Hond binnen het gezin

Belangrijke informatie is hier te vinden over gezondheid en ziekte, erfelijkheidskwesties, reuen / teven, aanschaf enz.
Forumregels
Monique_Nino
Elninostaffie
Elninostaffie

Hond binnen het gezin

Berichtdoor Monique_Nino » 07 Nov 2003, 08:50

Dat een hond in het gezin goed is voor de emotionele ontwikkeling van je kind is bekend, dat de meeste (bijt) incidenten met eigen hond gebeuren helaas ook

Het belangrijkste is dat je hond zijn plaats weet binnen het gezin (de roedel) dat is namelijk onderaan.
Dit is niet zielig.
Als dit voor je hond duidelijk is (een hond denkt in rangen en standen) zul je een evenwichtige en stabiele hond hebben.

Duidelijk mag zijn dat je je hond goed socialiceerd is en dat je hem als pup zijnde al hebt kennis laten maken met kinderen (baby's,peuters , kleuters,mensen)
Als je hond als pup zijnde niet of nauwelijks is aanraking is geweest met kinderen (of mensen) zal hij angstig zijn naar vreemde of kinderen.
Kinderen (en zeker baby's) maken vreemde hoge geluiden,kunnen een hoop kabaal maken (schreeuwen), rennen,wapperen of zwaaien met hun armen , dit is voor een onzekere bange hond zeer bedreigend en zal daarop reageren.
Leer je hond dat kinderen/andere mensen leuk zijn

Je hond ziet een kind niet als alpha (leider) hooguit als gelijke of roedellagere,dit zal in zijn ogen betekenen dat hij mag corrigeren.
Daarom is het belangrijk dat jijzelf (de alpha/roedelleider) je kind altijd hoger plaats dan je hond.
Dit betekend :
>bij binnekomst eerst je kind begroeten ,dan je hond , hoezeer hij ook aandringt op aandacht (<- negeren!)
>je kind slaapt boven, zijn slaapplaats is beneden
>je kind (of jullie) eet eerst ,dan pas je hond
Ook als je je kind optilt plaats je je kind automatisch hoger
Mocht er eens een situatie zijn tussen je kind en hond, dat corrigeer je eerst je hond en dan zeg/waarschuw je je kind pas, zou je dit omdraaien en je kind eerst waarschuwen dan ziet je hond dit als bevestiging van een hogere rang binnen je gezin.

Meestal zijn kinderen en honden goeie maatjes en pikken ze veel van elkaar, en gaat alles min of meer vanzelf
Zorg ervoor dat je altijd consequent bent naar je hond toe.
Onthoud dat een hond ten alle tijden een dier blijft en altijd naar zijn instinkt zal handelen.
Zij kunnen dingen alleen duidelijk maken d.m.v lichaamstaal, grommen en uiteindelijk corrigeren of daadwerkelijk bijten.
[img]http://img.photobucket.com/albums/v11/Monique_Nino/bewerkte%20fotos/DSC05587-1.gif[/img]

Nino voor altijd in ons hart 28-04-1995*15-06-2010

Monique_Nino
Elninostaffie
Elninostaffie

Berichtdoor Monique_Nino » 07 Nov 2003, 09:09

BElangrijke regels voor de hond, of eigenlijk de baas :knipoog

Honden leven al sinds jaar en dag in ons midden,maar laten we niet vergeten dat ze nog steeds hun instinkt hebben en daar vaak ook naar zullen handelen.
Honden leven in een roedel in die roedel is er maar een de baas(alpha).
Ook is er een die helemaal onderaan staat(beta).
Dit hoort zo in een roedel en is daarom ook doodnormaal , je hond vindt het niet meer dan normaal dat jij alle beslissingen neemt , jij bent immers de leider, dat je hem corrigeerd hoort daar ook bij, als jij duidelijk bent naar je hond toe, weet hij waar hij staat in de roedel en zich ernaar gedragen.(en groeit daardoor uit als een evenwichtige stabiele hond)
Als er een kind in de roedel is zal de hond die zien als gelijk of zelfs al roedellagere, jij als leider bepaald alles en je zorg er voor dat je je kind hoger plaats dan de hond
Toch zijn er nog wat dingen waar je op moet letten zodat het soepel verloopt tussen je kind en hond.

dingen die niet moet doen:

-> je hond wegsturen als je kind aandacht krijgt
-> op je hond mopperen als hij interesse toont voor een kind
-> je hond achter rennende en spelende kinderen laten rennen

geef je hond een rustige slaapplek in huis en zorg ervoor dat de kinderen hem daar ook met rust laten, leer je hond (als je kind gewoon in huis is en niet voordat ze binnenkomen) op zijn plek te gaan liggen.
Zo creeer je een veilige plek voor je hond waar hij lekker kan gaan liggen, gebruik dit echter nooit als straf!

Koop een goed gesocialiceerde pup die opgroeid binnen een gezin of in iedergeval met de dagelijkse dingen te maken hebben en met mensen omgaan.(dus geen pup uit een schuurtje ergens achteraf)
Koop je een oudere hond vraag dan uitgebreid naar zijn achtergrond (zover mogelijk)
Neem je hond en kind samen mee uit voor een wandeling.
Als je je kind aandacht geeft , geef dan de hond wat lekkers, zo leert hij dat kinderen leuk zijn.
[img]http://img.photobucket.com/albums/v11/Monique_Nino/bewerkte%20fotos/DSC05587-1.gif[/img]

Monique_Nino
Elninostaffie
Elninostaffie

Berichtdoor Monique_Nino » 07 Nov 2003, 09:11

Belangrijke regels voor je kind

Voor een goede omgang tussen je kind en je hond is het belangrijk dat je een aantal dingen weet.
Leer je kind van jongsafaan goed met een hond (en andere dieren) om te gaan en vooral dat een hond geen speelgoed is.

WAT JE KIND BETER NIET KAN DOEN:

-> NIET naar een hond toekruipen
-> GEEN speelgoed of een botje afpakken
-> NIET rennen of schreeuwen in de buurt van de hond
-> NIET de mand (of bench) in kruipen
-> NIET bemoeien met een hond die eet
-> NIET een hond omhelzen of erover heen hangen
-> GEEN trekspelletjes doen met de hond
-> NIET aaien als de hond slaapt
-> GEEN commando's aan de hond geven
-> NIET de hond aanstaren
-> GEEN vreemde honden aaien (zeker niet als deze vastzitten of achter een hek zitten
-> NIET (gillend) wegrennen voor een vreemde hond
-> NIET je kind alleen de hond laten uitlaten
EN wat duidelijk mag zijn NIET aan oren of staarten trekken en in oogjes prikken

WAT JE KIND WEL KAN DOEN :

-> brokjes uit de hand geven
-> leuk spelletje doen zoals een zoekspelletje (laat je kind een brokje verstoppen en je hond moet dit zoeken)
-> apporteer spelletje (geef zelf het commando los en geef je kind dan de bal of stok om het weer weg te gooien)
-> je kind laten helpen met het maken van het eten voor de hond (laat hem daarna wel rustig eten)
-> gezellig mee met wandelingen
-> lekker kriebelen onder zijn kin of op zijn buikie
-> leren langs een hond heen te kijken

Leer je kind dat niet alle honden even lief zijn als hun eigen hond.
Dat ze rustig blijven staan als er een vreemde hond op ze af komt (en vraag de eigenaar zijn hond bij zich te houden)
Laat hij zijn armen naar beneden houden,in zijn zakken of op zijn rug.
Wanneer je een hond tegen komt dat je kind wil aaien , vraag dit dan eerst aan de eigenaar (is er geen eigenaar dan de hond NIET aaien)
Mag dit> laat je kind eerst zijn handje uitsteken en kijk of de hond naar je kind komt, wanneer deze geen intresse toont ,loop dan door en aai hem niet
Komt hij naar je kind toe laat je hem eerst ruiken aan de binnenzijde van de handpalm en dan aaien ONDER de kop of zijkant.
Aai nooit een hond over zijn kop (dit is een dominant gebaar en er zijn honden die daar op zullen reageren!)

Bentley
Rookie Staff
Rookie Staff

Re: Hond binnen het gezin

Berichtdoor Bentley » 04 Dec 2013, 12:43

Ik ben het met de meeste dingen wel eens en mijn zoontje heb ik ook al die dingen geleerd mbt andermans honden.

Maar ik snap niet waarom een kind geen commando's mag geven aan zijn eigen hond of andere bekende honden.

Kun je mij dat misschien uitleggen?

Want ik laat mijn zoontje dat wel doen,en dat gaat heel goed.

Als de hond te wild doet met mijn zoontje straf ik hem wel,maar net als zit en pootje of kom of nee of af dat kan mijn zoontje heel goed zelf en dat doet de hond ook met plezier.

Xavi
Ben Niet Weg Te Slaan staff

Re:

Berichtdoor Xavi » 04 Dec 2013, 21:16

[quote="Monique_Nino"]WAT JE KIND BETER NIET KAN DOEN:

-> GEEN vreemde honden aaien (zeker niet als deze vastzitten of achter een hek zitten

-> NIET (gillend) wegrennen voor een vreemde hond

-> NIET je kind alleen de hond laten uitlaten

EN wat duidelijk mag zijn NIET aan oren of staarten trekken en in oogjes prikken [/quote]

Sommige richtlijnen vind ik prima hoor, maar ik zou van dit allemaal toch wel leip worden denk ik :nut
Well behaved women rarely make history.

banjo

Berichtdoor banjo » 04 Dec 2013, 21:35

als me evt toekomstige kinderen dit niet bij mijn honden kunnen doen, omdat ze evt dan nog wel eens zouden kunnen bijten

gaat de spuit er in

WAT JE KIND BETER NIET KAN DOEN:

EN wat duidelijk mag zijn NIET aan oren of staarten trekken en in oogjes prikken

Staffordlover
Hardnekkige Staff
Hardnekkige Staff

Berichtdoor Staffordlover » 05 Dec 2013, 00:12

Dus jou hond moet het maar accepteren dat er aan de staart en oren getrokken word en met vingers in de ogen word geprikt haha..

Knappe hond als die niks laat merken op dat moment!
[img]http://i1355.photobucket.com/albums/q717/Mike_Jorissen/20c44e35-fb42-408e-9d7f-29c94ccec45b_zps3ed70029.jpg[/img]

Staffordlover
Hardnekkige Staff
Hardnekkige Staff

Berichtdoor Staffordlover » 05 Dec 2013, 00:15

Ps. Dat gaat het vooral om het 'ogen' gedeelte
[img]http://i1355.photobucket.com/albums/q717/Mike_Jorissen/20c44e35-fb42-408e-9d7f-29c94ccec45b_zps3ed70029.jpg[/img]

miruske

Berichtdoor miruske » 05 Dec 2013, 02:59

Toevallig is erop een ander forum iemand met een kindje op komst die zegt dat haar stafford niet goed met kinderen (??? Das vreemd toch??) wn andere honden kan. Hoe kunnen ze het beste met de komst van de baby omgaan?? Wat zouden jullie adviezen zijn ben best benieuw mijn kinderen waten er al toen ik in de hondenwereld stapte

banjo

Berichtdoor banjo » 05 Dec 2013, 06:12

[quote="Staffordlover"]Dus jou hond moet het maar accepteren dat er aan de staart en oren getrokken word en met vingers in de ogen word geprikt haha..

Knappe hond als die niks laat merken op dat moment![/quote]

(echte )staffords en( echte )pitbulls zijn gefokt en staan bekend als vechthond ,daarnaast hebben ze nog een bijnaam NANYDOG

dit door hun super hoge pijngrens en zeer grote tolerantie naar kinderen

een goede stafford pitbull zal dus opstaan en weglopen

https://www.google.nl/search?q=nanny+dog+breed&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=UAmgUs3fD-yX0QXQqoHQBA&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1366&bih=591

Terug naar “Staffotheek”