Hoe te starten met fietsen

Belangrijke informatie is hier te vinden over gezondheid en ziekte, erfelijkheidskwesties, reuen / teven, aanschaf enz.
Forumregels
Hayley
High Speed Staff
High Speed Staff

Re: Hoe te starten met fietsen

Berichtdoor Hayley » 17 Sep 2011, 05:59

Het zijn nog altijd gewoon honden en een normale hond moet echt wel zonder problemen vanaf een maand of 6-7 een paar minuten naast de fiets kunnen draven.

Maar ja, dat [b]vind ik[/b].

Waarom zou het beter zijn om vanaf 18 maanden te beginnen?
[img]http://i482.photobucket.com/albums/rr190/hayleysbtfoto/Duvel/duveltje_zpsd56706ec.jpg[/img]

Damien

Berichtdoor Damien » 17 Sep 2011, 11:24

[quote="tank"][quote="Damien"]vanaf 18 maanden fietsen vind ik heel erg overdreven. het is toch een ideale beweging voor een hond mits in juist tempo?? mak aan beginnen vanaf een maandje of 8/9 imo.

zelfde geld voor 15 min warming up en 15 min cooling down, erg overdreven. hoogstens nog iets rustiger beginnen en 5 minuten uitlopen met de fiets aan de hand, evt nog een beetje maseren,[/quote]

tis het verschil tussen serieus bezig zijn en maar wat aanklooien.[/quote]

:lac

mar
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor mar » 17 Sep 2011, 12:06

als mijn hondje alleen maar draaft, hoef ik geen hele uitgebreide warming up en cooling down te doen. Als ze flink heeft lopen sprinten of we heel ver zijn geweest, loop ik wel altijd een kwartiertje uit. Voor ik ga fietsen of skeeleren laat ik haar sowieso altijd goed uit trouwens, een half uurtje ofzo, dan is ze dus al flink warmgelopen. Groot voordeel is dan ook dat ze niet meer hoef te te poepen of te plassen onderweg :-)

qua leeftijd lijkt me dat je inderdaad vanaf een maand of 8/9 makkelijk moet kunnen starten. Het lijkt me beter als je hond zn energie kwijtraakt door netjes naast de fiets te draven dan door als een ongeleid projectiel rond te schieten (en op volle snelheid allerlei scherpte bochten maken). Da's helemaal belastend voor de gewrichten. Hou het tempo gewoon op een drafje
[img]http://i985.photobucket.com/albums/ae332/mariannedekker/horus.png[/img]

Milo
Hardnekkige Staff
Hardnekkige Staff

Berichtdoor Milo » 04 Okt 2011, 14:21

tuurlijk moet je wel in en uit "stappen ", ik vergelijk het altijd maar met een paard die moet je ook in en uit stappen, dit omdat ze de hele dag niks bijzonders doen en dus nog stijf zijn daarom ga je ze instappen. het uitstappen is er weer voor om ze op adem te brengen en het in en uitstappen is er ook voor zodat de spieren niet verzuren. Met een jonge hond niet fietsen wacht ermee tot ze uitgegroeid zijn.
[img]http://imageshack.us/scaled/thumb/132/evkj.jpg[/img]

Chleo
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Chleo » 13 Dec 2011, 22:51

Wij zij sinds gister met chleo en brasco begonnen met 5 minuten fietsen.

Eerst uitgelaten dan 5 minuten fietsen en dan nog een keer de uitlaatrond van 10 minuten lopen om uit te lopen.

Hier vinden ze het machtig mooi en willen alleen maar rennen. Moet ze hier wel aardig in controle houden om niet meteen voluit te sprinten.

Beide zien het in elk geval als uitdaging en heel gek, heb een hekel aan fietsen door mijn slechte knieen, maar voor hun plezier erin bijt ik graag even door die pijn heen!
Chleo 01-10-2010

Caesar 24-01-2014

Brasco 23-07-2010 / 02-12-2013, out of our life, but not out of our heart.

Poppe.sBeertje
Rookie Staff
Rookie Staff

Berichtdoor Poppe.sBeertje » 25 Mei 2018, 00:57

Hoi!
Goed dat ik even kijk! Beer en ik fietsen door omstandigheden niet zò fanatiek als het schema laat zien, maar wil het nu ook vaker gaan doen. (ik was langere tijd nogal ziek)
Ik heb de keren dat we gingen nooit stilgestaan bij warming up en cool down. Goed om het nu te lezen!
Logisch ook, zeker met die compacte massa spieren van Beer!
Stimuleert me om wat fanatieker daarin met m te worden, bedankt!
Hoewel ik niet iedere week 5 dagen in de week perse zal gaan fietsen met hem...
Binnenkort neem ik m mee op pad, de stad mee in en dat wil ik integreren de komende tijd: lekker mee op avontuur met t vrouwtje, actief sociaal gaan deelnemen en hele middagen mee....

MichaelJune
Vasthoudende Staff
Vasthoudende Staff

Berichtdoor MichaelJune » 29 Mei 2018, 10:09

warming up en cooling down zeer belangerijk!
5 dagen per week is teveel. fanatiek fietsen max 2 keer per week en dan andere spiergroepen pakken door andere oefeningen, anders ga je over belasten.
beperkt water na het sporten, eerste half uur...dus geen liters laten drinken
eten 45 min na training
vers vlees voeren
in een drafje fietsen is veel beter dan galopperen!!

Terug naar “Staffotheek”