Tips voor aanschaf nieuwe hond?!

Belangrijke informatie is hier te vinden over gezondheid en ziekte, erfelijkheidskwesties, reuen / teven, aanschaf enz.
Forumregels
mandy-vb

Re: Tips voor aanschaf nieuwe hond?!

Berichtdoor mandy-vb » 16 Mar 2012, 09:09

[quote="miruske"][quote="Mick"]Ik denk niet dat een reu van nature waakser is als een teef. Bij ons is juist onze teef degene die vrij waaks is en onze reu, die gaat hoogstens ff kijken als Noa flink blaft.

Ik vind een staff ook niet het type hond om de baas te beschermen. Ze willen veelste graag aandacht en kroelen. Als je dus een hond wil als bescherming zou ik zeker niet voor een staff gaan. Denk dat je dan beter voor een rotje kan gaan, maar mijn kennis mbt andere rassen is heel erg beperkt!

Ze zien er indrukwekkend uit, dat schrikt vele al af, maar het zijn bodybuilders met een klein hartje, die indien goed gefokt nooit naar een mens zullen uithalen! :knipoog[/quote]

Echt helemaal eens!!!!!!!!

probeer daarbij goed te achterhalen wat de achtergrond van de hond is. Waarom doen de mensen hem weg? Waarom is hij eerder weg gedaan? Ga niet over 1 nacht ijs ga een paar keer bij de hond kijken. Maak een lijstje met vragen die je zou willen stellen en neem de tijd om met de eigenaar van gedachten te wisselen. Doe een proefperiode en maak duidelijke afspraken en zet deze ook op papier. Vraag of je eens mee kunt naar de dierenarts van de hond of kijk in het paspoort en bel de dierenarts eens op. Hij kan je meer vertellen over het medisch verleden van de hond. Het voordeel is dat je hond al helemaal zindelijk en redelijk getrained is tegenover een pup, maar nadeel is dat de vervelende eigenschappen of gebreken zich pas wat later kunnen openbaren....

succes!!![/quote]

Ik zat er zelf ook al aan te denken om eerst een paar keer langs te gaan, ene keer even kijken dan een keer wandellen dan een keer een proef nachtje mee naar huis toe. Ik heb geen haast bij het uitzoeken van een hond dus wil liever dat ik achteraf alles goed heb uitgezocht dan overhaaste beslissingen nemen en daar spijt van krijgen. Zat er idd ook aan te denken om de hond te laten checken bij de DA of de DA van de hond te bellen. Ik ben van plan als ik een hond heb daar ook mee te gaan sporten en gehoorzaamheids training te doen zodat hij of zij wel zijn of haar energie kwijt kan en dus misschien minder kribbig word...wat jij zegt over de pup en volwassen hond heb je helemaal gelijk in, ik zat eerst ook te denken aan een pup maar omdat ik nog nooit een pup heb opgevoed vind ik dat wel een hele grote stap in een keer... Daarom mijn keuze voor een volwassen hond met daar van het nadeel dat het moeilijker is om die na je hand te zetten en vaak hebben zij ook veel meer bagage dan een pup.

Zumvlieg
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Zumvlieg » 16 Mar 2012, 09:19

Ik heb Jester opgehaald toen hij 5 maanden oud was. Eigenlijk heb ik het best dom aangepakt, en heb ik geluk gehad dat het gewoon goed was. Die mensen waar ik hem opgehaald heb, waren uit elkaar gegaan, en in eerste instantie geloofde ik het niet echt maarja ik wou juist die hond!! We konden ook niet even langsgaan (hij woonde in belgie en wij bovenin Nederland) dus ik heb mijn vriend en mij de stoute schoenen aangetrokken en zijn langsgeweest op donderdag 10 februari 2011 en hebben hem bekeken en meteen meegenomen. Dat we daar zaten hebben we het geld overgemaakt en we kregen alles mee.

Een volgende keer zou ik het niet zo doen, maar gelukkig is er niets mis met hem. Hij zat op een leeftijd dat hij nog veel moest leren maar wel al zindelijk was. Mijn inziens ideaal.

Succes met zoeken naar een nieuwe hond!! Er zijn er ook genoeg die jong zijn en in een asiel zitten, of die een jaar of twee zijn. Maar ik denk dat als Jester er niet meer zou zijn, ik wel zou gaan kijken in een asiel..

mandy-vb

Berichtdoor mandy-vb » 16 Mar 2012, 09:52

[quote="Zumvlieg"]Ik heb Jester opgehaald toen hij 5 maanden oud was. Eigenlijk heb ik het best dom aangepakt, en heb ik geluk gehad dat het gewoon goed was. Die mensen waar ik hem opgehaald heb, waren uit elkaar gegaan, en in eerste instantie geloofde ik het niet echt maarja ik wou juist die hond!! We konden ook niet even langsgaan (hij woonde in belgie en wij bovenin Nederland) dus ik heb mijn vriend en mij de stoute schoenen aangetrokken en zijn langsgeweest op donderdag 10 februari 2011 en hebben hem bekeken en meteen meegenomen. Dat we daar zaten hebben we het geld overgemaakt en we kregen alles mee.

Een volgende keer zou ik het niet zo doen, maar gelukkig is er niets mis met hem. Hij zat op een leeftijd dat hij nog veel moest leren maar wel al zindelijk was. Mijn inziens ideaal.

Succes met zoeken naar een nieuwe hond!! Er zijn er ook genoeg die jong zijn en in een asiel zitten, of die een jaar of twee zijn. Maar ik denk dat als Jester er niet meer zou zijn, ik wel zou gaan kijken in een asiel..[/quote]

Uit enthiousiasme kun je vaak dingen doen waar je achter af bij denkt van hoe heb ik dat kunnen doen. Je hebt inderdaad ook erg geluk gehad als ik het zo lees! De leeftijd waarop jij jou hond heb opgehaald is opzich ook wel een ideale leeftijd, zindelijkheid is er al en het dingen leren moet je zelf doen, maar dat vind ik altijd wel leuk om te doen. Ik vind vaak het nadeel van het asiel dat ze niet veel van de achtergrond van de hond afweten (dit heb ik opgemaakt uit verschillende verhalen die ik heb gehoord van mensen die een hond uit het asiel hebben). Doen ze in het asiel niet tegenwoordig eerst een gedrags test met de dieren??

Toska

Berichtdoor Toska » 16 Mar 2012, 10:17

Ik zou naar het asiel gaan,ik weet niet of dat overal kan,maar hier blijft de hond de eerste maand van het asiel,

je moet wel de kosten betalen(is niet veel),maar mocht het om één of andere reden niet lukken dan kan je de hond terugbrengen.

Zumvlieg
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Zumvlieg » 16 Mar 2012, 10:20

Volgens mij doen ze wel een gedragstest in een asiel, want ze moeten toch een beetje weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. Al is dat natuurlijk wel lastig, want een hondje gedraagt zich natuurlijk wel anders wanneer het net in een asiel gezet is, dan wanneer het al een half jaar of 2 jaar bij iemand thuis woont!

Ik zou zoals Toska zegt ook bij het asiel gaan kijken in elk geval! Kijken kost niets en je kunt uiteindelijk bijvoorbeeld na 3 keer te zijn geweest je keuze maken en een hondje meenemen op proef!

mandy-vb

Berichtdoor mandy-vb » 16 Mar 2012, 12:38

[quote="Toska"]Ik zou naar het asiel gaan,ik weet niet of dat overal kan,maar hier blijft de hond de eerste maand van het asiel,

je moet wel de kosten betalen(is niet veel),maar mocht het om één of andere reden niet lukken dan kan je de hond terugbrengen.[/quote]

Thanx voor je reactie! Dat wist ik inderdaad niet (dat de hond de eerste maand van het asiel blijft). Ik ga maar is bellen naar het asiel in klarenbeek en vragen wat daar van de mogelijkheden zijn. Ik houd iniedergeval nog alle optie's open :)

mandy-vb

Berichtdoor mandy-vb » 16 Mar 2012, 12:41

[quote="Zumvlieg"]Volgens mij doen ze wel een gedragstest in een asiel, want ze moeten toch een beetje weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. Al is dat natuurlijk wel lastig, want een hondje gedraagt zich natuurlijk wel anders wanneer het net in een asiel gezet is, dan wanneer het al een half jaar of 2 jaar bij iemand thuis woont!

Ik zou zoals Toska zegt ook bij het asiel gaan kijken in elk geval! Kijken kost niets en je kunt uiteindelijk bijvoorbeeld na 3 keer te zijn geweest je keuze maken en een hondje meenemen op proef![/quote]

Daar heb je gelijk in. Wat ik net al tegen Toska zei, ik hou mijn optie's open en ga is informeren bij het asiel. Ik heb nog 3 en halve maand om alles uit te zoeken dus ik doe rustig aan met keuzes maken :hihi

Milo
Hardnekkige Staff
Hardnekkige Staff

Berichtdoor Milo » 16 Mar 2012, 22:00

Dat is allemaal per asiel verschillend. Bij het asiel waar ik werk blijven de honden ten aller tijde van het asiel, dat betekend dat wij de honden ten aller tijde kunnen terugvorderen. De mensen die de nieuwe hond adopteren moeten de hond ook altijd terug naar ons brengen indien ze er weer afstand van willen doen.

Gedragstesten doen wij ook niet is namelijk prijzig en wij krijgen geen subsidie. En tja wat is een gedragstest, met een plastic pop naar een hond toe lopen ( dat moet een kind voorstellen ) of met een plastic arm aaien? Honden zitten gemiddeld wel 3/4 weken en dan weet je echt wel wat voor vlees je in de kuip hebt.

wij vertellen enkel wat we weten van het dier tijdens het verblijf in asiel. Wij werken wel met een gedragstherapeut samen mocht het niet goed gaan dan kan ze in overleg worden ingeschakeld. ( op kosten van de nieuwe "eigenaar" )
[img]http://imageshack.us/scaled/thumb/132/evkj.jpg[/img]

mandy-vb

Berichtdoor mandy-vb » 16 Mar 2012, 22:25

[quote="Milo"]Dat is allemaal per asiel verschillend. Bij het asiel waar ik werk blijven de honden ten aller tijde van het asiel, dat betekend dat wij de honden ten aller tijde kunnen terugvorderen. De mensen die de nieuwe hond adopteren moeten de hond ook altijd terug naar ons brengen indien ze er weer afstand van willen doen.

Gedragstesten doen wij ook niet is namelijk prijzig en wij krijgen geen subsidie. En tja wat is een gedragstest, met een plastic pop naar een hond toe lopen ( dat moet een kind voorstellen ) of met een plastic arm aaien? Honden zitten gemiddeld wel 3/4 weken en dan weet je echt wel wat voor vlees je in de kuip hebt.

wij vertellen enkel wat we weten van het dier tijdens het verblijf in asiel. Wij werken wel met een gedragstherapeut samen mocht het niet goed gaan dan kan ze in overleg worden ingeschakeld. ( op kosten van de nieuwe "eigenaar" )[/quote]

Oke dankje voor de informatie! Ik zal het even onthouden maar ik heb inmiddels al contact met iemand over een staf en ik wil graag eerst even afwachten hoe dat allemaal loopt! Als dat niks word dan neem ik je tips zeker mee in mn verdere zoektocht :)

miruske
Ben Niet Weg Te Slaan staff
Ben Niet Weg Te Slaan staff

Berichtdoor miruske » 17 Mar 2012, 02:06

Ik vind het zo mooi als je een hond een goed leven kunt geven die er al is. Dus uit het assiel of die een goed huis zoekt. En als je dan geluk hebt en met de hond is niks mis maar de mensen gaan uit elkaar of iets dergelijks is dat alleen maar mooi.

Een pup opvoeden is in mijn ogen juist heel erg leuk, maar wat je daarvoor moet hebben is tijd!!! Het liefst veel thuis zijn en veel geduld en consequentie. Veel mensen willen dit maar kunnen het niet met werk of iets dergelijks. Ik weet wel dat veel mensen ( met name vrouwen) als ze een hondje zien meteen verkocht zijn en niet verder kijken dan hun neus lang is. Als je bij een fokker komt of een verkoper of net wat en je ziet dat de omstandigheden niet goed zijn of de hond gewoon niet lijkt te zijn wat je echt zou willen moet je echt verder kunnen kijken en zeggen dat je de hond niet wilt hoe lief hij of zij ook naar je kijkt. Je bespaard jezelf zo veel ellende.

Maar de mensen die wel een hond nemen om hem een beter of gewoon goed leven te bieden... dat vind ik echt mooi! Ik heb zelf liever een pup die ik vanaf begin kan vormen maar ja, dat is in mijn ogen dan de makkelijkste weg.

nogmaals succes ik bene rg benieuwd wat er straks op het forum verschijnt hahahah wel foto's plaatsen hoor!!

Terug naar “Staffotheek”