Het bijten stopt hier

Zindelijkheid? Alleen zijn? Gehoorzamen? In dit onderdeel kan je alle je vragen, weetjes en ideeën m.b.t opvoeding en gedrag kwijt.
Forumregels
Rob49
Rookie Staff
Rookie Staff

Re: Het bijten stopt hier

Berichtdoor Rob49 » 09 Apr 2016, 11:57

Booch stipt het al even aan dat puppies graag bijten. Deels omdat de bek het enige middel is om iets vast te kunnen pakken deels omdat het melkgebit 'jeukt' en het helpt bij het wisselen. Het commando 'nee' kun je honden heel snel leren en werkt heel goed om gedrag te laten stoppen maar je moet de hond tevens leren waar ze wel in mogen bijten, flosstouw, bot, stok, bijtmouw enz. want de drive is er gewoon. Mijn hond had tijdens de wandeling soms opeens een speelse baldadige bui en beet dan in de jas, handschoen etc. Door hem dan te laten zitten en vast te houden bij de halsband en 'rustig' te zeggen kalmeerde hij na een tijdje, schudde zich uit en het was over. Het uitschudden belonen en klaar was het.

Je moet wel geduld hebben want dit gedrag wordt opgeroepen door enthousiasme en speeldrang. Soms wordt je wanhopig en denk je dat hij het nooit leert en dan is het plotseling afgelopen. Ik heb ook altijd een touw bij me waar hij gek op is en als ik dat laat zien dan rent hij op me af pakt het beet, schud er mee en na een paar minuten is hij volledig tevreden. Hetzelfde geldt voor het aanpakken van beloningen. Hij doet dat uiterst zachtjes met zijn tong.

Terug naar “Opvoeding en gedrag”