Hond bang voor slangen

Zindelijkheid? Alleen zijn? Gehoorzamen? In dit onderdeel kan je alle je vragen, weetjes en ideeën m.b.t opvoeding en gedrag kwijt.
Forumregels
dragonlady
Ben Niet Weg Te Slaan staff

Hond bang voor slangen

Berichtdoor dragonlady » 04 Jul 2014, 22:49

Ik heb een beetje en rare vraag. Maar moet eerlijk zeggen dat we niet zo goed weten wat we ermee aan moeten en het lijkt alleen maar erger te worden. Ik heb al jaren reptielen waaronder een aantal grote boa's en pythons en die zitten in een groot terrarium in de huiskamer. Overdag liggen ze meestal in hun holle boomstam maar s'avonds worden ze vaak actief en kruipen door de bak heen en vallen dan wel eens omlaag.

Onze Boedha gedraagt zich sinds een tijdje vreemd s'avonds. Hij is onrustig, ademt sne, triltl en gaat in de gang liggen of naar boven toe. Zodra er een slang naar beneden valt schiet hij weg en als ik hem s'avonds uitgelaten heb wil meneer niet naar binnen toe. Hij gaat bij ons voor de slaapkamer deur zitten piepen omdat hij naar binnen wil om bij ons te slapen. Al met al gedraagt hij zich nog al angstig en ik denk dus dat dit verband houdt met de activiteit van de slangen s'nachts. Punt is alleen dat ik niet zo goed weet wat ik hiermee moet doen en hoe ik hem over de angst heen moet helpen. Toen ik het terrarium vanmiddag schoon ging maken en de slangen even aan mijn vriend gaf heeft Boedha in het uiterste puntje van de tuin achter een struikje gelegen. Toen hij klein was zat hij vaak te kijken hoe mijn vriend de slangen voerde en vond hij dat reuze spannend, schoot achter de bank als er dan een slang naar het glas uitviel en zat 5 minuten later weer voor het terrarium te kijken. Ik heb geen idee waarom dit zo nu ineens omgeslagen is. De slangen zitten achter glas en hij is nooit met ze in contact geweest. Maar het belangrijkste is dus dat ik hem over die angst heen wil helpen, alleen geen idee heb hoe. Iemand suggesties?
[img]http://pdgm.pitapata.com/TikiPic.php/euMEvKm.jpg[/img][img]http://pdgm.pitapata.com/euMEp2.png[/img]

Skyline
Hardnekkige Staff
Hardnekkige Staff

Re: Hond bang voor slangen

Berichtdoor Skyline » 05 Jul 2014, 00:18

Met hem gaan spelen voor het terrarium?

Eerst overdag

Dan steeds wat later

Misschien dat het help, weet het ook niet...

banjo

Berichtdoor banjo » 05 Jul 2014, 07:05

Slang spin enz enz zit bij de meeste dieren ook bij de mens geprogrammeerd in de hersens als gevaar ivm gif bijten dood

dus lijkt mij niet meer als normaal

michael122
Rookie Staff
Rookie Staff

Berichtdoor michael122 » 05 Jul 2014, 10:39

hier ook een hond die in donker veel alerter is. op dingen die in het terrarium gebeuren dan overdags.

dit komt gewoon doordat honden snachts minder zien, een slang reukt niet dus enige waar je hond het van moet hebben is zijn gehoor.

is dus niet heel raar als je 10 min iets hoort kruipen wat vervolgens, na benede donderd dat je dan schrik.

ik heb hier s'avonds toen me python actief was en hij lag te grommen gewoon licht aan gedaan zodat die zag wat er gebeuren. en hem niet beloond/aangehaald/gestraf maar gewoon even zijn gaan laten gaan en vervolgens toen die niet meer interresant vond. een beloning geven.

sinds dien gaat hier goed kijk er niet meer naar om.behalve als ze er uit zijn moet die even snuffelen bij de kleintjes.

bij de grote doe ik dit niet omdat dit teveel gevaar opleverd voor beide.

hoop dat je er iets aan heb.

miruske

Berichtdoor miruske » 07 Jul 2014, 10:29

oeh laat eens horen of je verbetering krijgt ik vind dit erg interessant en lees effe mee

Toska
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Toska » 07 Jul 2014, 11:48

Ik begrijp die hond slangen :schr :D

Aphraell
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Aphraell » 11 Jul 2014, 11:01

[quote="Toska"]Ik begrijp die hond slangen :schr :D[/quote]

ja die hond is heel verstandig ..ik had ook achter in de tuin gelegen denk ik :lac
[img]http://i130.photobucket.com/albums/p253/Aphraell_photos/sig3_zps28786050.jpg[/img]

dragonlady

Berichtdoor dragonlady » 12 Jul 2014, 13:19

Inmiddels weer van alles geprobeerd, is nu zo erg dat hij s'avonds helemaal achter in de tuin ligt te bibberen en niet meer naar binnen wil. En probeer maar eens een hond van bijna 40kg naar binnen te krijgen als die niet wil. Meneer slaapt nu op een oud dekbed naast ons bed i.p.v. beneden in zijn mand. Ik weet het ook even niet meer...
[img]http://pdgm.pitapata.com/TikiPic.php/euMEvKm.jpg[/img][img]http://pdgm.pitapata.com/euMEp2.png[/img]

Aphraell
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Aphraell » 12 Jul 2014, 18:22

[quote="dragonlady"]Inmiddels weer van alles geprobeerd, is nu zo erg dat hij s'avonds helemaal achter in de tuin ligt te bibberen en niet meer naar binnen wil. En probeer maar eens een hond van bijna 40kg naar binnen te krijgen als die niet wil. Meneer slaapt nu op een oud dekbed naast ons bed i.p.v. beneden in zijn mand. Ik weet het ook even niet meer...[/quote]

Dat is eigenlijk ook wel heel erg sneu... kun je misschien de slangen in een andere (aparte) kamer houden? desnoods tijdelijk zodat ie er eventueel weer aan kan wennen?
[img]http://i130.photobucket.com/albums/p253/Aphraell_photos/sig3_zps28786050.jpg[/img]

Lies
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Lies » 12 Jul 2014, 19:12

Is zou hem sowieso even bij jullie laten slapen zodat hij zich veilig voelt.

Voor in de woonkamer zou ik hem voorlopig even aangelijnd houden. Als hij wil vluchten, dan naar je toe halen en hem bijvoorbeeld naast je laten liggen of iets te kauwen geven. Zou proberen om de woonkamer weer met leuk te laten associëren, dus daar eten, spelen en aandacht geven.

Zou t anders ook niet weten..
[img]http://i209.photobucket.com/albums/bb152/Annelies_foto/banner1_zpsu1yc7ckm.jpg[/img]

Terug naar “Opvoeding en gedrag”