Onzekere houding, tot angstig aan toe?

Zindelijkheid? Alleen zijn? Gehoorzamen? In dit onderdeel kan je alle je vragen, weetjes en ideeën m.b.t opvoeding en gedrag kwijt.
Forumregels
Niewie
Hardnekkige Staff
Hardnekkige Staff

Onzekere houding, tot angstig aan toe?

Berichtdoor Niewie » 30 Mar 2015, 07:52

Langzaam vind ik dat de houding van ons meisje van onzeker naar angstig gaat.

Naar ons (mij en mijn man, en familie en vrienden) was ze tot nu toe gewoon heel onderdanig, maar wel op een goede manier.

Ze kwam altijd respectvol naar ons toe, staartje tegen haar kontje aan en een lage kwispel vanaf de helft van haar staart.

Sinds kort vind ik haar angstig overkomen.

Als we langs haar lopen dan kromt ze haar rug, staart helemaal tegen haar kont aan, oren plat, schuin omhoog kijken waarbij het wit van haar ogen te zien is.

Ik vind dit vreemd, en om eerlijk te zijn baart het me zorgen.

Ik kan er niets aan doen, maar ik krijg er een onheilspellend gevoel bij, alsof er iets niet in de haak is en deze houding erger gaat worden en om kan slaan in angstbijten.

Hoe realistisch is dit?

Naar bepaalde mensen is ze juist enorm respectloos, en daar mag ze van mij dus ook niet meer naartoe als deze op visite komen.

Dan ben ik wel vrij strikt met haar. Maar op een rustige manier.

Er zijn mensen bij waar ze gerust naar het gezicht springt en dan hapt, dit zijn altijd onzekere mensen en dat heeft zij direct door. Mensen die niet aan honden gewend zijn, mensen die niet weten hoe ze met honden om moeten gaan, en mensen die het gewoon spannend/vreemd/onwennig vinden.

Dit weten we inmiddels dat ze dit doet, en we zorgen dan ook dat ze niet meer bij vreemden mag komen, als we mensen over de vloer krijgen die bijvoorbeeld ratjes komen halen, dan blijft ze gewoon in de bench of achter de deur in de woonkamer.

Ze is nu 11 maanden, en een kruising. Half Apbt, kwart Ambull, kwart Amstaff.
[img]http://img812.imageshack.us/img812/723/devotionkl.jpg[/img]

Lies
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Re: Onzekere houding, tot angstig aan toe?

Berichtdoor Lies » 30 Mar 2015, 10:34

[quote="Niewie"]Langzaam vind ik dat de houding van ons meisje van onzeker naar angstig gaat.

Naar ons (mij en mijn man, en familie en vrienden) was ze tot nu toe gewoon heel onderdanig, maar wel op een goede manier.

Ze kwam altijd respectvol naar ons toe, staartje tegen haar kontje aan en een lage kwispel vanaf de helft van haar staart.

Sinds kort vind ik haar angstig overkomen.

Als we langs haar lopen dan kromt ze haar rug, staart helemaal tegen haar kont aan, oren plat, schuin omhoog kijken waarbij het wit van haar ogen te zien is.

Ik vind dit vreemd, en om eerlijk te zijn baart het me zorgen.

Ik kan er niets aan doen, maar ik krijg er een onheilspellend gevoel bij, alsof er iets niet in de haak is en deze houding erger gaat worden en om kan slaan in angstbijten.

Hoe realistisch is dit?

Naar bepaalde mensen is ze juist enorm respectloos, en daar mag ze van mij dus ook niet meer naartoe als deze op visite komen.

Dan ben ik wel vrij strikt met haar. Maar op een rustige manier.

Er zijn mensen bij waar ze gerust naar het gezicht springt en dan hapt, dit zijn altijd onzekere mensen en dat heeft zij direct door. Mensen die niet aan honden gewend zijn, mensen die niet weten hoe ze met honden om moeten gaan, en mensen die het gewoon spannend/vreemd/onwennig vinden.

Dit weten we inmiddels dat ze dit doet, en we zorgen dan ook dat ze niet meer bij vreemden mag komen, als we mensen over de vloer krijgen die bijvoorbeeld ratjes komen halen, dan blijft ze gewoon in de bench of achter de deur in de woonkamer.

Ze is nu 11 maanden, en een kruising. Half Apbt, kwart Ambull, kwart Amstaff.[/quote]

Dit klinkt als zeer verontrustend gedrag... Ik zou haar voorlopig heel goed in de gaten houden.
[img]http://i209.photobucket.com/albums/bb152/Annelies_foto/banner1_zpsu1yc7ckm.jpg[/img]

Niewie
Hardnekkige Staff
Hardnekkige Staff

Berichtdoor Niewie » 30 Mar 2015, 10:38

Inmiddels heb ik contact gehad met meerdere mensen over dit gedrag.

En we hebben ook een aantal tips gehad om mee aan de slag te gaan.

Ze krijgt te weinig bevestiging van ons in de dingen die ze goed doet, en we geven haar te weinig duidelijkheid en instructies.

En dat klopt ook wel. Want ze is erg gemakkelijk in de omgang en luistert zo goed, dat we eigenlijk helemaal geen tijd meer stoppen in het aanleren van nieuwe dingen.

Ze wordt onzeker omdat ze niet weet wat wij van haar verwachten.

Met de tips die we gekregen hebben gaan we aan de slag.

Ik zal hier ook het verloop laten weten.

mau_.
Ben Niet Weg Te Slaan staff

Berichtdoor mau_. » 30 Mar 2015, 19:40

Wel goed dat jullie advies inwinnen, want klinkt vreemd ja. Ik zat nog te denken om met haar dingetjes te doen waarmee ze kan scoren en jullie haar kunnen belonen, zodat ze zelfzekerder wordt. Kan zowel snuffelen zijn (spoortje met voertjes leggen in de tuin of in het bos), hersenwerk zijn als meer agility dingetjes of gewoon iets erg simpels. Zolang alles maar rustig en stap voor stap aangepakt wordt en ze beloond wordt om dingen goed te doen.

Succes met haar!

Niewie
Hardnekkige Staff
Hardnekkige Staff

Berichtdoor Niewie » 30 Mar 2015, 20:30

Dat zijn precies de adviezen die we van meerdere kanten hebben gekregen.

Dus weer een bevestiging wat jij nu zegt.

Bedankt voor je tips, alle adviezen zijn welkom :knipoog

We hebben ook als advies gekregen om niet meer gewoon langs haar te lopen.

Maar haar dan eerst even te roepen, een commando geven en bevestigen dat ze het goed doet, haar vervolgens naast ons mee te laten lopen, en daarna weer belonen voor het goede gedrag.

Zodat ze wat meer zelfverzekerd wordt idd, en ook zodat we de situaties om kunnen buigen.

Dark_angel_marjo
Nannystaff
Nannystaff

Berichtdoor Dark_angel_marjo » 04 Apr 2015, 08:13

Nou gelukkig heb je goed advies gekregen :cool

Suc6 Paula :cool
[img]http://i30.photobucket.com/albums/c314/dark_angel_marjo/osTysonulla1-2.jpg[/img]

Niewie
Hardnekkige Staff
Hardnekkige Staff

Berichtdoor Niewie » 04 Apr 2015, 21:36

Het gaat nu al een heel stuk beter.

We merken een enorm verschil.

In plaats van onzeker, kijkt ze nu juist vol verwachting, omdat ze weet dat ik haar een commando ga geven en dat ze beloond wordt.

Het is een heel lief hondje, komt echt goed :cool

Dark_angel_marjo
Nannystaff
Nannystaff

Berichtdoor Dark_angel_marjo » 05 Apr 2015, 16:24

Gelukkig :cool
[img]http://i30.photobucket.com/albums/c314/dark_angel_marjo/osTysonulla1-2.jpg[/img]

mau_.

Berichtdoor mau_. » 06 Apr 2015, 15:54

Zo tof om te horen!

:cool

Terug naar “Opvoeding en gedrag”