Tweede stafford in huis nemen

Zindelijkheid? Alleen zijn? Gehoorzamen? In dit onderdeel kan je alle je vragen, weetjes en ideeën m.b.t opvoeding en gedrag kwijt.
Forumregels
Zumvlieg
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Re: Tweede stafford in huis nemen

Berichtdoor Zumvlieg » 17 Apr 2015, 09:42

Mijn mening?

Zorg eerst dat je davinci volledig op de juiste rit hebt....

En hou rekening met de kans dat je ze moet scheiden en dat ze elkaar niet moeten!

Lies
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Lies » 17 Apr 2015, 09:44

[quote="DaVinci"]Hey iedereen,

alvast bedankt voor jullie reacties!

Lies, ik snap je redenering, ik denk dat waar jij het over hebt dan ook echt neerkomt op het duidelijke grenzen stellen, en wij als mensen, die heel duidelijk de

leiding nemen, zodat de honden dit onderling niet gaan uitvechten. De eerste ontmoeting waren Da Vinci en Happy ook niet geobsedeerd door elkaar, en dit vond

ik zelf dan ook al heel positief omdat ik ervan overtuigd ben dat dat opgewonden gedrag dan ook heel snel kan omslaan in een ander extreem gevoel bij de honden.

Ik vraag me dan alleen af, hoe je dit kan aanleren aan de honden om elkaar die ruimte te geven?

Is het bij jullie dan nooit tot een incident gekomen?

ALS we hiermee doorgaan, wil ik het graag goed doen, en zo weinig mogelijk of liever geen incidenten meer hebben.

En Liek, we beseffen inderdaad heel goed dat alles een stuk gemakkelijker zal zijn als we maar één hond hebben.

We hebben ook nog geen definitieve beslissing genomen, en gaan dit zeker niet overhaast doen, omdat we ons er heel goed van bewust zijn dat dit een grote verandering zal zijn.

We hopen natuurlijk dat alles vlot zal verlopen, maar indien dit niet zo is, dan kunnen de honden gescheiden worden, zowel in aparte ruimtes, en er zal ook voor onze nieuwe hond een bench voorzien worden. Het is voor ons ook mogelijk om de honden apart uit te laten, en indien dit moet zullen wij hier ook de nodige tijd voor kunnen en willen vrijmaken.

Wat jij aangeeft ivm de privileges die Da Vinci zal moeten inleveren, is dan ook één van mijn grootste twijfelpunten.

Da Vinci is nu een echt luxehondje die overal in huis een speelgoedje heeft liggen, en die ook gewoon de ganse dag door, door het hele huis kan rennen.

Ik stel mij dan ook al van in het begin de vraag, hoe ik op voorhand kan weten of dit een juiste beslissing is voor Da Vinci of niet..

We willen het beste voor beide honden, maar het is geen gemakkelijke beslissing..

Anderzijds denk ik dat Da Vinci zich maar moet neerleggen bij onze keuze, maar ik wil het niet moeilijker maken dan het al is geweest..

We hebben ook al gedacht om een ander ras te kiezen, maar eerlijk gezegd ben ik mijn hart zo verloren aan de Staffies, dat ik geen enkel ander ras kan bedenken

waar ik me zelf zo goed bij zou voelen.

Ik vroeg mij trouwens ook af, hoe jullie eventuele conflicten tussen de honden toch oplossen als die er zijn.

Want stel dat één van ons alleen thuis is met de honden, en er gebeurt toch iets waardoor ze in de clinch geraken, ik heb geen idee hoe ik ze alleen uit mekaar

kan krijgen..

Groetjes

Jessy & Da Vinci[/quote]

Om eerlijk te zijn heb je het eigenlijk de eerste keer al uit de hand laten lopen ;-). Het was beter geweest om ze aangelijnd te houden en niet toe te staan dat ze zich met elkaar bemoeien. Dan bijv ergens wat gaan drinken waarbij de honden in de buurt van elkaar zijn, maar ze ook weer elkaar moeten negeren. Als dat ook goed gaat en je loopt weer verder en je weet dat t beide geen knokkers zijn, dan had je ze even elkaar kunnen laten aftasten voor eventueel een spel. Mijn honden krijgen een commando als ze bij een andere hond mogen kijken en spelen, ook weer een duidelijk commando als ze elkaar met rust moeten laten. Op die manier houdt je zelf de leiding in het spel en kan je het direct afbreken als je ziet dat het niet is om te spelen, maar om te rellen.

De meeste honden die elkaar niet kennen, spelen niet voor spel, maar om uit te testen waar ze staan en hoever ze kunnen gaan bij de ander(zoals Funky ook schrijft).

Je vraagt of hier wel eens een incident is geweest. Bedoel je dan op een knokpartij of gewoon lelijk doen tegen elkaar?

Er is hier best wel eens een lelijke snauw naar elkaar geweest, maar ze hebben nog in elkaar gehangen(ook bij mijn vorige mechel niet), daar krijgen ze de kans niet voor. Ik heb best regelmatig logeetjes of honden voor de heropvoeding en slechts 1x geknok gehad. Dat was een Dobermannreu met een steekje los, was gefrustreerd door een andere hond, wilde dat botvieren op Hippo(redirecte agressie) en klapte er bovenop, toen ik ingreep vloog hij mij aan. Dat was best even lastig, gelukkig is Hippo geen vechter en gaf zich direct over, maar als je een hond hebt die terugvecht, zie ze dan maar eens uit elkaar te krijgen in je eentje. Dat is iets waar je je bewust van moet zijn en dus ook moet weten hoe je moet handelen.

Wil nog wel even toevoegen dat ik twee honden juist erg leuk vind, die van mij spelen regelmatig met elkaar. Echter weet ik zeker dat beide honden net zo gelukkig waren geweest als ze elkaar niet hadden gehad. Hippo had dan niet 's morgensvroeg al naast de fiets al mee hoeven te rennen omdat Oscar staat te stuiteren van de energie en dan had Oscar zich niet druk hoeven te maken dat Hippo heel misschien de bal/frisbee eerder te pakken krijgt dan hij.

Ik heb er twee omdat ze allebei eigenschappen hebben die ik leuk vind, niet omdat ze elkaar zo leuk aanvullen oid :knipoog
[img]http://i209.photobucket.com/albums/bb152/Annelies_foto/banner1_zpsu1yc7ckm.jpg[/img]

DaVinci
Gezellige Staff
Gezellige Staff

Berichtdoor DaVinci » 17 Apr 2015, 17:04

Zo de reacties zijn een heel duidelijke wake up call voor mij..

Ik heb nog geen beslissing genomen, en ga dit ook zeker niet overhaast doen.

Als ik de verhalen en reacties hier lees, dan is het eigenlijk een bevestiging van de dingen waar ik zelf voor vreesde..

Het gaat nu goed met Da Vinci, hij is zeker geen perfect gehoorzame hond, maar wij kunnen nu samen met hem alles doen en laten. Ik had er zelf ook bang voor dat dit heel moeilijk zou worden met een tweede hond, maar ik denk dat ik het door een roze bril zag en dacht dat het maar even moeilijk zou zijn. En dat we na die moeilijk periode van consequent en heel strikt zijn, een gezellig koppeltje honden zouden kunnen hebben.

Dat de honden zonder toezicht altijd apart moesten blijven, wisten we wel, maar ik vroeg me dan ook af of dit wel de juiste manier was om het allemaal aangenamer te maken voor Da Vinci.

Ik denk dat ik met de verkeerde instelling aan dit hele verhaal ben begonnen, het is niet voor Da Vinci dat we een tweede hond moeten nemen, we moeten dit doen als we dit zelf voor 100% willen en hier zelf ook klaar voor zijn.

Ik ben in elk geval door dit alles wel beginnen nadenken, en ben gisteren een bezoekje gaan brengen aan de Staffordclub in Ninove (BE) en ik ga hier vanaf zondag dan ook opnieuw deelnemen aan de gehoorzaamheidslessen, en als het meezit met Vinci zijn pootje kan hij zelfs een klein beetje deelnemen aan de sporten (weightpulling op een heeeeel laag niveau (bv. een klein bandje ofzo trekken, en ook het 'touwtrekken' zou misschien wel mogelijk zijn) Ik ga hiervoor morgen even langs bij de DA om te checken of het kan, want we willen blessures natuurlijk zoveel mogelijk vermijden met zijn slechte knie.

Op deze manier hoop ik de band tussen mij en Vinci nog te verbeteren, en ik hoop daar ook nog veel meer bij te leren over dit geweldige ras en op deze manier hoop ik dan ook nog sterker in mijn schoenen te leren staan als baasje!

Alvast bedankt iedereen voor de tips en de goede raad!

Wat is het altijd fijn om hier met zulke dingen terecht te kunnen!

:zwaai
[color=#000000][i]Dogs have never let me down. Men have.[/i] [/color]

[img]http://i1280.photobucket.com/albums/a493/babykusje/8a0f049b-ad2e-4e65-9519-fd8aab930b9f_zps05a7daa7.jpg[/img]

Chleo
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Chleo » 17 Apr 2015, 21:47

Lastige is dat je nooit garanties hebt of het altijd dikke mik is en blijft...

Ik heb ze hier weleens bijna op mekaar zien gaan door een luchtje op de vloer waar ze beiden aan wilde ruiken :gek, dus hoeft nog niet eens iets te zijn als een botje of speeltje.
Chleo 01-10-2010

Caesar 24-01-2014

Brasco 23-07-2010 / 02-12-2013, out of our life, but not out of our heart.

Xena
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Xena » 25 Apr 2015, 18:51

Wat verstandig van je dat je meer tijd in DaVincii gaat stoppen. Zoals al aangegeven door Lues en de anderen kan een tweede hond ook heel veel extea energie veagen. En dan bediel ik niet de tweede hond op zich maar in zijn algemeenheid. Twee honden vragen ook 2 x 1 op 1 tijd.. En hoe je t ook went of keert ook vaak apart uitlaten vanwege diverse opvoedings issues. Of zoals hier dat Xena , max altijd op straat zal verdedigen of hij dat nou nidig vindt of niet. Zelf zou ik iig anderen adviseren een ander ras erbij te nemen lees hondsocialer ras.. Twee staffs die denken dat ze je moeten verdedigen zijn soms ook lastig te " houden".. Veel plezier met DaVinci ..
[img]http://i43.tinypic.com/2ih3qcn.jpg[/img]

Terug naar “Opvoeding en gedrag”