Tweede stafford in huis nemen

Zindelijkheid? Alleen zijn? Gehoorzamen? In dit onderdeel kan je alle je vragen, weetjes en ideeën m.b.t opvoeding en gedrag kwijt.
Forumregels
DaVinci
Gezellige Staff
Gezellige Staff

Tweede stafford in huis nemen

Berichtdoor DaVinci » 14 Apr 2015, 19:28

Hallo iedereen!

Ik weet niet wie van jullie ons heeft gevolgd, dus ik zal hier kort even de situatie schetsen.

Midden december zijn we verhuisd, en heb ik Da Vinci meegenomen van bij m'n ouders naar ons eigen huisje waar hij nu jammer genoeg veel meer tijd alleen doorbrengt dan vroeger.

Hij heeft zich een tijdje raar gedragen, hebben dan ook een aantal onderzoeken laten doen om zeker te zijn dat er geen medische oorzaak was voor zijn gedragsverandering. Medisch was er niets aan de hand, dus hebben we wat gewerkt aan de indeling van tijd etc en het lijkt nu weer een stuk beter met hem te gaan. Dat hij niet meer constant bij ons komt liggen en soms gewoon wat meer op zichzelf is, zal volgens mij een combinatie zijn van de nieuwe situatie en ook wordt hij er natuurlijk niet jonger op.

Da Vinci is ondertussen 4,5 jaar oud.

Nu zitten we er al een tijdje aan te denken om een tweede Stafford in huis te nemen, uiteraard een teefje want Vinci is niet gecastreerd.

We hebben via Staffs and more dan ook eentje gevonden, die ons enorm aanstond.

Zijn dan ook bij de huidige eigenaar en Happy langs geweest in Groningen (is een ritje van 380km heen en ook weer terug :gek )

De ontmoeting met Happy verliep redelijk goed, zijn eerst even samen gaan wandelen, en daarna bij de eigenaar thuis geweest en ook daar ging het best wel goed. Happy ging vaak op haar rug liggen om te spelen, en ze konden zowel samen spelen als rustig naast elkaar zitten. Ik was al heel blij dat ze niet door elkaar geobsedeerd waren, want Happy is momenteel nog niet gesteriliseerd.

Nu was er wel een klein incidentje, en ik had het eigenlijk moeten zien aankomen maar het was zooo snel gebeurd.. :sniff

Ze waren met twee aan een piepklein stokje aan het trekken, en dit was in het midden van de tuin ook gebeurd, maar toen was er geen probleem. Wanneer ze dit opnieuw deden, en daarbij in een hoekje in de tuin stonden, escaleerde het natuurlijk snel en kwam het tot een gevecht. Gelukkig de honden snel uit mekaar kunnen halen, beide op de grond gedrukt om aan te geven dat wij de baas waren, even in een aparte ruimte gezet, en daarna terug naar het park waar alles goed verliep, en opnieuw losgelaten in de tuin, en dit ging ook weer goed. Al vonden we wel dat Happy zich iets meer afstandelijk gedroeg naar Da Vinci..

Nu gaan we binnekort nog eens afspreken, maar bij ons thuis, en gaan we de hondjes hier nog eens evalueren.

Nu vroeg ik mij af hoe velen onder jullie het voor mekaar krijgen om meerdere staffords in huis te hebben, zonder dergelijke incidenten.. Ik ben me er nu des te meer van bewust, dat het constant opletten zal worden met twee honden in huis..

Ik hoor graag jullie ervaringen, tips of dingen waar wij bij de volgende ontmoeting moeten op gaan letten! :)

Groetjes,

Jessy & Da Vinci!
[color=#000000][i]Dogs have never let me down. Men have.[/i] [/color]

[img]http://i1280.photobucket.com/albums/a493/babykusje/8a0f049b-ad2e-4e65-9519-fd8aab930b9f_zps05a7daa7.jpg[/img]

Bink2009
Ben Niet Weg Te Slaan staff

Re: Tweede stafford in huis nemen

Berichtdoor Bink2009 » 15 Apr 2015, 06:46

Ik lees even mee.

Enige tip die ik kan geven is om er evt een gt bij te halen zodat die bepaalde signalen wel ziet die jullie misschien over het hoofd zien. als hier een tweede hond komt wil ik sowieso een gt erbij zodat de eerste ontmoetingen op neutraal en bekend terrein niet meteen fout gaan.

Lies
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Lies » 15 Apr 2015, 09:13

Voorkomen is beter dan genezen. Dus met meer dan 1 hond in huis geen speelgoed, botjes, ballen e.d. laten rondslingeren. Niet zonder toezicht alleen laten in huis of in de tuin. Zeker in het begin nog niet samen laten spelen met een voorwerp. Ik ben er voorstander van de ze in het begin elkaar met rust laten binnen, dus niet spelen, elkaar intensief besnuffelen en al helemaal niet in elkaars mand liggen. Dan hebben ze allebei een persoonlijke zone en kunnen ze rustig aan elkaar wennen. Let vooral op bij het geven van wat lekkers! Laat ze niet te dicht bij elkaar en van een ander afpakken zeker niet toestaan.

Pas als je ze bijv 2 weken hebt kan je de teugels wat later vieren qua omgangsvormen.
[img]http://i209.photobucket.com/albums/bb152/Annelies_foto/banner1_zpsu1yc7ckm.jpg[/img]

Lies
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Lies » 15 Apr 2015, 09:25

Nog even een kanttekening, sommige honden gaan prima samen en liggen het liefst tegen elkaar in een mandje. Mijn honden gaan heel goed samen, maar dat 'kleffe' is niet aan hen besteed :D

Ze hebben allebei hun eigen mand en dat is verboden terrein voor de ander. Hippo heeft een lichte voedselagressie naar andere dieren. Als ze wat te kauwen krijgen spurt hij naar zijn mand om het daar op te eten, dat geeft hem rust want hij weet dat Oscar het dan nooit zal afpakken.

Hij was maandag jarig :D . Samen een taartje eten is dan ook geen enkel probleem omdat ze het niet van elkaar afpakken. Je ziet wel aan zijn houding dat hij erg opmerkzaam is(schuine lichaamshouding, kijkt opzij), maar er gebeurd niks. We hebben momenteel een mechel logeetje, die hoef ik er niet bij te zetten. Als zij maar aan zijn bordje zou ruiken is het mis.

[img]http://i57.tinypic.com/e6f7u8.jpg[/img]

[img]http://i60.tinypic.com/30wm97c.jpg[/img]
[img]http://i209.photobucket.com/albums/bb152/Annelies_foto/banner1_zpsu1yc7ckm.jpg[/img]

liek

Berichtdoor liek » 15 Apr 2015, 12:33

[quote="Lies"]Voorkomen is beter dan genezen. Dus met meer dan 1 hond in huis geen speelgoed, botjes, ballen e.d. laten rondslingeren. Niet zonder toezicht alleen laten in huis of in de tuin. Zeker in het begin nog niet samen laten spelen met een voorwerp. Ik ben er voorstander van de ze in het begin elkaar met rust laten binnen, dus niet spelen, elkaar intensief besnuffelen en al helemaal niet in elkaars mand liggen. Dan hebben ze allebei een persoonlijke zone en kunnen ze rustig aan elkaar wennen. Let vooral op bij het geven van wat lekkers! Laat ze niet te dicht bij elkaar en van een ander afpakken zeker niet toestaan.

Pas als je ze bijv 2 weken hebt kan je de teugels wat later vieren qua omgangsvormen.[/quote]

Hier ben ik het helemaal mee eens!!

Altijd blijven opletten en mogelijke triggers (voer/speeltjes) vermijden. Altijd alert zijn op mogelijke signalen dat ze elkaar in de haren kunnen vliegen. Dat kan ook best een deurbel zijn of een straaljager die door de barriere gaat en ze schrikken vd knal. Spotten een kat in de tuin en kunnen er niet bij.. Jalouzie met bezoek enz enz.

Besef je goed dat 1 hond echt makkelijker/rustiger is met alles. Zo kun je dan gerust speelgoed laten liggen e.d. Met 2 is dat niet aan te raden. Als je een 2e hond neemt zodat je 1e minder alleen is moet je jezelf afvragen of dat het waard is. Want je ontneemt je 1e hond ook een aantal dingen zoals altijd kunnen spelen met speelgoed als je weg bent. Tijd en aandacht vd baas moeten delen als je er wel bent. En misschien heeft die 2e hond wel veel aandacht/tijd nodig door heropvoeding bijv.. zodat je 1e hond minder van je tijd krijgt.

En stel dat samen uitlaten niet goed gaat om wat voor reden dan ook, dan moet je ze apart uitlaten.. Ben je daartoe bereid?? Heb je daar tijd voor? Misschien hoeft het niet maar soms moet het wel.. En goed begin betekend ook niet dat ze voor altijd goed samengaan. Kun je in huis scheiden als dat nodig is? Zoals bij loopsheid van de teef.. of als ze echt niet meer samen kunnen. Zou je dat willen? Of moet de 2e hond dan weer weg....

Ben je bereid bent extra tijd te investeren, extra energie erin te stoppen? Niet meer vanzelfsprekend samen met je vriend op de bank hangen film kijken, maar misschien de honden corrigeren omdat ze willen spelen en een hoop herrie maken (en je de film niet meer kan verstaan).

Denk er goed over na want je geeft ook een hoop op. Dus vraag jezelf af wil ik een 2e hond voor mezelf en ben je bereid in te leveren en extra tijd en energie erin te stoppen? Of wil je de 2e hond zodat je 1e niet meer zo alleen is. Maar misschien wordt het voor je 1e hond juist minder leuk door privileges die hij dan niet meer heeft.

Marco88
Vasthoudende Staff
Vasthoudende Staff

Berichtdoor Marco88 » 15 Apr 2015, 12:43

[u]Waarom[/u] wil je een 2e hond?, en waarom moet het ook een stafford zijn?

En heb je uberhaüpt wel zin om ze constant toch enigzins in de gaten te houden, en te gaan scheiden als je weg gaat?

Ik denk je het jezelf eerder lastiger gaat maken dan makkelijker.

Criminalmindz
Gezellige Staff
Gezellige Staff

Berichtdoor Criminalmindz » 15 Apr 2015, 17:13

[quote="Marco88"][u]Waarom[/u] wil je een 2e hond?, en waarom moet het ook een stafford zijn?

En heb je uberhaüpt wel zin om ze constant toch enigzins in de gaten te houden, en te gaan [b]scheiden als je weg gaat[/b]?

Ik denk je het jezelf eerder lastiger gaat maken dan makkelijker.[/quote]

x2

DaVinci
Gezellige Staff
Gezellige Staff

Berichtdoor DaVinci » 15 Apr 2015, 19:13

Hey iedereen,

alvast bedankt voor jullie reacties!

Lies, ik snap je redenering, ik denk dat waar jij het over hebt dan ook echt neerkomt op het duidelijke grenzen stellen, en wij als mensen, die heel duidelijk de

leiding nemen, zodat de honden dit onderling niet gaan uitvechten. De eerste ontmoeting waren Da Vinci en Happy ook niet geobsedeerd door elkaar, en dit vond

ik zelf dan ook al heel positief omdat ik ervan overtuigd ben dat dat opgewonden gedrag dan ook heel snel kan omslaan in een ander extreem gevoel bij de honden.

Ik vraag me dan alleen af, hoe je dit kan aanleren aan de honden om elkaar die ruimte te geven?

Is het bij jullie dan nooit tot een incident gekomen?

ALS we hiermee doorgaan, wil ik het graag goed doen, en zo weinig mogelijk of liever geen incidenten meer hebben.

En Liek, we beseffen inderdaad heel goed dat alles een stuk gemakkelijker zal zijn als we maar één hond hebben.

We hebben ook nog geen definitieve beslissing genomen, en gaan dit zeker niet overhaast doen, omdat we ons er heel goed van bewust zijn dat dit een grote verandering zal zijn.

We hopen natuurlijk dat alles vlot zal verlopen, maar indien dit niet zo is, dan kunnen de honden gescheiden worden, zowel in aparte ruimtes, en er zal ook voor onze nieuwe hond een bench voorzien worden. Het is voor ons ook mogelijk om de honden apart uit te laten, en indien dit moet zullen wij hier ook de nodige tijd voor kunnen en willen vrijmaken.

Wat jij aangeeft ivm de privileges die Da Vinci zal moeten inleveren, is dan ook één van mijn grootste twijfelpunten.

Da Vinci is nu een echt luxehondje die overal in huis een speelgoedje heeft liggen, en die ook gewoon de ganse dag door, door het hele huis kan rennen.

Ik stel mij dan ook al van in het begin de vraag, hoe ik op voorhand kan weten of dit een juiste beslissing is voor Da Vinci of niet..

We willen het beste voor beide honden, maar het is geen gemakkelijke beslissing..

Anderzijds denk ik dat Da Vinci zich maar moet neerleggen bij onze keuze, maar ik wil het niet moeilijker maken dan het al is geweest..

We hebben ook al gedacht om een ander ras te kiezen, maar eerlijk gezegd ben ik mijn hart zo verloren aan de Staffies, dat ik geen enkel ander ras kan bedenken

waar ik me zelf zo goed bij zou voelen.

Ik vroeg mij trouwens ook af, hoe jullie eventuele conflicten tussen de honden toch oplossen als die er zijn.

Want stel dat één van ons alleen thuis is met de honden, en er gebeurt toch iets waardoor ze in de clinch geraken, ik heb geen idee hoe ik ze alleen uit mekaar

kan krijgen..

Groetjes

Jessy & Da Vinci
[color=#000000][i]Dogs have never let me down. Men have.[/i] [/color]

[img]http://i1280.photobucket.com/albums/a493/babykusje/8a0f049b-ad2e-4e65-9519-fd8aab930b9f_zps05a7daa7.jpg[/img]

Marco88
Vasthoudende Staff
Vasthoudende Staff

Berichtdoor Marco88 » 16 Apr 2015, 13:58

Je moet het zelf weten hoor, maar als je enigste reden is ''omdat hij wat meer alleen is overdag dan eerst'' zou ik niet als oplossing een 2e hond kiezen, want je moet ze zo wie zo scheiden als ze alleen zijn, tenzei je op een dag thuis wilt komen in een plas bloed met een dode da vinci, of een happy die niet meer zo happy is.

Zoals hier: http://www.staffordforum.nl/viewtopic.php?f=53&t=82735&hilit=waarschuwing

Als de reden is ''entertainment'' voor da vince als jullie ook thuis zijn, zou ik er ook mijn vraag tekens bij neerzetten.

Denk er alsjeblieft goed bij na, en wees verstandig, De asielen hebben nu al meer dan genoeg staffords. :hihi

Funky
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Funky » 16 Apr 2015, 19:08

[quote="DaVinci"]
Ik vroeg mij trouwens ook af, hoe jullie eventuele conflicten tussen de honden toch oplossen als die er zijn.

Want stel dat één van ons alleen thuis is met de honden, en er gebeurt toch iets waardoor ze in de clinch geraken, ik heb geen idee hoe ik ze alleen uit mekaar

kan krijgen..
[/quote]

Zorgen dat er geen conflicten plaatsvinden, een paar conflicten kunnen ertoe leiden dat de honden gedurende hun leven niet meer samen kunnen.

Mijn eerlijke mening hierover: Nog los van hoe het voor DaVici zal zijn, vraag ik me af of je jezelf hiermee een plezier gaat doen. Met twee volwassen honden (die al in de clinch gelegen hebben tijdens een kennismaking) zal je heel duidelijk moeten structureren. Wat Lies bv ook al aangaf, geen slingerend speelgoed/botjes en zeker niet met zijn tweeën aan een tak laten trekken. Spelen samen zeker in de beginperiode niet toelaten. Spel tussen honden zijn meet momenten.

Heel duidelijk leiding nemen, maar dan ook altijd, en niet verslappen. Dat moet je liggen en makkelijk in je systeem passen en het zou prettig zijn als je zelf hierin ontspannen kan zijn. Het doel is immers dat je wel moet genieten van je honden. Ik denk dat het goed is om je eerlijk af te vragen of dit wel iets is voor jou.

Om mij heen zijn wel mensen die zien hoe het hier gaat tussen de honden en mij en dan opmerken dat ze een dergelijke omgang met hun honden nooit zouden trekken, het ziet er voor de leek/beginneling verre van ontspannen uit omdat je toch best altijd wel scherp moet zijn. Het snel interacties tussen honden signaleren, en erop reageren is voor mij al jaren een 2e natuur. Hier heb ik dan ook nooit escalaties tussen de honden. Maar ik heb ze zeker in het begin wel gehad en dan kon ik ze in mijn eentje scheiden. Heb je dan angst of twijfel? Begin er dan al helemaal niet aan :knipoog
[img]http://i983.photobucket.com/albums/ae311/nuttah_album/Jimmy_ond_22022015_1_zpss8ri09u5.jpg[/img][img]http://i983.photobucket.com/albums/ae311/nuttah_album/funky_ond_22022015_1_zpsj57smnmg.jpg[/img]

Terug naar “Opvoeding en gedrag”