Positieve training dmv een clicker

Zindelijkheid? Alleen zijn? Gehoorzamen? In dit onderdeel kan je alle je vragen, weetjes en ideeën m.b.t opvoeding en gedrag kwijt.
Forumregels
Noa
Rookie Staff
Rookie Staff

Positieve training dmv een clicker

Berichtdoor Noa » 13 Jan 2016, 23:23

Hallo!

Ik heb zelf een pitbullachtige mutt. Wij doen veel aan obedience dmv de clicker training. Een positieve training zonder correcties. Nu krijg ik vaak te horen dat deze honden daar niet voor gemaakt zijn, dat je er pussy's van maakt of circushondjes.

Iedereen moet zelf weten hoe die zijn/haar hond op voedt. Ik vind een ander heus niet minder omdat ze niet zoveel aan deze training doen. Maar ik vind het wel denigerend als er gedaan word alsof het niet meer dan een paar trucjes zijn. Je werkt aan je onderlinge band, je hond krijgt een enorme boost aan zelfvertrouwen.. En natuurlijk komen die trainingen ook van pas in het dagelijks leven.

Naast obedience doen wij ook gewoon sporten als High Jump, Tree Climb, Tuggen en dat soort dingen. Ook daar komen de trainingen van pas. Ik ontken nooit raseigenschappen en zal ook niet beweren die er met training uit te krijgen. Ook Noa kan niet met andere honden en dat accepteer en respecteer is. Ze loopt dan ook niet los waar andere honden (kunnen) zijn.

Maar nu is mijn vraag: Wat vinden jullie van een positieve trainings methode. Kunnen deze honden alleen getraind worden dmv correcties vinden jullie? En wat doen jullie zelf aan obedience trainingen?

Fatboys Manor
Gezellige Staff
Gezellige Staff

Re: Positieve training dmv een clicker

Berichtdoor Fatboys Manor » 13 Jan 2016, 23:39

Elke hond is op te voeding ongeacht het ras, ik train mijn honden op een jonge leeftijd altijd met een beloning zoals een snoepje, daarna gaat het over op een aai, daarna enkel een commando.

Maar een correctie is soms nodig, dit is natuurlijk enkel bij extreem ongewenst gedrag
If you want to be the best you've got the beat the best

Noa
Rookie Staff
Rookie Staff

Berichtdoor Noa » 13 Jan 2016, 23:48

Precies Fatboy maar ik corrigeer bijvoorbeeld niet dmv een ruk aan de riem omdat ik niet wil dat ze trekt bijv. Puppy's die in je vingers bijten.. Hoe vaak hoor je dan mensen het advies geven om terug te bijten of om ze op hun rug te gooien.. Dat soort dingen zal je mij nooit zien doen. Ik buig het negatieve gedrag liever om naar positief gedrag. Ze hebben een enorme will to please en daar kan je heel gemakkelijk gebruik van maken dmv positieve training.

liek
Ben Niet Weg Te Slaan staff
Ben Niet Weg Te Slaan staff

Berichtdoor liek » 14 Jan 2016, 07:24

Het ombuigen van gedrag noem ik ook corrigeren, en het is op een positieve manier. Veel mensen associeren het woord correctie met straf, met iets negatiefs, terwijl imo corrigeren gewoon betekend het ongewenste gedrag laten stoppen en ervoor zorgen dat gewenst gedrag wordt getoond.

Ik heb nog nooit een clicker gebruikt maar stem, aai of koekje.

Ik vind trouwens ook dat staffords helemaal niet met harde hand opgevoed moeten worden zoals ik vaak hoor. Over het algemeen zijn het best gevoelige honden die graag wat voor de baas doen. Dus met zachte hand, duidelijk zijn, consequent, en vooral heel veel geduld en herhaling in de puppetijd.

Fatboys Manor
Gezellige Staff
Gezellige Staff

Berichtdoor Fatboys Manor » 14 Jan 2016, 15:43

Mijn honden schrikken meer op mijn stem als dat ik ze een tik probeer te geven, hun eerste reactie is dan SPELEN!!! dus dat werkt niet echt.
If you want to be the best you've got the beat the best

Mascha
Forumbabe 2007
Forumbabe 2007

Berichtdoor Mascha » 14 Jan 2016, 16:28

een SBT is in mijn beleving (en uit vrij uitgebreide ervaring) de meest trainbare terrier die er is. en ook buiten de terriers scoort hij hoog. iedereen die fysieke correcties nodig (denkt) te hebben heeft in het begin dingen fout gedaan en heeft zelf te weinig bagage om dat te begeleiden naar de hond. helaas heeft alleen de hond last van die correcties en de geleider zelf niet.
[img]http://i.imgur.com/W9eWwci.jpg[/img]

Noa
Rookie Staff
Rookie Staff

Berichtdoor Noa » 14 Jan 2016, 19:46

Ik heb het inderdaad over negatieve correcties. Rukken aan de riem, tikken uitdelen, het welbekende schopje van Cesar Milan (I'm not a fan).. Sommigen menen zelfs hun hond op hun zij te moeten drukken om op die manier te laten zien wie de baas is.. Zelfs bij pups omdat ze speels bijten.. Dat soort dingen. Trekt mijn hond aan de riem en wil ik dit niet, dan stop ik met lopen. Is inderdaad ook een correctie het is immers een reactie op haar gedrag. Noa is heeeel gevoelig voor mijn stem. Een simpele duidelijke nee om ongewenst gedrag te voorkomen werkt voor haar prima. Is ook een correctie. Maar die correctie wordt weer gevolgd door een beloning als ze luisterd. Dus inderdaad ik heb het met name over de fysieke correcties.

Mascha
Forumbabe 2007
Forumbabe 2007

Berichtdoor Mascha » 15 Jan 2016, 09:00

[quote="Noa"]Ik heb het inderdaad over negatieve correcties. Rukken aan de riem, tikken uitdelen, het welbekende schopje van Cesar Milan (I'm not a fan).. Sommigen menen zelfs hun hond op hun zij te moeten drukken om op die manier te laten zien wie de baas is.. Zelfs bij pups omdat ze speels bijten.. Dat soort dingen. Trekt mijn hond aan de riem en wil ik dit niet, dan stop ik met lopen. Is inderdaad ook een correctie het is immers een reactie op haar gedrag. Noa is heeeel gevoelig voor mijn stem. Een simpele duidelijke nee om ongewenst gedrag te voorkomen werkt voor haar prima. Is ook een correctie. Maar die correctie wordt weer gevolgd door een beloning als ze luisterd. Dus inderdaad ik heb het met name over de fysieke correcties.[/quote]

ik kan mij helemaal vinden in jouw stukje. maar ik ben dan ook quiebus opgeleid dus dat is logisch :D

Noa
Rookie Staff
Rookie Staff

Berichtdoor Noa » 15 Jan 2016, 20:34

[quote="Mascha"][quote="Noa"]Ik heb het inderdaad over negatieve correcties. Rukken aan de riem, tikken uitdelen, het welbekende schopje van Cesar Milan (I'm not a fan).. Sommigen menen zelfs hun hond op hun zij te moeten drukken om op die manier te laten zien wie de baas is.. Zelfs bij pups omdat ze speels bijten.. Dat soort dingen. Trekt mijn hond aan de riem en wil ik dit niet, dan stop ik met lopen. Is inderdaad ook een correctie het is immers een reactie op haar gedrag. Noa is heeeel gevoelig voor mijn stem. Een simpele duidelijke nee om ongewenst gedrag te voorkomen werkt voor haar prima. Is ook een correctie. Maar die correctie wordt weer gevolgd door een beloning als ze luisterd. Dus inderdaad ik heb het met name over de fysieke correcties.[/quote]

ik kan mij helemaal vinden in jouw stukje. maar ik ben dan ook quiebus opgeleid dus dat is logisch :D[/quote]

Wauw nou dat vat ik op als een compliment haha ik ben er niet voor opgeleid maar wel veel er mee bezig. Mijn asiel stakkertje is er enorm van opgeknapt en gegroeid. Heb nu een zelfverzekerde blije hond die alles voor me doet. Iets mooiers is er niet ;)

Mascha
Forumbabe 2007
Forumbabe 2007

Berichtdoor Mascha » 19 Jan 2016, 12:46

daar gaat het om. een mooie baas-hond combinatie. een hond die iets voor je doet omdat hij er beter van wordt door de beloning die eraan vast hangt en niet een hond die opdrachten uitvoert door angst over wat er gebeurt als hij het niet doet

Terug naar “Opvoeding en gedrag”