Reu of teef erbij?

Zindelijkheid? Alleen zijn? Gehoorzamen? In dit onderdeel kan je alle je vragen, weetjes en ideeën m.b.t opvoeding en gedrag kwijt.
Forumregels
Dogsoverdiamonds
Rookie Staff
Rookie Staff

Reu of teef erbij?

Berichtdoor Dogsoverdiamonds » 15 Feb 2016, 09:42

Ik heb al enorm veel op dit, Amerikaanse en Belgische forums gelezen, maar ik blijf twijfelen...

Over een dikke 7 weken krijgen wij een pup erbij. Het is een pup uit het nest van Blue (onze hond).

Wij hebben eerste keus, wat de keus al niet makkelijk maakt, maar we komen er niet uit of we een teef of reu nemen.

We willen niet gaan fokken. Dus de teef zal met de tijd gesteriliseerd worden. Blue blijft zoals die is (ongecastreerd).

Ik lees veel over teef-teef en reu-reu combi's, dat dit vaak niet goed gaat.

De fokker waar onze pup wegkomt heeft 2 teven in huis en die hebben nog nooit een aanvaring gehad.

Wij hebben regelmatig een andere reu over de vloer en ook dit gaat altijd goed met Blue.

Nu is Blue een allemansvriend, enige waar hij niet zoveel mee heeft zijn de chihuahua's van de buurvrouw, die ontloopt hij ;-)

Honden zullen hier nooit samen zitten als wij weggaan. We hebben de ruimte om ze beide een aparte ruimte te geven.

Pup gaat de eerste maanden/jaar in de bench zodat deze een eigen plek heeft.

Wat voor advies kunnen jullie mij hierin geven?

Ik ben helemaal verliefd op een reu van het nest, mijn vriend op een teefje. Ook dat helpt niet bepaald mee....

liek
Ben Niet Weg Te Slaan staff

Re: Reu of teef erbij?

Berichtdoor liek » 15 Feb 2016, 15:04

Ik zou voor safe gaan en een teef bij je reu zetten.

Echter, geen enkele combi geeft garantie dus het is altijd afwachten hoe het loopt.

liek

Berichtdoor liek » 15 Feb 2016, 15:11

Ik lees net dat jullie Blue nog geen 2 jaar is en meestal zijn de honden dan nog niet 'rijp'. Daarmee bedoel ik dat hij zowel geestelijk als lichamelijk nog niet uitgegroeid is. Het is dus absoluut geen garantie dat hij dit karakter blijft houden omdat hij nog niet volwassen is.

Ik neem aan dat je de 2e hond niet wil weg doen als het toch niet goed samengaat? Als ze altijd gescheiden moeten zitten en je alles, zoals uitlaten dubbel moet doen?

Ik zou dus echt aanraden voor een teefje te gaan!

Dogsoverdiamonds
Rookie Staff
Rookie Staff

Berichtdoor Dogsoverdiamonds » 15 Feb 2016, 15:26

Bedankt!

Daar ben ik inderdaad bang voor, dat hij misschien toch nog van karakter veranderd en we dan echt alles gescheiden moeten doen.

Nu weet ik dat een reu en teef ook altijd afwachten is, maar als ik de verhalen/ervaringen lees, is dat vaak een veilige combi.

Klopt het dat een reu van een teef meer pikt? Ook dat zie ik steeds terugkomen namelijk.

Nick's Mate
Gezellige Staff
Gezellige Staff

Berichtdoor Nick's Mate » 15 Feb 2016, 17:24

Tja, wat is een zoals je noemt veilige combi!

Nooit weet je het zeker of welke combi dan ook zekerheid biedt in de onderlinge verdraagzaamheid.

Uit ervaring weet ik dat het zelfs in een vader/dochter of moeder/dochter of broer/zuster combinatie heel erg mis kan gaan.

Zomaar ineens uit het niets kan het tot excessen leiden waarbij de onderlinge bloedverwantschap even wordt vergeten door de betrokken lieverdjes.

Het hebben van meer dan één Stafford in huis vergt enige aanpassing in je levenswijze.

Natuurlijk kan het jarenlang goed gaan, ging het hier ook totdat hier dochterlief haar vader waar ze een enorm goede band mee had ineens vanuit het niets aanviel en vrij ernstig verwondde.

Nooit meer goedgekomen met die twee, en als je je honden dan gewoon in huis hebt zul je echt maatregelen moeten nemen om ervoor te zorgen dat het niet weer mis gaat.

Daarom moet het altijd heel goed overwogen worden om een tweede Stafford, reu dan wel teef erbij te nemen.

Al zullen er best wel Staffords zijn die hun hele leven lang goed met elkaar omgaan.

liek

Berichtdoor liek » 15 Feb 2016, 17:48

Eens met Nicks mate, garanties krijg je niet en ik vind dat je alleen voor een 2e hond moet gaan als je ook bereid bent te scheiden en alles dubbel te doen mocht het niet gaan.

Dat een reu meer zou pikken van een teef is een fabel, ligt helemaal aan karakters Vd honden.

Wij hebben 2 teven en een reu en onderling zijn de verhoudingen ook nogal verschillend. De oudste een ast teef( rechts in mijn onderschrift) hadden we het eerst, daarna kregen we onze sbt reu, de linker. Samen gaan ze goed zowel binnen als buiten zolang er geen voer of speeltjes tussen liggen.

Zij is de baas maar pikt hoop van hem. Hij pikt zowat alles van haar maar heeft zijn grenzen. Zij kan nogal kliederig zijn en hij zoekt dan mij op ipv haar af te snauwen(aangeleerd)

Later kregen we een dochter van onze reu erbij, de middelste. Ze kan nogal drakerig zijn. Hij pikt eigenlijk niks van zijn dochter en andersom ook niet. Ik kan ze samen uitlaten(ook alledrie) maar samen ontspannen in de huiskamer(pa en dochter) is niet vanzelfsprekend.

De teven onderling gaan vrij goed zowel binnen als buiten maar mede door karakters is er ook binnen wel eens spanning.

Ze zitten bij afwezigheid van mij of mijn man altijd apart en verder rouleren we veel dus 2 om 1.

Dogsoverdiamonds
Rookie Staff
Rookie Staff

Berichtdoor Dogsoverdiamonds » 15 Feb 2016, 18:08

We zijn bereid om alles apart te doen, al hoop je natuurlijk dat dit niet nodig zal zijn.

Een hond herplaatsen zou geen van ons beide kunnen.

We hebben geen garanties en het zal dus afwachten worden hoe het karakter uitpakt van de nieuwe pup (en Blue).

Maar we hebben de fokker zojuist laten weten dat we voor het teefje gaan :)

liek

Berichtdoor liek » 15 Feb 2016, 19:10

:cool

Veel plezier met de voorpret!

Dogsoverdiamonds
Rookie Staff
Rookie Staff

Berichtdoor Dogsoverdiamonds » 15 Feb 2016, 19:16

Haha die is al begonnen!

Komende zaterdag voor de tweede keer kijken en heb al een lijst met de puppy uitzet op m'n telefoon staan :p

Dit wordt voor mij de eerste keer dat ik een pup uit het nest heb mogen kiezen en ook echt zelf meeneem.

Al mijn honden waren herplaatsers en ondanks dat Blue nog een pup was, heeft hij ook een andere eerste eigenaar gehad.

KrayzieJay
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor KrayzieJay » 19 Feb 2016, 18:58

Dat ons reutje een half jaar was, namen we een teef erbij, toen hun 2,5 en 2 waren namen we nog een teef, alle 3 als puppy gekregen. Ging allemaal prima, ik bepaal hoe en wat, spelen etcetera laat ik binnen niet toe, dat mogen ze alleen maar buiten.

Nooit iets gebeurd, ze waren altijd los in huis, de oudste teef zoekt vaak boven haar slaap plekje op en de jongste beneden.

Veel plezier en veel succes!!

Terug naar “Opvoeding en gedrag”