Continue bij me willen zijn

Zindelijkheid? Alleen zijn? Gehoorzamen? In dit onderdeel kan je alle je vragen, weetjes en ideeën m.b.t opvoeding en gedrag kwijt.
Forumregels
Marretje80
Rookie Staff
Rookie Staff

Continue bij me willen zijn

Berichtdoor Marretje80 » 07 Mar 2016, 12:08

Hai-

Onze Amstaff (7 jaar) loopt continue achter mijn kont aan. Zodra ik opsta, staat ze al klaar, al ga ik maar even naar de keuken of

naar het toilet.

Commando's lijkt ze alleen bij mij op te volgen, en als ze naar buiten gaat met mijn kinderen moet ik meelopen naar de deur omdat ze anders 'weigert' mee te gaan.

Ook in de nacht heeft ze hetzelfde gedrag, zodra ze in de gaten heeft dat ik me klaarmaak om naar

bed te gaan, ligt mevrouw er al.

Ik zorg er dan voor dat ze naar haar plaats gaat maar zodra ze 'kan' ligt ze naast me. Ik ga er dan weer uit om haar weg te sturen.

Deur dicht hebben we geprobeerd maar ze blijft net zolang tegen de deur aan bonken totdat deze open schiet.

Door haar verleden kunnen we haar niet in een bench plaatsen.

Ze kan verder wel goed alleen thuis zijn, al gaat ze dan helemaal uit haar dak zodra ik weer thuis kom, zelfs al na 5 minuten (alsof ik jaren weg geweest ben)

Wie heeft er voor ons tips om dit gedrag in te perken zodat ik thuis weer wat ruimte voor mezelf krijg.

Alvast dank!

robmarley89
Ben Niet Weg Te Slaan staff
Ben Niet Weg Te Slaan staff

Re: Continue bij me willen zijn

Berichtdoor robmarley89 » 07 Mar 2016, 19:36

Ik heb in je intro gelezen dat je de hond 6 maanden hebt ondertussen en dat ze in dubieuze omstandigheden heeft geleefd voordat ze bij u terrecht kwam.

Mag ik even vragen waarom een bench uitgesloten is? ik vraag dit omdat ik chilli ook in zijn bench zet wanneer ik ga slapen aangezien ik een loftachtig gebouw woon (zonder binnendeuren dus) en Chilli anders ook altijd bij mij in bed komt liggen.

Ik denk dat je zelf consequent zult moeten zijn en duidelijk maken aan je hond dat ze je af en toe ook ruimte moet laten. Wanneer je zegt dat je 'geprobeerd' hebt ze achter een deur te sluiten maar dat ze deze openbonkt... dan vraag ik me af wat je daarna doet? Is het dan afgelopen en heeft ze gewonnen, of blijf je consequent (desnoods een hele nacht door) om haar duidelijk te maken dat dat haar plaats is 's nachts? en dus haar ook consequent terug achter de deur blijft plaatsen!

Je zegt ook dat ze helemaal uit haar dak gaat als je terug thuis komt (zelfs als je maar 5 min weg bent geweest).. ook hier weer consequent zijn. Als je thuis komt en ze gaat los, dan is het de bedoeling dat je haar negeert en je eigen ruimte opeist. Pas als ze rustig is moet je ze erkennen en aandacht geven (omdat ze nu op de juiste manier aandacht aan je vroeg).

Over het niet willen wandelen met je kinderen. Ook hier zou ik op consequente wijze proberen mee om te gaan. Als je kinderen met haar gaan wandelen heeft ze te luisteren naar je kinderen en zou je volgens mij best ook niet mee wandelen naar de deur. Je zou je kinderen eventueel met beloninghapjes kunnen laten proberen haar aandacht te vragen vanaf het moment dat je gaat wandelen... Of.. de manier waarop ik het liever doe (heb nog nooit gewandeld met beloningen). Het beestje gewoon zachtjes meetrekken, laten merken dat jullie bepalen wanneer ze gaat wandelen en met wie.

Al deze zaken vergen wel tijd, zeker bij een hond op leeftijd die misschien weinig tot geen consequente opvoeding heeft gehad, verder weet ik ook niet of je verder al ervaring hebt gehad met honden, anders zou samen een hondercursus gaan doen al redelijk snel voor veel inzicht en verbetering zorgen in de baas-hond relatie.

DISCLAIMER =p: Ik ben geen hondenpsycholoog, noch heb ik ooit hondenschool gedaan, dus mijn raad is mijn eigen mening en je zou dus beter ook even kijken wat de meer ervaren mensen als mening hebben ;-)
[img]http://i1294.photobucket.com/albums/b614/robmarley89/5ce1c802-093c-4751-b64a-74d3d252476c_zpsnxtwhj8c.jpg[/img]

[b][i][size=150][color=#00BF00]Nothings perman[/color][color=#FFFF00]ent in life... All[/color] [color=#FF0000]except for change[/color][/size][/i][/b]

Marretje80
Rookie Staff
Rookie Staff

Re: Continue bij me willen zijn

Berichtdoor Marretje80 » 07 Mar 2016, 20:53

We weten niet hoe de eerste eigenaar met haar geweest is. De tweede eigenaar heeft haar fisiek als mentaal mishandeld. Hij sloot haar op in een te kleine ruimte wanneer hij geen "zin" in haar had. Ze kwam niet tot amper buiten en we konden haar ribben tellen.

Bepaalde handelingen konden we helemaal niet bij haar uitvoeren, zoals aan haar poten of buik komen, want dan begonze direct als een speenvarken te piepen.

De dierenarts heeft ons uitgelegd dat dit allemaal uit angst voorkomt en dat we daar haar vertrouwen in moeten winnen.

Dit gaat gelukkig al een stuk beter en ze laat steeds meer toe.

Geregeld nog flinke schrikreacties bij het geven van correcties en bij een boze stem (geen schreeuwen) duikt ze ineen.

Alhoewel ik wel consequent ben, is het lastig. Het is zoeken naar een voor ons beiden acceptabele manier aangezien ze wel moet weten wanneer ze iets doet wat niet mag.

Vandaag wat meer bewust bezig geweest met 'mijn' ruimte en dat zal ik volhouden. Negeren bij thuiskomst doe ik al en wanneer ze rustig is haal ik haar dan even aan . Helaas is ze dan meteen alsnog super enthousiast.

Ze is inderdaad wat ouder dus we beseffen ons dat de oude gewoonten niet 123 weg zullen gaan en dat we geduld met haar moeten hebben.

Advies blijft echter altijd welkom.

Terug naar “Opvoeding en gedrag”