puber valt uit

Zindelijkheid? Alleen zijn? Gehoorzamen? In dit onderdeel kan je alle je vragen, weetjes en ideeën m.b.t opvoeding en gedrag kwijt.
Forumregels
stitch
Rookie Staff
Rookie Staff

puber valt uit

Berichtdoor stitch » 29 Jun 2016, 18:23

Beste allemaal,

Graag wil ik jullie mening even vragen.

Onze stitch is een superleuke hond van 1.5 jaar.

Hij is 3 maanden geleden gecastreerd.

Nu merkte ik direct dat hij anders ging reageren op honden bepaalde geluiden mensen voorwerpen en dacht ik dat hij onzeker was geworden na zijn castratie.

Ik heb een prive trainer erbij gehaald uit de buurt die zelf 4 staffs heeft die het super doen. Zijn aanpak is de BAT training. Hij is 2 x geweest en ik kan de aandacht van stitch bij me houden met oefeningen en lekkers als hij signalen geeft om uit te vallen naar andere honden.

Al met al gaat dat steeds beter alleen nu begint hij uit te vallen naar mensen en kinderen die rennen en rolschaatsen...hij reageert overdreven fel blaffen en trekken....dan kom ik dus niet meer door...Het punt met mensen/drukke kinderen/rolschaatsen is dat ik ze niet zie aankomen. De BAT manier werkt bij andere honden want die zie je van een afstand aankomen maar als ik langs een blok huizen loop en er komt iemand naar buiten ben ik dus al te laat want dan kom ik niet meer door met mijn worstje.

Hebben jullie misschien tips en vinden jullie dat ik dit ook op de BAT manier moet aanpakken?

Groeten van ons!

Mick
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Re: puber valt uit

Berichtdoor Mick » 30 Jun 2016, 09:18

Ik heb geen enkele ervaring met BAT, zou om eerlijk te zijn niet eens weten wat het is....

Waarom heb je hem laten helpen? Ik ben namelijk zeker geen voorstander dat te doen als er geen medische rede is. Men roept altijd dat het bepaalde problemen verhelpt, maar helaas zie ik het meer andere problemen doen ontstaan.

Gezien hij pas net is geholpen denk ik dat er een gedeelte zal komen doordat zijn hormoon huishouding overhoop ligt. Meestal zie je dat tussen de 2-4 maanden na castratie. Maar goed als ie uitvalt naar mensen, dan kun je dat niet even rustig afwachten.

Ik zou iig gaan werken aan de band tussen jullie 2, hij moet blind op je kunnen vertrouwen en weten/begrijpen dat jij van hem geen reactie verwacht en dat deze niet nodig is ook. Wat soms kan helpen is ineens een andere kant oplopen, tijdens het lopen te tempo wisselend te houden (zo moet ie je steeds in de gaten houden om niet te trekken of getrokken te worden).

Ik zou juist die situaties opzoeken, dus naar een park of wat dan ook waar veel hardlopers enz voorbij komen. Daar lekker op aandacht trainen, veelal zal dat het makkelijkste gaat met voer, maar een piepspeeltje of iets dergelijk zou ook goed kunnen helpen. Je zal moeten vinden wat ie het allerleukste vind of lekkerst, als ik hier de met flirtpole loop, kan er een bom vallen en mijn reu zal niet op of om kijken, die wil alleen de pole hebben.
[color=#0000BF][i]Even a blind squirrel finds a nut once in a while[/i][/color]

Daven
Ben Niet Weg Te Slaan staff
Ben Niet Weg Te Slaan staff

Re: puber valt uit

Berichtdoor Daven » 16 Jul 2016, 11:30

Kan wel mee gaan in antwoord Mick ,verder zou ik die uitvallen toch meteen corrigeren en niet accepteren . Je kunt ook niet alles voor zijn in het leven ,maar je kunt er wel op anticiperen . Je stem en energie mag best wat feller zijn ,deze moeten duidelijk zijn dat je deze poppenkast niet pikt . Zorg dat je hond zijn kop afwend en je zijn aandacht krijgt . Probeer zelf ook kalm te blijven als je gaat lopen (met losse lijn ) honden voelen feilloos jou spanning aan . Net wat Mick zegt zoek de situaties op en ga ermee aan de slag.

Hoe gaat het nu ? Bat ken ik ook niet ben van de ouderwetse stempel ik duld geen onzin van mijn honden :engel

Terug naar “Opvoeding en gedrag”