Welke halsband is het meest geschikt

Zindelijkheid? Alleen zijn? Gehoorzamen? In dit onderdeel kan je alle je vragen, weetjes en ideeën m.b.t opvoeding en gedrag kwijt.
Forumregels
Carla
Rookie Staff
Rookie Staff

Welke halsband is het meest geschikt

Berichtdoor Carla » 29 Jun 2016, 22:29

Ik heb hier al veel gelezen door de weken heen en heb begrepen dat de stafford een gevoelige hond is, als ik het verkeerd begrepen hoor ik het graag. Nou zie ik hier staffords lopen op een gewone halsband, tuig, slipketting of een penneband, eigenlijk kom van alles tegen daarin.

Mijn vraag is dus de volgende, wat is de beste halsband voor dit ras, rekening houdend daarin ook met karakter en de bouw van het dier. En ik wil dus ook graag daar de onderbouwing van weten.

Mick
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Re: Welke halsband is het meest geschikt

Berichtdoor Mick » 30 Jun 2016, 08:59

Dat klopt de gemiddelde stafford is redelijk tot zeer gevoelig! De band tussen baas en hond is het aller belangrijkste die er is, als dat goed zit krijg je heel erg veel voor elkaar.

Vanuit mijn eigen ervaring:

Wij gebruiken veelal een tuig, omdat wij en onze honden dat het prettigste lijken te vinden. Echter zou ik geen tuig gebruiken bij het trainen, want corrigeren gaat toch net even wat makkelijker met halsband. De tuigen en halsbanden die wij gebruiken zijn vrij fors/breed (4-5cm), ze willen nog wel eens trekken en een smallere dunnen band zou eerder in de hals kunnen snijden en daarnaast ben ik altijd huiverig dat ze breken.

Slipkettingen, pennenbanden en dergelijke vind ik geen hulpmiddel voor een stafford. Vanuit hun oorsprong zijn ze gefokt met een zeer hoge pijngrens en dus zullen dit soort middelen bijzonder weinig effect hebben, ten opzichte van andere rassen. Ik persoonlijk denk dat je met die hulpmiddelen de relatie baas - hond schaad. Pijn is wat mij betreft geen middel om tot iets te kunnen komen, in vele gevallen denk ik dat je het daarmee alleen verergerd. Goed dan praat ik wel over een stafford met het juiste karakter en eigenschappen en niet een look a like zonder die eigenschappen. Als je kijkt naar de oorsprong en hoe men die honden trainde (voor het oorspronkelijke doel) is pijn juist het middel om de gemoederen verder op te laten lopen en dat is iets wat je nu juist niet wil bereiken. Als je filmpjes ziet van domme mensen waarvan hun hond in een andere hond hangt, dan zie je ook dat slaan, schoppen, schreeuwen enz niet helpt en je ziet dat ze daarmee alleen maar nog fanatieker hun tegenstander gaan vasthouden. Opvallend is dat je nooit ziet dat men een breakstick gebruikt, iets wat elke eigenaar wel in huis (en bij voorkeur bij de hand) zou moeten hebben. Wellicht een tip voor jou om dat mee te nemen naar de training en uitleg te geven over het juiste gebruik hiervan?

Even een kleine zijstap, mocht je een staff hebben die amper te trainen is, vraag dan eens of ze de volgende keer willen komen nadat ze een uurtje of wat zijn wezen lopen. Waarbij veel rassen het belangrijk is dat alle energie voor een training aanwezig is, is mijn ervaring dat het trainen van een staf aanzienlijk makkelijker gaat als de energie piek er al uit is, ze zijn dan makkelijker te bereiken en zullen ook wat rustiger zijn en dus ook meer aandacht voor de baas hebben als voor de omgeving.

Om af te sluiten, hulpmiddelen die pijn veroorzaken zie ik als laatste redmiddel bij serieuze problemen, iets waar men zeker niet te makkelijk over moet denken. Prioriteit ligt bij de relatie baas-hond, zolang die niet goed is en ze elkaar niet begrijpen, kun je het meeste wel vergeten.
[color=#0000BF][i]Even a blind squirrel finds a nut once in a while[/i][/color]

Carla
Rookie Staff
Rookie Staff

Berichtdoor Carla » 30 Jun 2016, 09:57

Wat een fijn antwoord... dank je wel.

Ik vind die band tussen baas en hond het allerbelangrijkste wat er is. Als je goed contact heb met je hond kan je een hond uit heel veel situaties vandaan halen. Is dus de basis van de training.

Eigenlijk is dus gewoon de conclusie dat de stafford het beste getraind kan worden op een brede halsband.

En een slipketting hoeft natuurlijk niet op slip te staan, deze kan ook alleen op slip worden gezet als het noodzakelijk is maar is mss dan ook niet handig ivm de kracht van de hond. Slipketting kunnen vrij makkelijk breken als een hond er echt voor gaat.

Wat betreft de penneband, is ook echt in noodgevallen, soms komen er bij ons mensen met hun hond die al vele trainingen gehad hebben en toch is er iets ergens goed mis gegaan, dan kan vaak eenmalig een penneband uitkomst bieden.

Maar er zijn ook rassen en hier hoort dus de stafford dus ook bij waarbij het gebruik van een penneband juist contra kan werken. Sterker nog, er kan een groter probleem voor in de plaats komen, dit zou dus ook bij stafford het geval kunnen zijn als ik jouw goed begrijp.

De tip die je geeft over het wat moe maken van de stafford voor de training... ik zal hem onthouden.

Want over het algemeen moet je dit dus net niet doen voor een training :)

Mick
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Mick » 30 Jun 2016, 12:25

Juist gewoon een goeie halsband is het beste om te trainen, althans in de meeste gevallen.

Kans is idd erg groot dat gebruik van dergelijke hulpmiddelen contra productief werkt.

Ik had als ik niets voor een training deed een stuiterende hond, die op alles gericht was behalve mij. Kreeg toen ook hier de tip om vooraf even een rondje te lopen of iets te doen om zo de ergste energie kwijt te zijn en de focus makkelijker op mij te krijgen. Werkte bijzonder goed moet ik zeggen.
[color=#0000BF][i]Even a blind squirrel finds a nut once in a while[/i][/color]

cleopatra
Ben Niet Weg Te Slaan staff
Ben Niet Weg Te Slaan staff

Berichtdoor cleopatra » 30 Jun 2016, 23:12

Wij gebruiken tijdens het wandelen of trainen een zgn. halve slip.

de gedachte hier achter is dat de hond niet de druk op de wervels krijgt, maar wel hel geluid, bovendien omdat de halsband kleiner word ( maar nooit zo klein dat er druk op het strottehoofd/keel/wervels ontstaat, dus goed afstellen!) valt deze beter te controleren , en minder risico op een houdini truck ( en ja dat hebben we nu 2 mogen meemaken)

[img]http://i613.photobucket.com/albums/tt220/MariT-DaaN/halfcheck.jpg[/img]

Martijn
Forumterrorist
Forumterrorist

Berichtdoor Martijn » 01 Jul 2016, 19:07

Hier worden eigenlijk alleen 4 cm brede nylon banden gebruikt. Meer contact en feeling met de hond.
[img]http://i98.photobucket.com/albums/l258/Cheeco_2006/heertjuh_zps0d12d5de.jpg[/img]

When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.

Carla
Rookie Staff
Rookie Staff

Berichtdoor Carla » 01 Jul 2016, 21:43

Dank jullie wel, ik ben blij met de antwoorden.

Niet alleen in het belang van de hond maar ook om als onderbouwing te kunnen gebruiken richting eigenaren.

Vandaar dat ik dus graag de voor en nadelen wil weten.

Sandy dingo R
Gezellige Staff
Gezellige Staff

Berichtdoor Sandy dingo R » 02 Jul 2016, 08:30

Ik deed altijd op de fiets of Mountainboard naar de training rijden (6km)

Of als het te slecht weer was even een sessie flirtpole en dat werkte perfect

Slipbanden, prikbanden en tuigen waren niet toegestaan tijdens de training

Terug naar “Opvoeding en gedrag”