Signalen vanuit de hond

Zindelijkheid? Alleen zijn? Gehoorzamen? In dit onderdeel kan je alle je vragen, weetjes en ideeën m.b.t opvoeding en gedrag kwijt.
Forumregels
Carla
Rookie Staff
Rookie Staff

Signalen vanuit de hond

Berichtdoor Carla » 30 Jun 2016, 12:46

Ik zit me iets af te vragen.

Ik heb altijd begrijpen dat de stafford en de pitbull geen signalen afgeven voor dat ze de aanval ingaan.

Dit omdat dit zwakte zou zijn vanuit de hond.

Maar is dit daadwerkelijk waar. Geven deze beide rassen daadwerkelijk geen enkel signaal af voordat ze de aanval inzetten. En met signalen bedoel ik dus echt helemaal niets, geen grom (hoe zacht ook), borstelen, simpel stilstaan of het echte bevriezen, fixeren... echt helemaal niets. Of zijn die signalen heel subtiel wel aanwezig.

De reden waarom ik dit vraag is deze... in de vorige groep liep een vrouw met een rednose pitbull. Weken lang is er niets aan de hand geweest en "zomaar" brak de hond uit naar een border collie... tussen deze 2 honden is daarvoor nooit iets gebeurt, de pitbull had ook geen nare ervaringen met borders. Het toonde als zomaar en het ging ook alleen om de border collie. De overige honden keek de pitbull niet naar...

De eigenaar kon mij helaas niet vertellen wat er gebeurde of iets vertellen over de signalen van haar hond, alleen dat de hond ineens uitbrak.

In hoeverre zijn die signalen er wel geweest... of zijn de signalen er echt gewoon niet.

cleopatra
Ben Niet Weg Te Slaan staff

Re: Signalen vanuit de hond

Berichtdoor cleopatra » 30 Jun 2016, 12:50

ik persoonlijk ben nog geen enkele Amstaff/Pit tegen gekomen die geen enkel signaal gaf.

Het kan heel subtiel zijn, of niet, maar een signaal geven ze wel hoor

Carla
Rookie Staff
Rookie Staff

Berichtdoor Carla » 30 Jun 2016, 13:07

Oke... fijn om te weten. Dat maakt het namelijk makkelijker om een hond te trainen of om situaties voor te zijn.

Mick
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Mick » 30 Jun 2016, 13:24

[quote="cleopatra"]ik persoonlijk ben nog geen enkele Amstaff/Pit tegen gekomen die geen enkel signaal gaf.

Het kan heel subtiel zijn, of niet, maar een signaal geven ze wel hoor[/quote]

Eens!

Hoewel dat soms bijzonder lastig te zien is als je de hond niet al langere tijd zelf heb mogen ervaren. Bij mijn reu is het soms heel subtiel, dat hij zijn ogen net iets gaat knijpen voordat ie reageert, maar dan word hij door een ander uitgedaagd en uitgedaagd worden is wel een hele grote trigger.

Nu moet ik echter wel zeggen dat het erop lijkt dat bepaalde rassen wat moeilijker klikken met elkaar of door hun rastypische eigenschappen eerder iets uitlokken.

Het sluipen en staren van een border collie lokt iig bij mijn honden een reactie uit. Kan best zijn dat dat vooraf gegaan is en dat de pit dat als uitdaging heeft gezien en daarom "uit het niets" de aanval heeft ingezet.

Alle mijn 3 honden geven signalen af, de ene keer wat subtieler als de andere, maar als je je hond goed kan lezen zie je dat er altijd wel iets aan vooraf is gegaan.
[color=#0000BF][i]Even a blind squirrel finds a nut once in a while[/i][/color]

Carla
Rookie Staff
Rookie Staff

Berichtdoor Carla » 30 Jun 2016, 16:39

Dank jullie wel voor het antwoord, mbt tot de pitbull heb ik dit signaal dus gemist.

Nou lopen er hier in de buurt heel veel stafford terriërs, eens kijken of ik daar signalen van zie richting andere honden.

Gewoon om te kijken hoe subtiel dit kan zijn...

Chleo
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Chleo » 30 Jun 2016, 17:55

Het is soms idd miliseconde werk.

Meeste hier net een staff zien het op een gegeven moment wel en krijgen er ook wel oog voor, maar soms kan dat even duren.

Toen ik net begon met staffs dacht ik soms ook uit het niets dat ze elkaar pakte, maar gaanderwijs leer je het wel zien.

Soms schrikken mensen hier weleens omdat ik al ingrijp op mn hond die een minimaal signaal afgeeft terwijl hun niks hebben gezien.

Iedere hond heeft wel zijn eigen manier van signalen afgeven. Bij mijn am staff zie ik veelal aan haar ogen. Mijn sbt geeft een bepaald gromtoontje die afwijkt van "spelend" grommen enzo.

Wbt je vraag in andere topic over lijnen enzo.

Ik ben voorstander van gewone lijn en halsband, prima genoeg om ook een stafford mee te corrigeren. Een tuig is vooral prettig voor de hond tijdens fietsen etc omdat de spanning dan verdeeld word en niet op de nek gelegd wordt.

Merk overigens wel, ondanks dat mijne netjes lopen met halsband ze met een tuig nog beter naast lopen, wellicht voor sommige daardoor ook een goed middel om trekken tijdens wandelen te voorkomen.
Chleo 01-10-2010

Caesar 24-01-2014

Brasco 23-07-2010 / 02-12-2013, out of our life, but not out of our heart.

Martijn
Forumterrorist
Forumterrorist

Berichtdoor Martijn » 02 Jul 2016, 10:08

Kwispelen blij kijken en vast.
[img]http://i98.photobucket.com/albums/l258/Cheeco_2006/heertjuh_zps0d12d5de.jpg[/img]

When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.

eva.
Kattuks Staffie
Kattuks Staffie

Berichtdoor eva. » 02 Jul 2016, 12:29

Haha wilde net zeggen martijn hier net zo, plat liggen gek doen komt de hond dichterbij en hoppa
[img]http://i28.photobucket.com/albums/c241/evadoornik/hondjes/hondjes098-4.jpg[/img]

Carla
Rookie Staff
Rookie Staff

Berichtdoor Carla » 02 Jul 2016, 13:50

Fijn om dit te weten.

Conclusie is dus eigenlijk dat de stafford diverse signalen afgeeft die dus ook als lief ingevuld kunnen worden.

Mag ik vragen of de hond dan ook signalen daarbij afgeeft als de stand van de oren, het iets groter maken, verandering in ademhaling ed., het optrekken van een voorpoot (jachtstand).

Mochten mijn vragen een beetje dom overkomen voor iemand die training geeft, dit doe ik dus een beetje bewust om eigenlijk vanaf 0 te beginnen in kennis en alle zaken die ik ongeveer denk te weten eens opnieuw te bekijken en daar waar nodig te veranderen.

cleopatra

Berichtdoor cleopatra » 02 Jul 2016, 15:23

Fijn om dit te weten.

Conclusie is dus eigenlijk dat de stafford diverse signalen afgeeft die dus ook als lief ingevuld kunnen worden.

Klopt

Mag ik vragen of de hond dan ook signalen daarbij afgeeft als de stand van de oren, het iets groter maken, verandering in ademhaling ed., het optrekken van een voorpoot (jachtstand).

oren : soms

groter maken : meestal niet ( althans in mijn ervaring bij de Amstaf), van nature een onzettend zekere hond, welke zicht niet "klaar maakt", die is gewoon klaar

jacht stand : nog nooit gezien, als je naar het verleden van de rassen kijkt zou dat ook niet goed zijn.. een gladiator op 3 poten is nou niet echt heel stabiel

Mochten mijn vragen een beetje dom overkomen voor iemand die training geeft, dit doe ik dus een beetje bewust om eigenlijk vanaf 0 te beginnen in kennis en alle zaken die ik ongeveer denk te weten eens opnieuw te bekijken en daar waar nodig te veranderen.

geen probleem :-)

Terug naar “Opvoeding en gedrag”