Hond vertrouwd vreemde mensen niet meer na inbraak

Zindelijkheid? Alleen zijn? Gehoorzamen? In dit onderdeel kan je alle je vragen, weetjes en ideeën m.b.t opvoeding en gedrag kwijt.
Forumregels
Superdruk
Rookie Staff
Rookie Staff

Hond vertrouwd vreemde mensen niet meer na inbraak

Berichtdoor Superdruk » 23 Mei 2017, 12:19

Hallo allemaal,

Een maand geleden is er bij mij ingebroken. Ik draai nachtdiensten en de hond is dan alleen thuis. Ik werd opgebeld door mijn buurman vanwege geblaf en een "schreeuwende" man. Toen ik thuis kwam zag ik dat de achterdeur ontwricht was en er lagen druppels bloed in de bijkeuken. Dus ik meteen kijken of Chico (de hond) in orde was en hij mankeerde helemaal niks. Dit bloed was dus waarschijnlijk van (1 van) de inbreker(s). Sinds dit gebeurd is vertrouwd hij geen vreemde mensen meer, niemand kan bij hem in de buurt komen zonder dat ie tanden laat zien en gaat grommen. Staart gaat tussen z'n poten en hieruit maak ik op dat het om angst gaat. Als ik mensen over de vloer heb moet ik hem even apart doen en dan aan de riem de kamer in brengen, na 5 minuten even wennen is alles in orde en wil ie met iedereen knuffelen zoals ie voor het ongeval ook altijd deed. Hij was super sociaal en ik had hem altijd loslopen (ja sommige mensen keuren dit af, ik weet het) maar ik heb hem goed opgevoed en hij liep altijd gewoon netjes naast zelfs als ie andere honden zag. Nu kan ik hem niet meer loslaten want als hij een persoon ziet lopen rent ie erop af en begint ie te grommen (hij heeft tot dusver nog niemand gebeten, maar mensen vinden het wel eng).

Ik heb geen flauw idee wat ik hiermee aan moet, hij was altijd zo vrolijk tegenover andere mensen maar nu is het een stuk minder aangenaam. Is er iets wat ik kan doen waardoor hij het vertrouwen in mensen weer terug krijgt of moet ik er maar mee leren leven dat ik hem voortaan altijd aan de lijn moet houden en openbare plekken moet vermijden?

Gwendolyn
Hardnekkige Staff
Hardnekkige Staff

Re: Hond vertrouwd vreemde mensen niet meer na inbraak

Berichtdoor Gwendolyn » 23 Mei 2017, 15:33

Hoi, heftig verhaal zeg! Natuurlijk begrijpelijk dat dit een traumatisch effect op de hond heeft gehad. Kwa loslopen zijn er inderdaad verschillende meningen over, ik persoonlijk sta er ook niet achter mits het verantwoord gebeurt. Maar denk dat dat onderwerp nu even niet aan de orde is ;)

Contact opnemen met een gedragstherapeut met kennis van deze rassen lijkt me de juiste beslissing in deze situatie. Die kan jou en Chico verder begeleiden.
[img]http://i1077.photobucket.com/albums/w477/GwendolynL/383c3e37-30ee-48f6-9efc-271da8eeefb6_zps94052486.jpg[/img]

Mick
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Mick » 24 Mei 2017, 10:25

Zou idd even een GT inschakelen, want dit zou met verkeerd advies, alleen maar kunnen verergeren...

Ik weet niet waar je woont, maar Jeroen Stallen zou ik aanraden!
[color=#0000BF][i]Even a blind squirrel finds a nut once in a while[/i][/color]

Chleo
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Chleo » 09 Jun 2017, 11:07

Idd ermee aan het werk.

Jeroen Stallen heeft veel kennis en ervaring met deze rassen en is zeker een goede hulp voor de juiste training!
Chleo 01-10-2010

Caesar 24-01-2014

Brasco 23-07-2010 / 02-12-2013, out of our life, but not out of our heart.

Terug naar “Opvoeding en gedrag”