~Info Vererving~ Cerebellar Ataxia - L2HGA - HC bij SBTenAST

Wissel hier je ervaringen uit met anderen over alles wat met (brokken)voeding te maken heeft. Ook medische dingen kunnen hier besproken worden. Bij twijfel altijd een dierenarts inschakelen!
Forumregels
Chantal101
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

~Info Vererving~ Cerebellar Ataxia - L2HGA - HC bij SBTenAST

Berichtdoor Chantal101 » 10 Okt 2013, 13:59

Beste forumleden,

Ik heb dit topic al eens geopend, maar heb wat meer informatie die ik erbij wilde hebben en kon mijn andere topic niet meer wijzigen. Vandaar dat ik een nieuwe open op aanraden van de mods, omdat erfelijke aandoeningen bij ons ras toch wel weer heel erg actueel zijn.

Waarom ik dit topic open, is omdat ik eigenlijk erg nieuwsgierig ben of de staff eigenaren van tegenwoordig wel op de hoogte zijn van erfelijke afwijkingen die kunnen voorkomen bij onze rassen.

Dit vooral omdat ik op MP erg veel ongeteste ouderdieren tegenkom, en de pups worden toch verkocht aan.... ?? Misschien mensen die hier zitten.

[b]Cerebellar Ataxia[/b] (AST), [b]L2HGA[/b] (L2-Hydroxyglutaric aciduria) (SBT) & HC (Hereditary Cataract) (SBT) zijn erfelijke ziekten die te testen zijn bij eventuele fokdieren.

Er mag gefokt worden met dragers van het gen, zolang deze dieren maar gekruist worden met een dier die vrij is bevonden van deze aandoeningen.

[color=#BF00FF]De onderstaande percentages gelden voor zowel de vererving van L2-HGA , HC en Cerebellar Ataxia.

Vrij x Vrij = 100% Vrij

Vrij x Drager = 50% Vrij, 50% Drager

Vrij x Lijder = 100% Drager

Drager x Drager = 25% Lijder, 25% Vrij, 50% Drager

Drager x Lijder = 50% Lijder, 50% Drager

Lijder x Lijder = 100% Lijder

Deze percentages gelden PER PUP dus niet per nest.[/color]

[b]Ziekte verschijnselen L2HGA: [/b]

De ziekteverschijnselen zijn o.a. epileptische aanvallen, coördinatieproblemen (moeilijk lopen), stijfheid van de spieren bij opwinding of beweging, rillen, ontypisch gedrag (staren naar muren, zich verschuilen onder tafels en in hoeken, oncontroleerbaar, onzindelijkheid). De eerste ziekteverschijnselen openbaren zich meestal op een leeftijd tussen zes en twaalf maanden, maar er zijn ook ziektegevallen bekend van Staffordshire Bull Terriers die 7 jaar oud waren toen de eerste verschijnselen zich openbaarden.

[b]Ziekte verschijnselen Ataxia: [/b]

Aanvankelijk zijn de symptomen erg subtiel en uiten zich als onhandigheid en af en toe een onbalans van het lichaam bij het maken van plotselinge bewegingen. Honden die aan behendigheid doen bijvoorbeeld, kunnen problemen krijgen met een bepaald obstakel dat zij eerder zonder problemen passeerden. Honden kunnen struikelen en vallen bij het traplopen of als ze snel bewegen. Naarmate de ziekte vordert, wordt de onhandigheid erger: honden kunnen omvallen als ze hun hoofd schudden en hebben vaak een duidelijke onbalans van het lichaam als ze hun hoofd snel te verplaatsen.. Bij het gecontroleerd lopen in een rechte lijn kan alles er normaal uitzien, maar bij het nemen van bochten, rennen achter ballen, en zich haasten naar hun voedsel, worden de problemen duidelijk.

[b]Ziekte verschijnselen HC: [/b]

Onder Cartaract wordt – simpelweg gezegd – het troebel zijn van de lens verstaan, dat kan een klein gedeelte van de lens zijn maar de gehele lens kan ook troebel zijn. U zult begrijpen hoe groter de vertroebeling in het oog, hoe minder de hond kan zien.

[color=#0080FF]Nu hetgeen waar ik benieuwd naar ben:

[b]- Zijn hier mensen op het forum die niet op de hoogte zijn van deze ziekten?

- Zijn er mensen op het forum die een hond SBT of AST hebben aangeschaft uit ongeteste ouderdieren?

[i]> Komt dat omdat je niet op de hoogte was/bent van deze aandoeningen?[/i]

- Ben je ingelicht door de fokker over deze ziekten?

- Ben je alsnog bereid om je hond hierop te testen, mocht je een hond hebben uit ongeteste ouderdieren?[/b]
[/color]

Ik ben hier benieuwd naar omdat ik zie dat heel veel mensen te beroerd zijn om een ataxia test bij de amstaff uit te voeren. Ze fokken al stamboomloos.. oke. maar om dan nog geen 68 euro per hond uit te geven om je ouderdieren te testen???

Je zou maar 'ongemerkt' 2 dragerdieren kruisen, nou dan ben je toch verder van huis. Dan mag je hopen dat ze niet de 25% vererven dat je lijders krijgt.

Het verbaast me namelijk elke dag weer hoe onverantwoord sommige mensen puppies op de wereld zetten. En vaak ook nog eens mensen die WEL op de hoogte zijn van deze ziekten.. :ig Vaak als ik mensen van marktplaats mail die hun reu als dekreu aanbieden of een nest aankondigen, en ik vraag ze naar ataxia, krijg ik een heel vijandig antwoord terug en dat ik me niet moet bemoeien met hun zaken. Ik stuur dan ook wel eens een link en filmpje mee. Maar Willen ze gewoon geld verdienen? kan het ze niet schelen dat ze evt. zieke pups op de wereld zetten, of geloven ze me niet?

Ik hoor graag jullie verhalen. Want ik vind dit namelijk een heel ernstige zaak.

L2HGA & HC uitleg bij de Engelse STafford: [url]http://sbtcn.nl/gezondheid/l2hga/[/url] en [url]http://sbtcn.nl/gezondheid/hc/[/url]

Cerebellar Ataxia uitleg bij de Amerikaan: [url]http://www.astch.nl/index.php/nl/ras-info-menu/gezondheid/ataxie[/url]

Ataxia

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Bbl8UhS3O2U[/youtube]

L2HGA geen filmpje van gevonden.

Mar'tje
Gezellige Staff
Gezellige Staff

Re: ~Info Vererving~ Cerebellar Ataxia - L2HGA - HC bij SBTe

Berichtdoor Mar'tje » 10 Okt 2013, 15:39

Als ik heel eerlijk ben, had ik er nog nooit van gehoord voor ik in een mp advertentie zag dat beide ouders waren getest op HC en l2hga. (we wilden een pup met stamboom verder waren we niet.) Toen deze 2 afkortingen zag staan ben ik eens gaan googlen op deze ziektes en me geschrokken van wat ik las/op you tube zag.. Vanaf dat moment stonden deze 2 op ons lijstje met eisen. Ook al zijn we nog steeds leek op dit gebied hoor!

Als we ooit met Gijs willen gaan dekken dan zal hij ook eerst worden getest op deze ziektes! Geen idee of we er in deze tijd nog aan beginnen. Dit omdat er zoveel gefokt wordt maar dat is weer een ander verhaal.

Smokey
Vasthoudende Staff
Vasthoudende Staff

Berichtdoor Smokey » 10 Okt 2013, 16:24

Wat ik me sinds kort afvraag is of een drager echt niks is, mijn hond is drager en maak me geen zorgen ofzo,

maar bij ons in de familie zit een spierziekte en er is altijd gezegd maakt niks uit merk je niks van geen klachten enzo..

nu jaren verder zegt een nieuw onderzoek dat een drager wél klachten kan hebben, bijv in dt geval spierziekte en de drager kan verminderde spierkracht hebben onder andere.

Ik gok dat naar mensen ziektes meer onderzoek word gedaan dan naar dieren..

Dus misschien dat honden ook wel hele lichte klachten kunnen hebben en we dat nog niet weten?

Hoe denken anderen hierover?
[img]http://i1226.photobucket.com/albums/ee406/Smokey0903/2012-07-20-082-1-1.jpg[/img]

SuzyQ
Hardnekkige Staff
Hardnekkige Staff

Berichtdoor SuzyQ » 10 Okt 2013, 16:32

Heel goed dat je dit plaatst! Wordt tijd dat pupkopers eens verder kijken dan hun neus lang is. En die zogenoemde fokkers, tja.. Daar heb ik eigenlijk geen goed woord voor over. Mag toch verwachten dat ze van het bestaan afweten, en dan (2x) 68euro besparen op zo'n essentiële test?!? :k

Chantal101
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Chantal101 » 13 Okt 2013, 12:40

Ja hoe meer mensen bereikt worden hoe beter. Liefst nog vooor de aankoop. ...
[img]http://i45.tinypic.com/30c4l8j.jpg[/img]

Toska
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Toska » 13 Okt 2013, 13:33

Chantal je bent goed bezig :cool

Eva Cnossen
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Eva Cnossen » 14 Okt 2013, 01:51

Ik zou eigenlijk ouderdieren op meer zaken getest willen zien dan alleen de DNA testen.

Maar dit zijn wel de makkelijkste testen met een duidelijke uitslag en zeker wel het minste wat een fokker kan doen om geen lijders van deze ziekten op de wereld te zetten.
[img]http://i36.photobucket.com/albums/e48/EvaCnossen/ZubedaKLEIN.jpg[/img]

Chantal101
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Chantal101 » 14 Okt 2013, 07:41

[quote="Eva Cnossen"]Ik zou eigenlijk ouderdieren op meer zaken getest willen zien dan alleen de DNA testen.

Maar dit zijn wel de makkelijkste testen met een duidelijke uitslag en zeker wel het minste wat een fokker kan doen om geen lijders van deze ziekten op de wereld te zetten.[/quote]

ja precies, van mij mag er ook meer komen om op te testen hoor. MAar bij veel ziekten en aandoeningen zijn de verervings'schema's'. niet zo duidelijk als bij bovenstaande.

Bijv bij HD en ED, wij testen hier op, maar bijv 2xA heupen geven geen garantie dat alle pups daadwerkelijk ook A heupen zullen hebben. Als je bijv met een hond met D heupen zou fokken en kruisen met die met een A, wilt ook niet zeggen dat die gemiddelde heupen krijgt of slechte huepen. Je weet het gewoon niet, het blijft gissen..

vandaar dat ik bovenstaande testen toch wel het belangrijkste vind. En kost bijna niks, en als je dan nog te beroerd bent om eenmalig zo'n testje af te nemen bij de fokdieren, nou sorry maar dan ben je van mij niet de naam fokker waard. :ig :nut

Funky
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Funky » 14 Okt 2013, 22:03

[quote="Chantal101"]Ja hoe meer mensen bereikt worden hoe beter. Liefst nog vooor de aankoop. ...[/quote]

Met alle respect Chantal.......maar jouw waarschuwingen gaan niet opleveren wat je nastreeft, helaas. Verspilde moeite is mijn ervaring inmiddels na 15 jaar :(
[img]http://i983.photobucket.com/albums/ae311/nuttah_album/Jimmy_ond_22022015_1_zpss8ri09u5.jpg[/img][img]http://i983.photobucket.com/albums/ae311/nuttah_album/funky_ond_22022015_1_zpsj57smnmg.jpg[/img]

Chantal101
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Chantal101 » 15 Okt 2013, 10:21

[quote="Funky"][quote="Chantal101"]Ja hoe meer mensen bereikt worden hoe beter. Liefst nog vooor de aankoop. ...[/quote]

Met alle respect Chantal.......maar jouw waarschuwingen gaan niet opleveren wat je nastreeft, helaas. Verspilde moeite is mijn ervaring inmiddels na 15 jaar :([/quote]

I know. Zelfs mensen op het forum hier. Waarvan je zou denken dat ze liefde voir het ras hebben testen niet voor het geplande nest en rennen weg als ze kritiek krijgen. Dus ik denk maar zo al zijn het maar 2 personen die ik bereik. Daar heb ik al vrede mee. Maar het blijft triest inderdaad. :(

Terug naar “Medisch en voeding”