Telgang Amstaff

Wissel hier je ervaringen uit met anderen over alles wat met (brokken)voeding te maken heeft. Ook medische dingen kunnen hier besproken worden. Bij twijfel altijd een dierenarts inschakelen!
Forumregels
Marretje
Rookie Staff
Rookie Staff

Telgang Amstaff

Berichtdoor Marretje » 03 Okt 2015, 14:01

[color=#000080]Hoi-

Sinds kort hebben wij een Amstaff (teefje 6.5 jaar) in huis. Op de eerste dag hebben we door de DA even een controle uit laten voeren omdat we haar aan de magere kant vonden.

Dit vermoeden werdt bevestigd door de DA en ze moet ongeveer 6-8 kilo aankomen. Dan zit ze rond de 28 KG.

We zijn direct overgestapt op PVV en daarnaast verwennen we haar met (train-)snoepjes.

Naast nog een aantal doorligplekken waren er geen bijzonderheden.

2 dagen later zaten we alweer bij de DA omdat ze in de ochtend niet meer kon opstaan. Weer nagekeken en

waarschijnlijk heeft ze hiervoor veel te weinig beweging gehad en heeft ze haar knieband te veel belast. Ik loop minimaal 2x een uur, 1x een half uur en daarnaast lopen de kinderen nog 2 rondjes met haar.

Na 3 dagen pijnstilling en rust moesten we het van de DA een dag zonder doen om te kijken hoe ze liep. Als dit weer goed zou gaan mocht ze van de pijnstilling af en mocht ze weer normaal lopen/rennen. Gelukkig was dit het geval.

Inmiddels zijn we een paar dagen verder en loop ik "gewoon"weer met haar.

Vanmorgen met haar wezen lopen/spelen/zwemmen en het viel me op dat ze, wanneer ik langzaam loop, ze telgangt. Thuis aangekomen kon ze niet meer op de bank komen.

Kan het zijn dat ik te snel met haar wil? Dat ze stijve spieren krijgt door het vele lopen/rennen?

Ze heeft ondergewicht, zou het spierzwakte kunnen zijn?

Misschien dat er iemand een trainingschema heeft dat we het beter kunnen begeleiden?

Mocht de pijn/stijfheid aanhouden gaan we vanzelfsprekend weer naar de DA met haar om foto's te laten maken van haar rug/heupen.

Alvast dank![/color]

robmarley89
Ben Niet Weg Te Slaan staff
Ben Niet Weg Te Slaan staff

Re: Telgang Amstaff

Berichtdoor robmarley89 » 03 Okt 2015, 18:13

Ik denk inderdaad dat je te snel gaat. Beeld je maar in dat als de hond al geen eten kreeg bij de vorige eigenaar(s), ze ook weinig tot geen beweging gewoon zal zijn. Om dan meteen per dag meer dan 2,5 u actief met haar bezig te zijn terwijl ze ook nog eens serieus ondervoed is op dit moment (te weinig aan spiermassa en vetmassa om zo lange activiteiten aan te kunnen).

Ik zou gewoon goed naar de hond kijken en goed letten op lichaamssignalen. Als je merkt dat ze nog niet meer de bank opkomt naar al die activiteiten is de enige logische oplossing om te minderen met de activiteiten. Ik zou het voorlopig gewoon bij korte wandelingen houden (bv 3x 20min/half uur per dag) en daarna stillekes aan opbouwen wanneer ze terug wat dichter bij haar goede gewicht zit en dan pas activiteiten zoals lopen en zwemmen doen
[img]http://i1294.photobucket.com/albums/b614/robmarley89/5ce1c802-093c-4751-b64a-74d3d252476c_zpsnxtwhj8c.jpg[/img]

[b][i][size=150][color=#00BF00]Nothings perman[/color][color=#FFFF00]ent in life... All[/color] [color=#FF0000]except for change[/color][/size][/i][/b]

caro
Vasthoudende Staff
Vasthoudende Staff

Berichtdoor caro » 04 Okt 2015, 07:19

Ik zou ook ni zo snel gaan, je moet dat tijd geven. Is ze anders te 'zot' zonder al die beweging? Zou denken van niet, daar het toch geen jonge hond meer betreft?

Marretje
Rookie Staff
Rookie Staff

Berichtdoor Marretje » 04 Okt 2015, 09:11

We gaan alleen nog met haar lopen. Even al het anderen niet meer. Ze zal het idd. verschrikelijk vinden want als ze los loopt is het net alsof ze haar 'vrijheid' heeft hervonden.

Ze rent dan net als een kleine pup in de rondte.

Ze komt thuis geregeld met haar balletje aanzetten alsof ze wil zeggen 'gaan we?'.

Gisteravond hebben we haar toch maar wat pijnstilling gegeven want ze had echt veel last.

Nu lijkt het iets beter te gaan maar we blijven even voorzichtig.

Terug naar “Medisch en voeding”