Franse hartworm in Nederland....

Wissel hier je ervaringen uit met anderen over alles wat met (brokken)voeding te maken heeft. Ook medische dingen kunnen hier besproken worden. Bij twijfel altijd een dierenarts inschakelen!
Forumregels
Inge en Bono
Barfstaffie
Barfstaffie

Franse hartworm in Nederland....

Berichtdoor Inge en Bono » 08 Feb 2016, 19:25

[quote]De Franse hartworm is een gevaar voor honden in Den Haag, het Noorden van de Veluwe en de Oostvaardersplassen. Dat is één van de conclusies van een onderzoek van studenten Hut, Pluijmaekers en Rademaker van de HAS Den Bosch.

Op verzoek van de Hondenbescherming hebben deze studenten gekeken naar het voorkomen van de Franse hartworm in Nederland en de bekendheid onder dierenartsen van deze worm. De Franse hartworm (Angiostrongylus Vasorum) blijkt in Nederland aanwezig te zijn. Hoewel er niet veel gevallen van besmetting van honden bekend lijken te zijn, is alertheid op de worm belangrijk.

De schade die deze parasiet in en om hart en longen aanricht is namelijk aanzienlijk. Bovendien is de verwachting dat ziekteverschijnselen die de parasiet teweegbrengt niet altijd worden herkend omdat ze weinig specifiek zijn. De worm bevindt zich als larve op slakken en bruine kikkers. Wanneer de hond via deze dieren de larven binnenkrijgt, ontwikkelen deze zich in zijn lijf. Dat kan leiden tot onder andere longaandoeningen en hartfalen en het uiteindelijke overlijden van de aangedane hond.

De worm kan niet via de hond op mensen worden overgedragen.

De Hondenbescherming onderzoekt of zij uitgebreider onderzoek kan initiëren
[/quote]

Bron: https://hondenbescherming.nl/nieuws/2012/10/31/franse-hartworm-gevaar-voor-honden-nederland/

Hoewel dit een artikel uit 2012 is, weet ik uit zeer betrouwbare bron dat dit, helaas, geen oud nieuws is

Ik heb zelf besloten voorlopig 1 keer in de drie maanden mestonderzoek te laten doen. Wij wonen in een risico gebied, en Pummeke vertoont risico gedrag :-(
[img]http://i12.photobucket.com/albums/a211/IngeBono/nieuwonderschrift2016_zpsbhi55aj5.jpg?t=1454602596[/img]

liek
Ben Niet Weg Te Slaan staff

Re: Franse hartworm in Nederland....

Berichtdoor liek » 11 Feb 2016, 14:53

He getver! Dank voor het delen.. en hopelijk blijft jullie Pummeke gespaard.. Maar wat bedoel je eigenlijk met dat ze risico gedrag vertoond? Likt ze aan slakken en kikkers?

Inge en Bono
Barfstaffie
Barfstaffie

Berichtdoor Inge en Bono » 11 Feb 2016, 15:55

Ze pakt af en toe eens een tak op. Neemt eens een slok uit een plas water. Pakt eens een hap gras. Fat ksn voldoende zijn.

Overigens is maar 1van haar 4 honden besmet, en vertonen alle 4 hetzelfde gedrag. Dus er moet ook een mate van "bevattelijk zijn voor" zijn, lijkt mij.

Ik ga dus iig dit jaar 4 keer laten testen en aan de hand daarvan trek ik mijn plan
[img]http://i12.photobucket.com/albums/a211/IngeBono/nieuwonderschrift2016_zpsbhi55aj5.jpg?t=1454602596[/img]

liek

Berichtdoor liek » 11 Feb 2016, 17:13

Oke, idd verstandig om er voorlopig bovenop te zitten.

Terug naar “Medisch en voeding”