Jeuk plekjes, huid irritaties. Wat kan dit zijn?

Wissel hier je ervaringen uit met anderen over alles wat met (brokken)voeding te maken heeft. Ook medische dingen kunnen hier besproken worden. Bij twijfel altijd een dierenarts inschakelen!
Forumregels
Thijs1982
Rookie Staff
Rookie Staff

Jeuk plekjes, huid irritaties. Wat kan dit zijn?

Berichtdoor Thijs1982 » 20 Feb 2019, 13:28

Mijn geweldige lieve vrouwtje (Engelse Stafford) heeft al sinds de vorige zomer last van wat lijkt op een allergie. Het werd vooral erg toen ze haar oortje tot bloedens aan toe had open gekrabd en uiteraard ging ik als de wiedeweer naar de dierenarts. Er is toen gecheckt op oormijt, vlooien en dat was het allemaal niet. Ze kwamen er wel achter dat het oortje van binnen al deels dicht zat en ik was er gelukkig op tijd bij want dit had ernstige gevolgen kunnen hebben.

Ik kreeg toen een flesje mee dat ik dagelijks in haar oortje moest doen en wat spul erin spuiten. Dit wist haar oortje volledig te genezen. Jeuk plekjes (bultjes, soms met korstje op buik, pootjes, koppie) gingen ook weg. Tegelijkertijd was ik begonnen met hypoallergeen voer op aanraden van de dierenarts. Het leek een heel tijdje goed te gaan totdat het toch weer mis ging.

Twee weken geleden weer jeuk plekjes en dit keer vooral op haar snuit tussen beide ogen zeg maar, ik zie ook echt dat het rood is nu. Daarnaast ook boven haar oogje van die kleine plekjes. Als ik even niet oplet, kan echt minutenwerk zijn en ze krijgt de kans dan krabt ze het helemaal open. Ook wrijft ze een paar keer per dag met haar snuit langs mijn benen als ze op de grond staat en wanneer ik haar aai, in eerste instantie denk je dan aan een reflex maar het is duidelijk jeuk, want gisteren was ik hooguit twee minuten uit de woonkamer en ik kwam terug en ze had haar snuitje tussen haar ogen gekrabt en het was open.

Het was ook twee weken geleden dat ik haar heb laten steriliseren en ik vroeg de dierenarts meteen of ze ook naar die Jeuk plekjes wilde kijken want bovenop haar koppie zaten korstjes die maar niet weggingen ook. Ze hebben toen ze onder narcose lag een huidafkrabsel gedaan en gecheckt of ze iets konden vinden. Ze zijn er niet echt wijzer van geworden helaas. Ik kreeg wel medicijnen mee ervoor genaamd Atmoxibactin. Een paar dagen later ging ik terug omdat ze haar koppie weer had open gekrabd, nu vooral bij haar wenkbrauwen.

Ik kreeg Apoquel mee en een Shampoo genaamd Malaseb om de open wondjes schoon te houden en zodat er geen infecties komen. Elke keer als ik nu weg van huis moet doe ik een kap om bij de lieverd, maar ik baal daar gigantisch van. De dierenarts raadde aan het even aan te kijken maar ze zeiden ook dat het dus mogelijk misschien niet het voer is. Nou was mijn staffy voordat ze gesteriliseerd was een heel moeilijke eter, nu echt niet meer na de sterilisatie. Ze eet zeer goed en uit zichzelf. Maar toen ze dus zo moeilijk at ben ik wel wezen wisselen van merk voer, wel altijd hypoallergeen. Nou heb ik wel van de dierenarts vorig jaar gehoord dat als er een allergie bij staffies is dat het toch vaak met kip te maken heeft. Sindsdien zorgde ik ervoor dat ze geen voer met kip ingrediënten kreeg, echter bleef ze die plekjes houden en ging ik op een gegeven moment het merk Brit Care proberen (hiervoor was het Royal Canin) en in Brit Care blijken kipstoffen te zitten. Maar ja... aan de andere kant, ze had die plekken allang voordat ik met dit merk begon.

Als het niet de voeding is, dan kan het ook iets buiten zijn zegt de dierenarts. Kan bepaald soort gras zijn, boomschors of iets anders buiten. Ook dat kan aangepakt worden maar dat bekent wederom nog meer onderzoekjes. Wanneer is het nou klaar voor dit lieve beestje? Toen ik haar vorig jaar in maart ophaalde was er niets aan de hand. Schitterende vacht en huid en ineens tegen de zomer begon het.

Ik ben me een beetje ten einde raad op dit moment en dacht dat het een goed idee was het eens te vragen op fora. Je weet nooit.

Terug naar “Medisch en voeding”