Vacht kleuren + foto voor @Jumpz

Benches, halsbanden, hondenmanden en alles wat met verzorging te maken heeft kan je hier kwijt. Vragen over het uiterlijk van je hond? Of van de staff in het algemeen stel ze hier.
Forumregels
Hayley
High Speed Staff
High Speed Staff

Re: Vacht kleuren + foto voor @Jumpz

Berichtdoor Hayley » 04 Dec 2013, 09:25

[quote="Funky"]Wat weet je er veel van Hayley, ik leer hier, leuk![/quote]

Nou ja veel, ook alleen van de kleuren van SBT, merle en harlequin enzo weet ik dan weer niks van omdat het me niet interesseert. :oops:
[img]http://i482.photobucket.com/albums/rr190/hayleysbtfoto/Duvel/duveltje_zpsd56706ec.jpg[/img]

Hayley
High Speed Staff
High Speed Staff

Berichtdoor Hayley » 04 Dec 2013, 09:34

[quote="diemetdieblondeharen"]Naar aanleiding van wat ik gelezen heb denk ik : Diluted Brindle, dus Blue brindle??? Of snap ik er geen drol van nu?[/quote]

Ja zo te zien van de foto lijkt het me idd een Blue Brindle.
[img]http://i482.photobucket.com/albums/rr190/hayleysbtfoto/Duvel/duveltje_zpsd56706ec.jpg[/img]

Hayley
High Speed Staff
High Speed Staff

Berichtdoor Hayley » 04 Dec 2013, 09:50

[quote="Staffordlover"]Wie weet wat smud/sable dan betekend ?

M'n hond heeft daar wel iets van weg namelijk.

Gr.[/quote]

Smut of eigenlijk sable is een soort zwart patroon bovenop een kleur.

Mijn teef heeft dat ook, rood met een zwarte staart, zwarte haartjes op haar hoofd en rug.

Vaak ook zo'n V op hun voorhoofd (Widow's Peak)

Staffordlover
Hardnekkige Staff
Hardnekkige Staff

Berichtdoor Staffordlover » 04 Dec 2013, 11:41

Oke.. Mijn hond is rood maar heeft wel een zwart masker en zwarte staart en lichtjes een donkerdere streep over de rug.. Is het dan ipv rood 'sable' ?

Gr
[img]http://i1355.photobucket.com/albums/q717/Mike_Jorissen/20c44e35-fb42-408e-9d7f-29c94ccec45b_zps3ed70029.jpg[/img]

Hayley
High Speed Staff
High Speed Staff

Berichtdoor Hayley » 04 Dec 2013, 11:45

Dat zou kunnen maar dan zou je een betere foto moeten posten, kan ik zo niet zien.

Sable/Smut is er in meer en mindere mate dus het zou zeker kunnen.

sita en lady
Hardnekkige Staff
Hardnekkige Staff

Berichtdoor sita en lady » 04 Dec 2013, 11:46

[quote="diemetdieblondeharen"]Pascha is overduidelijk rood ookwel leverkleurig genoemd dus?
[/quote]

rood is een andere kleur dan lever, een rode hond heeft geen bruine neus maar een zwarte

als ik mij niet vergis zijn de bruinneuzen(lever, bruin, chockolat) genetisch leverkleurig

en rood, fawn, buckskin, oranje en aanverwanten zijn genetisch allemaal sable

sita en lady
Hardnekkige Staff
Hardnekkige Staff

Berichtdoor sita en lady » 04 Dec 2013, 11:47

[quote="Staffordlover"]Oke.. Mijn hond is rood maar heeft wel een zwart masker en zwarte staart en lichtjes een donkerdere streep over de rug.. Is het dan ipv rood 'sable' ?

Gr[/quote]

jou hond is idd sable

sita en lady
Hardnekkige Staff
Hardnekkige Staff

Berichtdoor sita en lady » 04 Dec 2013, 11:57

een hond die echt eenkleurig rood is, dus dat als je heel dicht op de vacht kijkt dat je dan nog geen zwart ziet, die kan ook nog recessief geel/rood zijn dat heb je in tinten van het witte van een golden retriever tot het donkerrode van een setter

hier een linkje waar je alle genetische kleuren en patronen vind en wat voor kleur je pups krijgen als je ze kruist

http://kippenjungle.nl/kruisingHond.html

Hayley
High Speed Staff
High Speed Staff

Berichtdoor Hayley » 04 Dec 2013, 13:23

[quote="sita en lady"][quote="diemetdieblondeharen"]Pascha is overduidelijk rood ookwel leverkleurig genoemd dus?
[/quote]

rood is een andere kleur dan lever, een rode hond heeft geen bruine neus maar een zwarte

als ik mij niet vergis zijn de bruinneuzen(lever, bruin, chockolat) genetisch leverkleurig

en rood, fawn, buckskin, oranje en aanverwanten zijn genetisch allemaal sable[/quote]

Een hond kan wel rood zijn in zijn vacht en toch lever pigment hebben.

Er zijn 2 soorten pigment, eumelanin en phaeomelanin.

De eerste heeft betrekking op de gehele hond en de 2e alleen op de haren van de hond, dus niet de ogen, neus, nagels enz.

Phaeomelanin is altijd rood (het rood kan donkerrood zijn of heel lichtrood, maar het is rood.) en eumelanin is standaard altijd zwart.

Dit zwart kan echter ook lever, isabella of blauw zijn, dit komt door de genen die de hond bij zich heeft maar standaard is het dus altijd zwart.

Welke van de pigment soorten zich laat zien, of juist niet laat zien en in welke vorm, wordt veroorzaakt door de genen van de hond.

Een voorbeeld hiervan is brindle, een brindle hond heeft een rode basis (phaeomelanin) met zwarte strepen erover heen (eumelanin)

Het zwart kan aangepast worden naar lever, blauw, isabella of recessief rood maar dan is de gehele hond rood.

Volgens mij komt recessief rood niet voor bij SBT, dit is dominant over alles, ook zwart.

Een behoorlijke puzzel is het in elk geval wel.

sita en lady
Hardnekkige Staff
Hardnekkige Staff

Berichtdoor sita en lady » 04 Dec 2013, 13:58

[quote="Hayley"][quote="sita en lady"][quote="diemetdieblondeharen"]Pascha is overduidelijk rood ookwel leverkleurig genoemd dus?
[/quote]

en rood, fawn, buckskin, oranje en aanverwanten zijn genetisch allemaal sable[/quote]

Een hond kan wel rood zijn in zijn vacht en toch lever pigment hebben.

Er zijn 2 soorten pigment, eumelanin en phaeomelanin.

De eerste heeft betrekking op de gehele hond en de 2e alleen op de haren van de hond, dus niet de ogen, neus, nagels enz.

Phaeomelanin is altijd rood (het rood kan donkerrood zijn of heel lichtrood, maar het is rood.) en eumelanin is standaard altijd zwart.

Dit zwart kan echter ook lever, isabella of blauw zijn, dit komt door de genen die de hond bij zich heeft maar standaard is het dus altijd zwart.

Welke van de pigment soorten zich laat zien, of juist niet laat zien en in welke vorm, wordt veroorzaakt door de genen van de hond.

Een voorbeeld hiervan is brindle, een brindle hond heeft een rode basis (phaeomelanin) met zwarte strepen erover heen (eumelanin)

Het zwart kan aangepast worden naar lever, blauw, isabella of recessief rood maar dan is de gehele hond rood.

Volgens mij komt recessief rood niet voor bij SBT, dit is dominant over alles, ook zwart.

Een behoorlijke puzzel is het in elk geval wel.[/quote]

recessief rood is niet dominant over alles, verre van zelfs, het heet ook niet voor niets recessief rood en van zwart heb je een dominante en een recessieve versie

wanneer je een recessief rode reu bv een dominant zwarte teef laat dekken zullen je pups gewoon zwart zijn,

zelfs als je het zelfde doet met een recessief zwarte teef krijg je geen recessief rode pups maar wolfsgrauwe

Terug naar “Uiterlijk en verzorging”