Maagzuur?

Benches, halsbanden, hondenmanden en alles wat met verzorging te maken heeft kan je hier kwijt. Vragen over het uiterlijk van je hond? Of van de staff in het algemeen stel ze hier.
Forumregels
Mops
Rookie Staff
Rookie Staff

Maagzuur?

Berichtdoor Mops » 01 Apr 2017, 00:33

Hallo,

Onze lieve puberende staffmix lijkt last te hebben van maagzuur. Ze krijgt nu droge geperste brokken, zalm en kip voor grote honden. Ze is nu 13 maanden oud. Maar voor de 4 weken die we haar nu hebben en ze bij de vorige eigenaren net van pup naar adult maxi brokken ging (de natural lijn van Pets Place), is ze eigenlijk al een tijdje (soms meer soms minder) behoorlijk aan het boeren en lang aan het smakken na de brokken. We hebben inmiddels een snuffelmat en daarnaast verdelen we haar voeding in 3 momenten op de dag. Maar ze eet veel gras (wel specifiek soort gras..., van dat bredere snijgras) in haar lange ochtendwandeling vooral, als ze nog niet gegeten heeft. Dus moeilijk in te schatten of het komt door trek, onzekerheid, stress (hoewel ik dat niet denk gezien de rest van de signalen die ze afgeeft in de wandeling), verveling of toch last van haar maag. Ze spuugt niet. Heel toevallig vandaag voor het eerst in 4 weken, maar dat was nadat een vriendinnetje van en met mijn kinderen haar een "snoepje" (frolik... incidenteel, ik ben me bewust van het zoutgehalte) gaven. Nu had ze vandaag wel ook voor het eerst... in haar laatste ronde net, wat dunne ontlasting. Haar voerbak staat op de grond.

Wat betreft het voorkomen va een maagkanteling voeren wij haar pas ná het wandelen. Maar wat is voor een stafford (mix die beduidend meer op een amstaff lijkt... schofthoogte teefje 13 maanden is rond de 50 cm en ze weegt 23 kilo) een goede eethoogte? Zelf denk ik dat het niet veel moet uitmaken, gezien ze haar kluif enzo ook van de grond eet. Of als we haar haar brokjes laten speuren in de tuin. Maar heeft het misschien invloed op haar slokdarm of darmen wanneer ze "recht" haar eten eet?

Ze is daarnaast behoorlijk van het vreten buiten. Het lukt ons om haar van de paardenpoep af te houden, maar ze vreet veel ganzen en eendenpoep en bepaalt soort hondenpoep. Ze heeft haar entingen en ontworming pas gehad.

Zijn er mensen die tips hebben voor het soort voer wat het meest past bij een stafford (mix tussen de Engelse en Amerikaanse) of bij het idee van maagzuur? De dierenarts adviseerde ons om haar zo min mogelijk gras te laten eten, maar dat is soms een onbegonnen zaak.

En ik ben ook erg benieuwd wat jullie je stafford allemaal te eten geven naast de brokken... of misschien dat ze bij jullie überhaupt geen droogvoer krijgen?

Groetjes van Maartje en onze Mops Bo.

Mops
Rookie Staff
Rookie Staff

Re: Maagzuur?

Berichtdoor Mops » 01 Apr 2017, 00:43

Sorry.... ik zie nu dat er een aparte afdeling is voor voeding!

MichaelJune
Vasthoudende Staff
Vasthoudende Staff

Berichtdoor MichaelJune » 01 Apr 2017, 17:57

hoi, begin maar met vers vlees voeren, dat zal al een heel stuk schelen . krijg je ook betere poep van, brokken is niet zo goed als veel mensen denken.

mijn voerschema,

2 dagen vers vlees,waarvan 1 dag 1x een rauw ei met schil

2 dagen brokken, eiwitrijk,laag graangehalte en zonder smaak of kleurstoffen. waarvan ook 1 dag 1x rauw ei met schil.

2 dagen vers vlees

1 dag uit de pot mee eten,

dit schema wil ik weleens veranderen maar de basis blijft hetzelfde

en dit werkt perfect voor June, maar werkte ook goed voor mijn oude reu Conan.

gras eten betekent last van de maag, poep eten kan betekenen dat ze iets tekortkomen kwa voedingsstoffen.

begin ze maar is 1 week elke dag vers vlees te voeren ,daarna kun je evt brokken gaan bijvoeren, laat eerst die maag maar is tot rust komen.want zo te horen is ze stikmisselijk. probeer niet teveel snoepjes te geven en al helemaal geen frolic, grootste rommel die er is kwa toevoegingen, June pakt geeneens frolic aan bij de dieranarts, probeer is beloningen op natuurlijke basis te geven.

MichaelJune
Vasthoudende Staff
Vasthoudende Staff

Berichtdoor MichaelJune » 01 Apr 2017, 18:01

waarom mag een hond geen gras eten?ik pak jou maagtabletje ook niet af als jij last heb van je maag? gras eten kan voor een hond heel kalmerend werken , ze pakt niet voor niets een specifiek soort gras, daar zit iets in wat haar maagje helpt :knipoog

niet klakkeloos dierenarts adviezen opvolgen, want die zien je soms TE graag terug, tuurlijk weten ze veel van de anatomie maar van gedrag enzo hebben ze vaak weinig kaas gegeten heb ik gemerkt, dat is hun werkgebied ook niet, een hond doet niks overbodigs,ze eet het niet voor de lol.

oja in eendenpoep en ganzenpoep zit veel gras/groen :knipoog zo zie je maar dat het toch meer samenhangt als dat het lijkt.

veel succes!

Mops
Rookie Staff
Rookie Staff

Berichtdoor Mops » 03 Apr 2017, 23:54

MichealJune bedankt voor je duidelijke reactie. Ik ben al aan het googlen nu naar oa KVV. En er gaat een wereld voor me open. Ik ben erg benieuwd of deze (voor mij nieuwe) manier van voeding wat voor ons is en ga er zeker mee aan de slag!

Mick
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Mick » 04 Apr 2017, 09:17

Het smakken na het eten geeft aan dat ze misselijk is, zeker als dat vrij lang aanhoud.

Persoonlijk niet al te beste ervaringen met Pet's place brokken, leuk om eens af te wisselen, maar zeker geen voer waar die van mij het goed op doen.

Het gras eten doen ze veelal als ze misselijk zijn, althans mij AST doet dat dan...

Wij geven KVV en brok, maar let op er zitten wat haken en ogen aan! Je zal ff moeten zoeken hier op het forum, want bepaalde type brok moet/mag je niet combineren met KVV.

Kort na een wandeling voeren lijkt me ook niet ideaal.... Beter 1 a 1,5 uur voeren voor een stevige wandeling!
[color=#0000BF][i]Even a blind squirrel finds a nut once in a while[/i][/color]

MichaelJune
Vasthoudende Staff
Vasthoudende Staff

Berichtdoor MichaelJune » 04 Apr 2017, 11:21

zolang je geen brok en kvv op 1 dag geeft loopt dat vaak wel los mick . dat kunnen ze wel hebben, kvv en brok geven op dezelfde dag vinden ze idd vaak niet leuk

geperst brok is idd rommel. ik gebruik caro croc en dan type energy, goede prijs, veel eiwit en weinig granen en weinig kunstmatige toevoegingen en icm kvv perfect. ook in de overgangsdag van brok naar kvv en andersom nooit dunne poep.

Chleo
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Chleo » 07 Apr 2017, 22:07

Als je combi van brok en kvv wilt geven zal je naar een geperste brok moeten gaan.

Ik gaf vlees ivm taste of the wild (dit is een geperste brok met geen tot amper graan).

Geexecuteerde brok moet je niet geven met vers vlees. Die brok zwelt met vocht, daardoor niet goed.
Chleo 01-10-2010

Caesar 24-01-2014

Brasco 23-07-2010 / 02-12-2013, out of our life, but not out of our heart.

MichaelJune
Vasthoudende Staff
Vasthoudende Staff

Berichtdoor MichaelJune » 08 Apr 2017, 13:08

hoi cleo, mag ik vragen waarom je geperste brok moet nemen als je kvv erbij voert?

ik merkte dat June en ook Conan toendertijd totaal geen last hadden met gewone brok bij kvv. ik pak wel graanvrij en eiwitrijke brok. zoals het schema in mijn post bovenin voeren vind ik heel verantwoordelijk en kan me geen reden indenken waarom ik geperste brok zou moeten geven. June heeft nooit diarree( ook niet als ik 2 dagen vlees heb gevoerd en dan weer 2 dagen brok geef) eet eigenlijk nooit gras en ze ziet er super uit. ik geef op de brokkendagen wel kleinere porties als dat ik zou geven als ze volledig op brok zou staan en de eerste portie is zoiezo iets kleiner als de daarop volgende, ben er dan ook heel erg bewust mee bezig, en heb mijn brok zorgvuldig uitgezocht en met de rekenmachine alle natuurlijke ingrediëntenpercentages opgeteld, dus eiwit + ruwe celstof + vocht enz enz, en kwam bij caro croc type energy heel goed uit.

ben benieuwd naar je toelichting over geperste brok misschien heb ik er ook wat aan!

Terug naar “Uiterlijk en verzorging”