Naast lopen op trainingsveld?

Dit onderdeel is voor vragen en opmerkingen over alle hondensporten, en het trainen en in conditie zetten van je hond. Alles omtrent het sporten en trainen van je hond plaats je dus hier.
Forumregels
dragonlady
Ben Niet Weg Te Slaan staff

Naast lopen op trainingsveld?

Berichtdoor dragonlady » 04 Feb 2014, 12:17

Bezig met de GH2 cursus en gaat eigenlijk best goed. Boedha pakt alles vrij snel op en ben over het algemeen best tevreden, er is echter 1 ding waar ik tegenaan blijf lopen....

Thuis loopt meneer braaf aan de riem mee, trekt nooit en wacht netjes wanneer ik dat vraag. Maar als we echter op het trainingsveld komen gaat er een knop om ofzo, ik ga serieus zowat skieend het veld over en moet mijn hakken echt in het gras zetten. Met een hand vol kaas of zijn lange touw (voor een bepaalde tijd) wil meneer wel braaf naast me blijven lopen om netjes onze bochtjes en draaitjes uit te voeren, maar zodra ik dat weghaal gaat zijn neus naar de grond, snuffeld meneer overal heen en is hij veel drukker met al die andere leuke honden op het veld bezig (wie te dichtbij komt word afgelebbert) zucht...

Heb geprobeert met mijn hand door de kaas te gaan zodat hij flink naar kaas ruikt, maar zonder belonen werkt dit maar even.

Ik heb echt geen idee hoe ik dit moet aanpakken/oefenen omdat dit dus enkel en alleen op het trainingsveld gebeurt, de vorige cursussen ging ik alleen skieend het terrein op, maar tijdens de lessen ging het wel goed. Met ons examen eind maart mag ik dus geen voertjes/speeltjes gebruiken en breek me nu al het hoofd over hoe ik dit in hemelsnaam moet gaan doen. Alle ideeen en suggesties hierover zijn welkom.
[img]http://pdgm.pitapata.com/TikiPic.php/euMEvKm.jpg[/img][img]http://pdgm.pitapata.com/euMEp2.png[/img]

Marco88
Vasthoudende Staff
Vasthoudende Staff

Re: Naast lopen op trainingsveld?

Berichtdoor Marco88 » 04 Feb 2014, 12:21

Wat ik zelf zou proberen, is gewoon doorgaan met oefenen, en het aantal keren dat je hem daadwerkelijk iets lekkers geeft langzaam aan afbouwen.

Daarnaast zou je wat eerder kunnen arriveren op je trainingsveldje, en ga met hem wat lopen, laten snuffelen, zodat hij wat rustiger aan het werk gaat

jampz
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor jampz » 04 Feb 2014, 13:00

Ik heb geen tips helaas want loop tegen hetzelfde aan!!!

Hier heeft het eerder op t trainingsveld zijn geen nut want er zijn altijd wel honden waar hij oh zo graag naartoe wilt.

Met commando's lukt het wel onder de training maar toch 1 x per minuut even een flinkte sprint en een schok in me elleboog :p

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
[img]http://i949.photobucket.com/albums/ad333/Jamila_Draaisma/Mobile%20Uploads/Naamloos-1-2_zps4f1135b2.jpg[/img]

Mascha
Forumbabe 2007
Forumbabe 2007

Berichtdoor Mascha » 04 Feb 2014, 14:27

ik zeg dat het komt omdat de afleiding te groot is. wat je moet doen is dse afstand vergroten tot de afleiding als je deze oefening gaat doen. al is het 100 meter. gaat dat goed dan ga je naar 95 meter en zo steeds dichterbij. en vooral nu NIET minderen met belonen zoals marco88 Zegt want je bent nog enorm in de aanleerfase. (natuurlijk niet voor ongewenst gedrag belonen)
[img]http://i.imgur.com/W9eWwci.jpg[/img]

dragonlady

Berichtdoor dragonlady » 08 Feb 2014, 13:52

Punt is dat het hele trainingsveld vaak bezet is op andere stukken zijn ze met andere trainingen bezig. En op het examen moet het straks ook tussen de andere honden. Beloning ga ik inderdaad maar aanhouden, dan maar fout. Idee om eerder naar het trainingsveld te gaan vind ik wel een goede. We doen die oefening altijd als eerste en dan zit zijn neus zowat aan de grond geplakt, misschien als hij ervoor even kan snuffelen dat het dan daarna wat minder is plus ik kan alvast even alleen oefenen dus minder afleiding. Thanks voor de tips allemaal.
[img]http://pdgm.pitapata.com/TikiPic.php/euMEvKm.jpg[/img][img]http://pdgm.pitapata.com/euMEp2.png[/img]

Zumvlieg
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Zumvlieg » 08 Feb 2014, 17:45

[quote="Mascha"]ik zeg dat het komt omdat de afleiding te groot is. wat je moet doen is dse afstand vergroten tot de afleiding als je deze oefening gaat doen. al is het 100 meter. gaat dat goed dan ga je naar 95 meter en zo steeds dichterbij. en vooral nu NIET minderen met belonen zoals marco88 Zegt want je bent nog enorm in de aanleerfase. (natuurlijk niet voor ongewenst gedrag belonen)[/quote]
Inderdaad nu juist NIET minderen. als je dat doet weet je zeker dat je de interesse kwijt raakt.

dragonlady

Berichtdoor dragonlady » 08 Feb 2014, 18:10

Ik dacht altijd dat juist staffies zo'n fixatie op het baasje hadden en als ik andere staffies op het trainingsveld zie bij ons dan zie je ze helemaal gefixeerd naar hun baasje kijken. Onze oudste heeft dat ook met mijn vriend. Die van mij heeft interesse in zowat alles behalve mij lijkt het soms. De trainers vind hij altijd het einde en dan loopt die uitslover ook altijd als een mak schaap mee als ze me wat voordoen met hem. Mijn vriend troost me altijd met dat dat wel komt als hij ouder wordt, maar vraag het me soms wel eens af... Lijkt me heerlijk om zo'n focus te hebben van je hond. Hoe is dat met jullie honden gegaan?

jampz
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor jampz » 08 Feb 2014, 18:21

Nou ben vandaag naar de cursus geweest. En een stukje verder waren er continue honden aan t blaffen. Weg aandacht voor mij...

Met frikadelletjes de aandacht gwprobeerd te krijgen. Maar zelfs daar haalde hij zn neus voor op.

En natuurlijk voelt meneer mijn irritatie en maar doorgaan.

Ben gaan lopen in looppas en elke keer als hij weer afgeleid was weer de andere kant op.

Het gaat al wel steeds beter met de aandacht maar door juist de oefeningen leuk te maken ga je steeds meer aandacht krijgen

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
[img]http://i949.photobucket.com/albums/ad333/Jamila_Draaisma/Mobile%20Uploads/Naamloos-1-2_zps4f1135b2.jpg[/img]

dragonlady

Berichtdoor dragonlady » 09 Feb 2014, 11:42

Is inmiddels de 4e module die ik al met hem doe, ben ook constant met hem bezig. Vorige modules ging het eigenlijk prima maar nu na de winterstop is die focus die ik met hem had opgebouwt ineens weg lijkt het wel. Terwijl we thuis ook gewoon oefenen. Vind het erg frustrerend soms. Heb het gevoel dat meneer gewoon vaak zo blij is dat we weer op de club zijn, met al die leuke mensen en honden dat ik daardoor gewoon op de achtergrond verdwijn.

Meneer weet hoe we naar de club rijden en zitten dan al de hele weg te miepen achterin, als we het terrein oprijden staat hij al in de startblokken en zodra hij de auto uit is lijkt hij wel een voetzoeker richting clubgebouw. Ik probeer dan vaak nog om te draaien en de andere kant op te lopen, dat gaat prima, maar zodra we dan weer richting clubgebouw draaien gaat hij weer trekken. Iedereen staat dan gezellig wat te keuvelen daar, ik probeer dan meestal wat op afstand te blijven omdat meneer wil spelen en dat is niet echt prettig met een aangelijnde hond van 40kg. Al onze oude instructeurs worden uitgebreid geknuffelt/afgelebbert als die in zicht komen. We zitten er al vanaf puppencursus en er is nog nooit gespeelt op het terrein daar, hij weet dat het om te oefenen is. Zou het prettig vinden als hij gewoon niet op standje 10 energie staat als we daar zijn. Heb geprobeert al stuk te fietsen voordat we daarheen gaan, maar heeft allemaal geen nut. Morgen gaan we weer trainen en ik ga nu dus eerder, kijken hoe dat gaat.

Marysia1982
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Marysia1982 » 09 Feb 2014, 11:59

[quote="dragonlady"]Is inmiddels de 4e module die ik al met hem doe, ben ook constant met hem bezig. Vorige modules ging het eigenlijk prima maar nu na de winterstop is die focus die ik met hem had opgebouwt ineens weg lijkt het wel. Terwijl we thuis ook gewoon oefenen. Vind het erg frustrerend soms. Heb het gevoel dat meneer gewoon vaak zo blij is dat we weer op de club zijn, met al die leuke mensen en honden dat ik daardoor gewoon op de achtergrond verdwijn.

Meneer weet hoe we naar de club rijden en zitten dan al de hele weg te miepen achterin, als we het terrein oprijden staat hij al in de startblokken en zodra hij de auto uit is lijkt hij wel een voetzoeker richting clubgebouw. Ik probeer dan vaak nog om te draaien en de andere kant op te lopen, dat gaat prima, maar zodra we dan weer richting clubgebouw draaien gaat hij weer trekken. Iedereen staat dan gezellig wat te keuvelen daar, ik probeer dan meestal wat op afstand te blijven omdat meneer wil spelen en dat is niet echt prettig met een aangelijnde hond van 40kg. Al onze oude instructeurs worden uitgebreid geknuffelt/afgelebbert als die in zicht komen. We zitten er al vanaf puppencursus en er is nog nooit gespeelt op het terrein daar, hij weet dat het om te oefenen is. Zou het prettig vinden als hij gewoon niet op standje 10 energie staat als we daar zijn. Heb geprobeert al stuk te fietsen voordat we daarheen gaan, maar heeft allemaal geen nut. Morgen gaan we weer trainen en ik ga nu dus eerder, kijken hoe dat gaat.[/quote]

Ik lees even mee :knipoog

Wat je beschrijft komt deels overeen met Bullit.

Thuis tijdens oefenen loopt hij als een plaatje, heeft alleen aandacht voor mij.

Maar op training is er ook veel afleiding.

Het verschil tussen jou en mij is dat ik vanaf een dik jaar pas begonnen ben met EG1 training. En dus niet vanaf pup af aan.

Daarna EG2 en daar hebben we ook een diploma behaald met hoge punten.

Als ik alleen op het trainingsveld ben is het ook goed!

Alleen zodra er andere honden zijn die druk doen en blaffen, dan is de focus naar mij moeilijk te behouden. Ik denk dat het bij mij komt, omdat hij dat niet van jongs af aan aangeleerd heeft.

En ik nu met zn 2 jaar dubbel zo hard moet werken.

Het is al een stuk beter. Maar nog niet zoals ik het graag zou willen, zoals hij thuis loopt.

Wat bij mij wel helpt, is steeds van richting veranderen. Dus als de focus weg is/verslapt ineens de andere kant op gaan. En door de week een paar keer oefenen op het trainingsveld? Zou dat helpen?

En dan misschien een andere route nemen er naar toe? Zodat hij zich dan niet zo opfokt de heenweg.

Succes!!

Terug naar “Sporten”