Naast lopen op trainingsveld?

Dit onderdeel is voor vragen en opmerkingen over alle hondensporten, en het trainen en in conditie zetten van je hond. Alles omtrent het sporten en trainen van je hond plaats je dus hier.
Forumregels
dragonlady
Ben Niet Weg Te Slaan staff

Re: Naast lopen op trainingsveld?

Berichtdoor dragonlady » 09 Feb 2014, 12:12

:D Andere route word lastig, is snelweg op en af en dan loopt er maar 1 weg richting oefenterrein en is niet echt een andere route mogelijk. Heb er ook al aan zitten denken gewoon een keer in het weekend als er niemand is er heen te rijden samen met het nichtje van mijn vriend en haar hond (we trainen samen) en dan gewoon ons ding te doen daar. Zij heeft een bullterrier die dikke maatjes is met mijn staffie en op die manier misschien ook mooie afleiding voor elkaar om te oefenen.

Het steeds van richting veranderen tijdens die oefening is dus wat we steeds doen inclusief allerlei draaien, het lastige is dat meneer dus steeds voorop loopt en trekt, thuis en hier op het veld doet hij het voorbeeldig met complete focus op mij, op het traingsveld...tsja trekken dus en met zijn neus aan de grond geplakt.

Ik ga denk ik zo de familie eens opbellen en kijken of het trainingsveld vrij is :D
[img]http://pdgm.pitapata.com/TikiPic.php/euMEvKm.jpg[/img][img]http://pdgm.pitapata.com/euMEp2.png[/img]

Zumvlieg
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Zumvlieg » 10 Feb 2014, 06:03

Hoelang heb je met m geprobeerd te fietsen voordat jullie gingen trainen? Je zegt namelijk geprobeerd, maar ging t fietsen dan niet of, had het geen effect?

Met Jes ook exact hetzelfde gehad en bij mij werkte het om strenger te zijn tegen hem. Geen gesodemieter geen gedoe. Snuffelt ie steeds? Elke x weer zijn kop optrekken. Trekt ie steeds of heeft hij geen interesse in je tijdens aandachtoefeningen? Dan zal je niet interessant genoeg zijn he.. Moet je daar wat aan gaan doen! Ik heb een poosje half die aandachtoefeningen overgeslagen. Hij werd er hyper van em ik stond steeds voor lul. Ik schonk er niet teveel aandacht aan omdat ik wist dat hij zijn oefeningen kon.

dragonlady

Berichtdoor dragonlady » 14 Feb 2014, 21:15

Fietsen een route van een uurtje mountainbiken door het bos en een keer eentje van een half uur. Stomme is dat zijn aandacht met alle andere oefeningen voor mij wel prima is, alleen dat wandelen dus niet. Maar afgelopen week ben ik dus een kwartier eerder naar de les gegaan. Meneer even rustig de andere hondjes laten snuffelen en een lebber geven, even wat gestoeit en uitgebreid het veld laten snuffelen en ja hoor ik had aandacht tijdens het naast lopen deze les, eindelijk! Thanks voor de tips, ik weet dus wat me voortaan te doen staat :)
[img]http://pdgm.pitapata.com/TikiPic.php/euMEvKm.jpg[/img][img]http://pdgm.pitapata.com/euMEp2.png[/img]

mau_.

Berichtdoor mau_. » 16 Feb 2014, 10:04

leuk om te lezen dat je een manier gevonden hebt, vind het interessant om mee te lezen. Tyson weet ook wanneer we naar de speelklasjes gaan en gedraagt zich dan ook niet al te best in de auto. Al dat gejank en gepiep onderweg :boo

Ik doe nu ook naar daar rijden en terug rijden wanneer er niets te doen is, en stop 'm nu ook in de auto om gewoon naar de supermarkt te gaan, zodat hij leert dat in de auto zitten niet altijd gelijk staat aan leuke dingen doen. Werkt wel. Niet fantastisch, maar toch vrij goed.

dragonlady

Berichtdoor dragonlady » 18 Feb 2014, 21:04

:D Herkenbaar! Die van mij miept ook de hele weg naar de hondenclub, het strand en zelfs de dierenarts. Best vermoeiend soms. Eerder naar de hondenclub gaan werkte ook nu weer, ook afgelopen keer liep meneer uiterst geconcentreerd naast me. Was bijna eng gewoon. Misschien moet ik hem ook masr eens mij de suto in nemen sls ik even een kleine boodschaps ga doen.

Lies
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Lies » 19 Feb 2014, 09:13

Het helpt sowieso om eerder te gaan, dan heb je de tijd om je te focussen dat je normaal het terrein kunt betreden en rustig aan de les kunt beginnen :knipoog .

Hier wordt er niet geouwehoerd voor de training, trainen = focus op mij en daarbij moeten ze luisteren en dit wordt afgewisseld met beloningen die alleen van mij afkomstig zijn. Dus als je hond wordt aangehaald door medecursisten en trainers, dan krijgt hij eigenlijk veel gratis aandacht/beloning terwijl hij er bij jou voor moet werken.

Daarom gaat het thuis wel goed omdat jij dan de enige bent van die hij de aandacht en beloning krijgt.

Dus ga op tijd naar de club en vraag eens vriendelijk doch dringend aan anderen om je hond te negeren. Hij heeft dan snel genoeg door dat de beloning alleen bij jou vandaan komt en bij anderen er niks te halen valt. Net als dat in de startblokken staan om het terrein op te gaan, ik houd daar helemaal niet van. Vanaf het moment dat hij uit de auto komt kan je al starten met je volgoefeningen. Leg de beloningsdrempel dan wel even lager aangezien het weer een nieuwe oefening is :-). Vergeet niet dat een volgoefening veel inspannerder is dan bijv zit of af. Dan doen ze namelijk de beweging en als ze zitten of afliggen kunnen ze wel rustig om zich heen kijken. Bij het volgen vraag je langere tijd constant de aandacht van je hond.

Ik ben daarom ook heel erg fan van de clicker met volgen, dan kan je de aandacht makkelijker pakken en uitbouwen. Ik heb liever een hond die 2minuten keurig volgt en dat je dit uitbundig beloont met een even tuggen met een speeltje. Dan een hond die ondertussen nog 10x wegkijkt en daarvoor een blokje kaas krijgt. Door het spelen haal je ook de mentale druk er even af waardoor je de hond gedurende de training veel langer kunt belasten.
[img]http://i209.photobucket.com/albums/bb152/Annelies_foto/banner1_zpsu1yc7ckm.jpg[/img]

dragonlady

Berichtdoor dragonlady » 19 Feb 2014, 10:14

Zo had ik het nog nooit bekeken eigenlijk, klopt ook wel. Meneer is een graag geziene gast op de club en helemaal gek op onze trainster en oud-trainers en die omgekeerd zijn ook gek op Boedha, omdat hij ook dolenthousiast word zodra hij ze in het oog krijgt. Ik denk dat ik dit gewoon ga ontlopen door al gelijk het veld op te lopen ipv het volle terras.

Ik ga inderdaad nog steeds voortgetrokken het terrein op, ik draai wel steeds om om weer even weg te lopen maar zodra ik me weer omdraai trekt hij alweer. Ook dit dan maar nog rustiger en met beloning gaan doen. Tuggen vind hij leuk om te doen, maar is lastig dit als beloning te gebruiken omdat ik dit vaak al tussen de oefeningen door doe als we staan te wachten op onze beurt.

Een clicker mogen wij op de club helaas niet gebruiken.

Thanks weer voor alle tips! :zwaai

Lies
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Lies » 19 Feb 2014, 11:18

[quote="dragonlady"]Zo had ik het nog nooit bekeken eigenlijk, klopt ook wel. Meneer is een graag geziene gast op de club en helemaal gek op onze trainster en oud-trainers en die omgekeerd zijn ook gek op Boedha, omdat hij ook dolenthousiast word zodra hij ze in het oog krijgt. Ik denk dat ik dit gewoon ga ontlopen door al gelijk het veld op te lopen ipv het volle terras.

Ik ga inderdaad nog steeds voortgetrokken het terrein op, ik draai wel steeds om om weer even weg te lopen maar zodra ik me weer omdraai trekt hij alweer. Ook dit dan maar nog rustiger en met beloning gaan doen. Tuggen vind hij leuk om te doen, maar is lastig dit als beloning te gebruiken omdat ik dit vaak al tussen de oefeningen door doe als we staan te wachten op onze beurt.

Een clicker mogen wij op de club helaas niet gebruiken.

Thanks weer voor alle tips! :zwaai[/quote]

Ja wat je kan doen is dat hij ná de training even uitgebreid gedag mag zeggen, dan heeft hij zijn werk er al op zitten en is het ook niet erg als hij dan druk wordt en even geen oog voor je heeft.

Ipv tuggen tijdens het wachten, zou ik het alleen gebruiken voor de beloning als hij het goed doet. Anders krijgt hij dus weer iets wat hij heel leuk vindt, terwijl hij er niks voor hoeft te doen :knipoog . Als hij dan netjes/rustig wacht, geef dan bijv een blokje kaas. Ik heb voor de training ook een speeltje(bal aan een touw) die hij alleen krijgt met de training als hij het goed doet. Dus voor een simpele 'zit' krijgt hij een koekje en slechts af en toe de bal. Zo blijven ze gretig naar de beloning.

Als je het interessant vindt, lees dat even het stukje bij Bekrachtigers op deze pagina http://nl.wikipedia.org/wiki/Operante_conditionering Het is dan wel van Wikipedia, maar in mijn boeken staat extact hetzelfde over de operantie conditionering :-).

En sta in voor jezelf en voor je hond, dus geef gewoon aan bij de trainer dat kort tuggen(al is het maar 15sec) jouw hond beter beloond en motiveert dan alleen eetbare beloning. Tradionele hondenscholen zijn vaak gericht op voornamelijk voorbeloning en slechts af en toe spelen.

En voordat je het terrein op gaat, laat het speeltje even zien, dat wil nog wel eens helpen dat hij weet waarvoor hij werkt. Nu sleurt hij je het terrein op en wordt dan beloond met de aandacht van de mensen. Hij moet even die omschakeling krijgen dat hij zijn beloning bij jou haalt ipv anderen.
[img]http://i209.photobucket.com/albums/bb152/Annelies_foto/banner1_zpsu1yc7ckm.jpg[/img]

dragonlady

Berichtdoor dragonlady » 19 Feb 2014, 19:10

Mijn trainster zij zelf ook al dat ik hem ook met spelen kan belonen, denk dat ik een blokje kaas gewoon makkelijker vond. Zijn tugtouw gebruik ik ook alleen maar op het traingsveld eigenlijk, net als de kaas. Bijkomend voordeel is dat ze zelf ook staffies gehad heeft dus het ras ook wel snapt.

Ik kan in ieder geval weer aan de slag met wat tips, wederom thanks! :D

Marysia1982
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Marysia1982 » 19 Feb 2014, 20:30

[quote="Lies"]Het helpt sowieso om eerder te gaan, dan heb je de tijd om je te focussen dat je normaal het terrein kunt betreden en rustig aan de les kunt beginnen :knipoog .

Hier wordt er niet geouwehoerd voor de training, trainen = focus op mij en daarbij moeten ze luisteren en dit wordt afgewisseld met beloningen die alleen van mij afkomstig zijn. Dus als je hond wordt aangehaald door medecursisten en trainers, dan krijgt hij eigenlijk veel gratis aandacht/beloning terwijl hij er bij jou voor moet werken.

Daarom gaat het thuis wel goed omdat jij dan de enige bent van die hij de aandacht en beloning krijgt.

Dus ga op tijd naar de club en vraag eens vriendelijk doch dringend aan anderen om je hond te negeren. Hij heeft dan snel genoeg door dat de beloning alleen bij jou vandaan komt en bij anderen er niks te halen valt. Net als dat in de startblokken staan om het terrein op te gaan, ik houd daar helemaal niet van. Vanaf het moment dat hij uit de auto komt kan je al starten met je volgoefeningen. Leg de beloningsdrempel dan wel even lager aangezien het weer een nieuwe oefening is :-). Vergeet niet dat een volgoefening veel inspannerder is dan bijv zit of af. Dan doen ze namelijk de beweging en als ze zitten of afliggen kunnen ze wel rustig om zich heen kijken. Bij het volgen vraag je langere tijd constant de aandacht van je hond.

Ik ben daarom ook heel erg fan van de clicker met volgen, dan kan je de aandacht makkelijker pakken en uitbouwen. Ik heb liever een hond die 2minuten keurig volgt en dat je dit uitbundig beloont met een even tuggen met een speeltje. Dan een hond die ondertussen nog 10x wegkijkt en daarvoor een blokje kaas krijgt. Door het spelen haal je ook de mentale druk er even af waardoor je de hond gedurende de training veel langer kunt belasten.[/quote]

Zo doe ik het ook. Wil niet dat anderen of mijn trainer (ongevraagd) de hond aanhaalt. (En voeren al helemaal niet!) wat ze wel bij andere leden doen.

Ik ga ook meestal dik 10/15 min eerder langs het veld op fietspad aandachtsoefeningen doen.(10 min) En dan het veld op(10min vooraf) dit werkt bij mij ook goed!

Ook heb ik voordat ik de cursus begon de trainer vriendelijk gevraagd m'n hond niet over te nemen tijdens een training. Als ik iets niet goed doe of het wil niet, wil ik dat zelf oplossen. Niet dat een trainer zomaar m'n hond overneemt en hem aanpakt/straft. Dat doe ik zelf wel. Sommige vinden dit vreemd, jammer dan...

Tijdens m'n examen heeft me het niet betasten me de 2e plek opgeleverd ipv de 1e.. De examinator (eigen clublid) vroeg of de hond te betasten is. "Ja zeker". Volgende vraag; Wil je dat ook? Ik heb toen "nee" gekozen. Omdat hij dan weer over enthousiast wordt en dus uit de focus/concentratie zou gaan. Ik had ook bij mijn voorgangers gezien dat het aanhalen heel uitgebreid en overdreven ging. En niet even over z'n rug strijken en een aai over de kop ( dat had ik prima gevonden), maar veel te overdreven.. Ik kreeg op dat moment van weigeren nog wel een compliment dat de examinator dat wel kon waarderen en goed vond. Ik dacht, dat kan dan aan t eind wel.

Tijdens het nabespreken van de punten bleek ik 3 "strafpunten" te hebben gekregen. Omdat ik het betasten weigerde. (Ik was de enige)

Uiteindelijk werd ik 2e, met 3 punten verschil van de nr 1 :weenie Stel je voor dat bij een Rottweilerclub een "pitbull" 1e zou worden boven alle Rottweilers. Dat kan natuurlijk niet! :knipoog

Omdat staffords overdreven vriendelijk zijn naar mensen merk ik dat het wel helpt als je rustig en ontspannen wat eerder oefeningen gaat doet op het trainingsveld. Zo heb je idd wat meer de focus tijdens de training. Maar het blijft nog steeds wel eens moeilijk en de ene is de andere week niet :D

Terug naar “Sporten”