Deelname NK Agility/behendigheid.

Dit onderdeel is voor vragen en opmerkingen over alle hondensporten, en het trainen en in conditie zetten van je hond. Alles omtrent het sporten en trainen van je hond plaats je dus hier.
Forumregels
wakefullestaff
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Re: Deelname NK Agility/behendigheid.

Berichtdoor wakefullestaff » 07 Jun 2014, 18:30

Het waren 3 geweldige rondjes... :D

Tijdens het eerste rondje (Vast Parkoers, alle toestellen en dus ook raakvlakken) een flyer op de wipwap, de eerste keer sinds jaren... Daarmee dus een fout en dan ben je eigenlijk al gezien, later in het parkoers volgde de disq, helaas. Tijdens het 2e parkoers (Jumping, zonder raakvlaktoestellen) zijn er van de 60 deelnemers als ik het goed heb 3 of 4 foutloos rondgekomen, ik schaam me dus helemaal nergens voor :engel . Ik denk dat het percentage diskwalificaties op de 70 a 80 % lag... Het derde en laatste rondje (wederom een Vast Parkoers) helaas al na de tweede sprong de disq. Keelin schoot veel te ver door een kwam zo onderhand tussen mijn benen door via de achterzijde van de sprong naar voren, einde oefening hahaa. Mooi opgezette rondjes, pittig zoals verwacht en helaas geen topresultaat.

Mocht ik later de parkoersen kunnen downloaden dan zal ik deze plaatsen, altijd leuk om eens te zien hoe/wat je daadwerkelijk mag doen in een run. Het waren absoluut EK waardige rondjes, pittig maar niet onmogelijk! Ik heb "toppers" geweldig zien falen, fouten zien maken waar je "U" tegen zegt... Uiteindelijk is elk rondje een momentopname. Trots dat ik er met een SBT mocht zijn, in de hoop dat er meer mensen besmet raken met het behendigheidsvirus :D . Niet domweg knallen maar ook nadenken, zowel de handler als de hond. Ook weer en stukje positieve promotie voor de SBT en Staff-achtigen in het algemeen. Veel mooie complimenten gehad voor- tijdens en na de rondjes die we liepen, stiekem zijn er denk ik best wel "liefhebbers" van de "andere" rassen naast de standaard Border Collies, Mechelaars, Shelties en Hongaarse Herdertjes :knipoog

Ik was er en ik heb er van genoten! En ontzettend warme dag en de hond goed moe, nu lekker thuis, een koud biertje heb ik wel verdient. Volgend jaar gewoon lekker weer ri. het NK bij plaatsing, ondertussen lopen we lekker door in de Nederlandse competitie en gaan we voor een zo snel mogelijke promotie naar het hoogste niveau (C-klasse). Iedereen bedankt voor de leuke reacties en aanmoedigingen, altijd welkom!!
"It is better to be yourself and make a fool of yourself than to try to be someone else and make a fool of yourself anyway."

Dark_angel_marjo
Nannystaff
Nannystaff

Berichtdoor Dark_angel_marjo » 08 Jun 2014, 10:24

Wat maakt het uit,als jullie maar plezier hebben gehad :cool

Volgende keer beter :knipoog
[img]http://i30.photobucket.com/albums/c314/dark_angel_marjo/osTysonulla1-2.jpg[/img]

dragonlady
Ben Niet Weg Te Slaan staff
Ben Niet Weg Te Slaan staff

Berichtdoor dragonlady » 08 Jun 2014, 21:08

Wat zijn een flyer en disq als ik vragen mag?

Je merkt toch dat steeds meer mensen staffies leuk vinden. Ik krijg altijd veel complimenten over Boedha bij ons op de hondenclub. Vind het altijd jammer dat ik niet meer staffords bij de sportonderdelen op de hondencub zie. Nou zal die van mij geen topathleet worden :hihi, maar we hebben er wel lol in saampjes (we zijn beginners breitensport). Ik denk dat als ik hier ook op het forum kijk de meeste mensen liever de typische stafford sporten doen als wallclimbing, tuggen, flirtpole, springpole en dat soort dingen dan agility, breitensport, flybal of frisbee.
[img]http://pdgm.pitapata.com/TikiPic.php/euMEvKm.jpg[/img][img]http://pdgm.pitapata.com/euMEp2.png[/img]

wakefullestaff
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor wakefullestaff » 09 Jun 2014, 00:23

[quote="dragonlady"]Wat zijn een flyer en disq als ik vragen mag?

Je merkt toch dat steeds meer mensen staffies leuk vinden. Ik krijg altijd veel complimenten over Boedha bij ons op de hondenclub. Vind het altijd jammer dat ik niet meer staffords bij de sportonderdelen op de hondencub zie. Nou zal die van mij geen topathleet worden :hihi, maar we hebben er wel lol in saampjes (we zijn beginners breitensport). Ik denk dat als ik hier ook op het forum kijk de meeste mensen liever de typische stafford sporten doen als wallclimbing, tuggen, flirtpole, springpole en dat soort dingen dan agility, breitensport, flybal of frisbee.[/quote]

O.a. de wip(wap) heeft raakvlakken, in het oploop- en het afloopgedeelte, die moet de hond sowieso (aan)raken, al is het maar met 1 teen. Wanneer de hond in snelheid de wip op gaat dam moet de wip eerst over het horizontaal heen zijn, de hond dus over de helft gelopen en de wip "dalende". Springt de hond al voor dat de wip gekanteld is dan noemt men dat een "Flyer", een aantal meters vliegen is dan vaak het resultaat, niet echt wenselijk omdat de honden ook nog wel een minder aantrekkelijk neer kunnen komen. In volle vaart de bewegende wip op en dan "flyeren" levert dan ook een fout op, de hond mag van de wip wanneer deze over het dode punt heen is (horizontaal). Disq is eigenlijk simpelweg de afkorting van diskwalificatie :D .

Nog steeds niet op elke club vind men Staffies of Staff-achtigen leuk en ben je welkom, helaas. Voor een sport als behendigheid moet er voldoende focus zijn op het spelletje en niet teveel op het andere spelletje, de overige honden :D . In ons geval is het spel behendigheid leuk genoeg geworden voor een prima focus en controle op het veld. Niet iedere Staff is echter geschikt voor deze sport. Een Staff kan multifunctioneel zijn, voor mij ligt er meer plezier in het beoefenen van behendigheid/Agility dan in de overige sporten. Er word zowel geestelijk als lichamelijk veel gevraagd van zowel hond als baas, daar ligt voor mij de uitdaging...
"It is better to be yourself and make a fool of yourself than to try to be someone else and make a fool of yourself anyway."

Terug naar “Sporten”