In conditie zetten

Dit onderdeel is voor vragen en opmerkingen over alle hondensporten, en het trainen en in conditie zetten van je hond. Alles omtrent het sporten en trainen van je hond plaats je dus hier.
Forumregels
Zumvlieg
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Re: In conditie zetten

Berichtdoor Zumvlieg » 14 Jul 2014, 14:50

[quote="irwi"][b]Het is ook geen wet van Meden en Perzen maar je moet wel stevig doorlopen, iets meer dan gewoon lopen zeg maar het moet meer naar het natuurlijke tempo van de hond.[/b] Daarom is het belangrijk dat het tuig dan omgaat en je eraan gaat hangen als het ware. Dan moet de hond harder werken om vooruit te komen. Geloof me ik ben 56 jaar en veel te dik maar ik heb een harde kont van zo lopen beste workout dus :knipoog

Als je geen doel hebt moet je het niet doen je hond helemaal in conditie zetten maar gewoon lekker in shape houden en lekker leuke dingen mee doen. Gewoon lekker je rondje doen etc. Hond krijgt dan meer dan voldoende.

Maar voor een paar dagen achtereen zoals de Aces (10 onderdelen, trackmill TOW weightpull highjump farjump lure race en nog wat dingen wat weet ik zo niet uit mijn hoofd) en je wilt daar in de top meedraaien dan moet je een hond in conditie hebben zodat de hond dat aankan zonder dat ie er schade van oploopt en blijft presteren op hoog niveau. Natuurlijk ligt het ook aan aanleg talent karakter en je hebt natuurtalenten die het allemaal goed doen maar komt het op meerdere dingen aan dan zakken ze vaak wel door het ijs.[/quote]

Inderdaad, jij zegt de dingen duidelijker als ik haha

Marysia1982
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Marysia1982 » 14 Jul 2014, 14:52

[quote="Lies"][quote="Marysia1982"]
Ik word bijv al gek van mn ouders, die vinden dan Bullit weer te mager in hun ogen. Dot omdat ze altijd rottweilers en herderachtigen gewend zijn. De eerst genoemde rottweiler in conditie is niet te vergelijken met een stafford in conditie. Zij hebben gewoon geen ervaring met dit ras. (Snap ik ook wel)

En wat een ander ervan vind boeit me ook vrij weinig, het is mijn hond, maar sta wel open voor ervaringen en adviezen en tips van mensen die een stafford bezitten.[/quote]

Wat je zegt, bij de KNPV vind je eigenlijk geen te dikke honden want dat gaat ook ten koste van hun werkprestaties, maar vooral mensen die een herder gewoon als huishond hebben voeren ze meestal veel te dik. Alleen bij een herder valt het vaak wat minder op door hun torperovormige torso(die bij vetzucht uiterlijk niet meer die vorm heeft) en door een dubbele vacht.

Hier gelukkig geen nare opmerkingen. Eerder andersom, de mensen van onze bootcampgroep kijken altijd verwonderlijk naar Hippo: ooh die is gespierd zeg! Zelfs van wildvreemde wielrenners krijgen we positief commentaar, altijd leuk :D[/quote]

Onze honden hebben nooit te dik gestaan. Met de Rottweilers werd altijd gesport zelf op landelijk wedstrijdniveau, IPO3, maar dan nog zie je verschil in lichamelijke conditie. Komt zeker ook door de bouw.

Ook bij onze herders, ze waren gespierd en nooit dik. De laatste duitsexmechelse herder die we hadden was altijd tegen het schrale aan.

Maar nog willen ze wel eens van Bullit zeggen dat hij wat aan de schrale kant is. Ik laat ze altijd maar praten en leg uit dat het zo hoort, beter is voor de hond en niet te vergelijken met een Rottweiler bijv. :knipoog

En vorige week was hij weer prachtig, terwijl hij niet dikker of dunner is geworden, dus geloof dat ze zich er maar bij neer hebben gelegd. :hihi

Funky
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Funky » 14 Jul 2014, 18:07

[quote="liek"]
Maar het volgende verbaasde wel me ff :
[quote="Zumvlieg"]Zijn antwoord was: lopen, lopen, lopen en lopen. Veel en goed laten trekken, en stevig doorlopen. [color=#0000FF]Geen sukkelrondje van 5 km in een uurtje tijd. Nee, echt doorknallen.[/color] [/quote]

Ik loop dus elke dag een bepaald rondje van 5km in een uurtje ongeveer.. dus dacht.. sukkelrondje? Nu heb ik dat vanochtend eens opgemeten met het appje "walk my dog" Ik liep 5,04 km in 58 minuten en 13 seconden. En ik loop best stevig door want rustig lopen en slenteren kan ik helemaal niet. Nu hebben ze wel heel af en toe even gesnuffeld op gras, gepoept en moeten wachten dat ik de poep opruimde.. Dat kost bij elkaar ook wel een paar minuten.. maar meer als 5 minuten denk ik niet (had dat moeten timen eigenlijk haha)

Dus mijn grote vraag is dan eigenlijk in hoeveel minuten zou ik die 5km moeten lopen wil het geen sukkelrondje zijn?[/quote]

Ok Liek, let's hike :D

[img]http://i983.photobucket.com/albums/ae311/nuttah_album/FunkyHike_zps3356b994.jpg[/img]

Zonder "autopauze" aan 1 stuk door, eerlijkheidshalve, ben wel redelijk kapot daarna, maar wel lekker, en ik ben 50, kom op dames :D
[img]http://i983.photobucket.com/albums/ae311/nuttah_album/Jimmy_ond_22022015_1_zpss8ri09u5.jpg[/img][img]http://i983.photobucket.com/albums/ae311/nuttah_album/funky_ond_22022015_1_zpsj57smnmg.jpg[/img]

Funky
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Funky » 14 Jul 2014, 18:33

En een stukje bikejoring, inclu wat heuveltjes, met een standaard sbt'tje 41 cm, 15.5 kg, ruim een half jaar geleden, hij gaat nu nog rapper:D

[img]http://i983.photobucket.com/albums/ae311/nuttah_album/2013-11-171540_zpsf79324da.jpg[/img]
[img]http://i983.photobucket.com/albums/ae311/nuttah_album/Jimmy_ond_22022015_1_zpss8ri09u5.jpg[/img][img]http://i983.photobucket.com/albums/ae311/nuttah_album/funky_ond_22022015_1_zpsj57smnmg.jpg[/img]

Zumvlieg
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Zumvlieg » 14 Jul 2014, 18:40

Haha goed bezig Funky

Funky
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Funky » 14 Jul 2014, 18:46

[quote="Zumvlieg"]Haha goed bezig Funky[/quote]

Al zolang Zumvlieg, maar er moesten bewijzen komen las ik, nou hier dan whahahahaha

Zumvlieg
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Zumvlieg » 14 Jul 2014, 19:08

Haha ja inderdaad eerst bewijzen anders is het niet gebeurd

Funky
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Funky » 14 Jul 2014, 19:21

[quote="Zumvlieg"]Haha ja inderdaad eerst bewijzen anders is het niet gebeurd[/quote]
Soms klopt dat ook wel toch, mooie praatjes zijn er genoeg :hihi

Zumvlieg
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Zumvlieg » 14 Jul 2014, 19:27

Ohhh daar heb je zeker gelijk in, maar laat ik nou nèt diegene zijn die zichzelf niet geroepen voelt om zichzelf te bewijzen haha.

Jammer voor thijs want banjo heeft dat net als mij ook niet. Maar anderzijds ben ik dan toch zelf zeer benieuwd wat hij zelf heeft gepresteerd in 'de hondenwereld'.

Want ik bedoel, als je zelf niets heb gepresteerd dan stel je toch niet zo'n vraag? Helaas ontwijkt Thijs de vraag.

mau_.
Ben Niet Weg Te Slaan staff
Ben Niet Weg Te Slaan staff

Berichtdoor mau_. » 14 Jul 2014, 19:32

Zeg, ik lees gewoon even mee uit interesse, maar door die berichtjes van de hond naar de klote helpen door teveel te doen maak ik me een beetje zorgen...

Tyson doet normaal gezien elke dag 2 uur bezig zijn. Dat is meestal 2x rondje wandelen in de buurt en 1x naar het park waar hij los kan en het ganse park onveilig maakt en met z'n tong op de grond terug uit de struiken komt. In het weekend komt daar dan nog een spelklasje bij, of wat langere wandelingen waarbij hij terug los kan crossen.

Afgelopen weekend zijn we geweest gaan kamperen:

- vrijdag: wandeling van anderhalf uur ofzo door de duinen/strand waarbij hij los liep + nog een kortere wandeling aangelijnd van een half uurtje + wandeling van uurtje waarbij we gezwommen hebben in de branding, dummie halen

- zaterdagochtend was hij meer moe dan anders, ik denk omdat het z'n eerste nachtje in een tentje was en hij niet zo diep geslapen heeft als anders

- zaterdag: anderhalf uur workshop waarbij hij leerde op een SUP te staan, dus veel zwemmen en evenwicht houden op die surfplank en nieuwe commando's aanleren enzo + later op de dag 2,5 uur wandelen door duinen en strand waarbij hij los liep, dus in plaats van een 10-12tal km wat wij deden heeft hij natuurlijk veel meer afgelegd

- zondag: half uurtje strand los + uurtje in het park los

Hij is vandaag niet vooruit te branden! En zondagavond eigenlijk ook al niet. Hij stond deze morgen veel later op dan normaal gezien.

Normaal gezien maak ik met hierover geen zorgen, maar deze keer is hij precies wel erg moe en met wat ik van jullie lees en besef dat Tyson natuurlijk nooit uit zichzelf gaat ophouden met rennen, stel ik mij toch de vraag of ik niet overdreven heb. Hoe weet je dat? Hij mag best wel eens een dagje lui en niet vooruit te branden zijn toch? Maar als het langer dan een dagje duurt, dan is het teveel geweest? Hoe kan je dat zo'n beetje inschatten?

merci voor de info.

Terug naar “Sporten”