In conditie zetten

Dit onderdeel is voor vragen en opmerkingen over alle hondensporten, en het trainen en in conditie zetten van je hond. Alles omtrent het sporten en trainen van je hond plaats je dus hier.
Forumregels
Lies
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Re: In conditie zetten

Berichtdoor Lies » 14 Jul 2014, 13:21

[quote="Marysia1982"]
Ik word bijv al gek van mn ouders, die vinden dan Bullit weer te mager in hun ogen. Dot omdat ze altijd rottweilers en herderachtigen gewend zijn. De eerst genoemde rottweiler in conditie is niet te vergelijken met een stafford in conditie. Zij hebben gewoon geen ervaring met dit ras. (Snap ik ook wel)

En wat een ander ervan vind boeit me ook vrij weinig, het is mijn hond, maar sta wel open voor ervaringen en adviezen en tips van mensen die een stafford bezitten.[/quote]

Wat je zegt, bij de KNPV vind je eigenlijk geen te dikke honden want dat gaat ook ten koste van hun werkprestaties, maar vooral mensen die een herder gewoon als huishond hebben voeren ze meestal veel te dik. Alleen bij een herder valt het vaak wat minder op door hun torperovormige torso(die bij vetzucht uiterlijk niet meer die vorm heeft) en door een dubbele vacht.

Hier gelukkig geen nare opmerkingen. Eerder andersom, de mensen van onze bootcampgroep kijken altijd verwonderlijk naar Hippo: ooh die is gespierd zeg! Zelfs van wildvreemde wielrenners krijgen we positief commentaar, altijd leuk :D
[img]http://i209.photobucket.com/albums/bb152/Annelies_foto/banner1_zpsu1yc7ckm.jpg[/img]

liek
Ben Niet Weg Te Slaan staff

Berichtdoor liek » 14 Jul 2014, 13:27

Oke, van aftrainen heb ik helemaal geen verstand en ook geen tijd voor vind ik omdat ik kinderen heb waar ik ook graag tijd mee doorbreng.

Maar het volgende verbaasde wel me ff :
[quote="Zumvlieg"]Zijn antwoord was: lopen, lopen, lopen en lopen. Veel en goed laten trekken, en stevig doorlopen. [color=#0000FF]Geen sukkelrondje van 5 km in een uurtje tijd. Nee, echt doorknallen.[/color] [/quote]

Ik loop dus elke dag een bepaald rondje van 5km in een uurtje ongeveer.. dus dacht.. sukkelrondje? Nu heb ik dat vanochtend eens opgemeten met het appje "walk my dog" Ik liep 5,04 km in 58 minuten en 13 seconden. En ik loop best stevig door want rustig lopen en slenteren kan ik helemaal niet. Nu hebben ze wel heel af en toe even gesnuffeld op gras, gepoept en moeten wachten dat ik de poep opruimde.. Dat kost bij elkaar ook wel een paar minuten.. maar meer als 5 minuten denk ik niet (had dat moeten timen eigenlijk haha)

Dus mijn grote vraag is dan eigenlijk in hoeveel minuten zou ik die 5km moeten lopen wil het geen sukkelrondje zijn?

Zumvlieg
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Zumvlieg » 14 Jul 2014, 13:30

[quote="Lies"][quote="irwi"]Het is zo dat ik nooit meer dan 1 x per dag de hond train, je traint een hond naar een bepaald doel toe. Dus je brengt hem eerst op gewicht en daarna bouw je de hond op. Dat doe je door rustig te beginnen en het steeds meer uit te breiden. Daar hoort ook een voormassage bij daar hoort uitlopen bij etc. Is een heel werk. Je kunt verschillende schema's daarvoor aanhouden. Die rustdag is belangrijk meestal zijn ze er ook wel aan toe dan.

Als klein voorbeeld de hond van mijn dochter Toro is zo voor de Aces getraind. Die heeft hard gewerkt met hem volgens een schema, drie dagen werken 1 dag rust. Dit heeft ze dit jaar gedaan en doet ze dit jaar niet weer. Het doel was daar voor dat event goed te presteren. Het resultaat was dat de kleine gifkikker over all eerste is geworden. Maar wil je iets doen dan zou ik eerst kijken wat is mijn doel en dan kijken hoe wil ik ernaar toe werken.[/quote]

Ok dan hoef ik geen schema te volgen want ik train afgezien van de KNPV niet voor een sportdoel met mijn honden of voor een show. Ik vind het leuk om ze te laten bewegen, dat ze gezond zijn en er goed uit zien. Persoonlijk vind ik dat hele droge ook niet mooi, naast het feit dat ik waarschijnlijk dat niet zou kunnen behalen zonder schade, zou ik het ook niet willen :knipoog

Ik vraag mijn dan wel weer af wanneer iets als een sportprestatie wordt gezien. Want mijn man heeft nu een blessure, maar liep tot 2 maanden terug 18km hard waarbij Hippo dan door de duinen en over het strand mee rende(en dan ook vol gas door het water crosste, heuvel op, heuvel af, door mul zand, met zware stokken zeult enz).

Dingen als flirtpole of apporteren doen we meestal maar een minuut of 10, alleen water apport doen we gerust 20 min maar dan laat ik de honden om-en-om de bal uit het water ophalen.

Het ging mij er eigenlijk om dat ik niet ineens mijn honden verkeerd aan het belasten ben, want schrok best van de waarschuwingen. Echter alles is heel rustig opgebouwd en ik vind dat ze naar verhouding echt heel weinig hoeven te eten voor de bergen energie die ze hebben.
[quote="Zumvlieg"]Ja het verschilt absoluut ook per hond. De ene hond wil na twee dagen keihard trainen de 3e dag niet keihard trainen bijv. Dan luister je daar naar en doe je rustiger aan. Volgende dag volledige rust en daarna ga je kijken hoe je het weer op kan pakken. Bijvoorbeeld door dan 1 dag keihard trainen, 1 dag rustig aan trainen en bijv de 3e dag weer keihard trainen en dan rust. Of anders. Je hond geeft het echt zelf heel goed aan, het is alleen aan jou als eigenaar om daar goed naar te luisteren en dit te zien en goed te interpreteren. Dit laatste is alleen wel verdomde moeilijk, ook al denk je dat je heel goed op de hoogte bent van het doen en laten van je hond.[/quote]
Dat zit bij mechelse herders dan anders ben ik bang, want bij Hippo merk je wanneer hij voldoende beweging heeft gehad en je een dag minder hoeft te doen, bij Oscar merk je daar niks van. Ik kan prima mijn honden lezen, maar net als bij mijn vorige mechel staat Oscar altijd even blij en enthousiast te stampen in zijn kennel als ik hem eruit ga halen. We hebben onlangs door een miscommunicatie zelfs gehad dat mijn man met de honden was gaan fietsen (6km op ongv 13km/u waarbij we ze minstens 1km laten crossen op ongv 18-20km/u), en daarna was ik dus gaan hardlopen met Oscar, Hippo had ik niet meegenomen want die kwam zijn mand niet eens uit toen ik mijn schoenen aantrok en als hij zin heeft staat hij nml wel naast je.

Tijdens het hardlopen merk je dus helemaal níks aan Oscar, hijgt niet meer, loopt niet rustiger en super vrolijk. En na een uurtje pitten staat hij weer op repeat :D[/quote]

Daarom zei ik ook, dat is bij elke hond anders :knipoog

Zumvlieg
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Zumvlieg » 14 Jul 2014, 13:32

[quote="liek"]Oke, van aftrainen heb ik helemaal geen verstand en ook geen tijd voor vind ik omdat ik kinderen heb waar ik ook graag tijd mee doorbreng.

[quote="Zumvlieg"]Zijn antwoord was: lopen, lopen, lopen en lopen. Veel en goed laten trekken, en stevig doorlopen. [color=#0000FF]Geen sukkelrondje van 5 km in een uurtje tijd. Nee, echt doorknallen.[/color] [/quote]

Ik loop dus elke dag een bepaald rondje van 5km in een uurtje ongeveer.. dus dacht.. sukkelrondje? Nu heb ik dat vanochtend eens opgemeten met het appje "walk my dog" Ik liep 5,04 km in 58 minuten en 13 seconden. En ik loop best stevig door want rustig lopen en slenteren kan ik helemaal niet. Nu hebben ze wel heel af en toe even gesnuffeld op gras, gepoept en moeten wachten dat ik de poep opruimde.. Dat kost bij elkaar ook wel een paar minuten.. maar meer als 5 minuten denk ik niet (had dat moeten timen eigenlijk haha)

Dus mijn grote vraag is dan eigenlijk in hoeveel minuten zou ik die 5km moeten lopen wil het geen sukkelrondje zijn?[/quote]

Ik geef gewoon voorbeelden, het spijt me ik had van de 5 km dan 3 km neer moeten zetten. Ik loop niet met een stappenteller, dus weet ik veel hoe snel ik alles doe als ik wandel lol. Ik denk dat je zelf heel prima het verschil weet tussen mensen die een sukkelrondje lopen en mensen die stevig doorstappen.

:nut

Maar excuus, ik heb de verkeerde verhouding qua snelheid en timing gebruikt :loep :hihi
Laatst gewijzigd door Zumvlieg op 14 Jul 2014, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Lies
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Lies » 14 Jul 2014, 13:33

[quote="liek"]Oke, van aftrainen heb ik helemaal geen verstand en ook geen tijd voor vind ik omdat ik kinderen heb waar ik ook graag tijd mee doorbreng.

Dus mijn grote vraag is dan eigenlijk in hoeveel minuten zou ik die 5km moeten lopen wil het geen sukkelrondje zijn?[/quote]

Volgende keer Endomundo of Runkeeper gebruiken en dan 'autopauze' instellen, dan staat hij op pauze als je stil staat :hihi

Ik loop overigens bijna 6km in een uur als ik door de duinen en over t strand loop. Echter mijn honden lopen altijd los en die lopen volgens mij de helft zoveel met al dat spelen, stokken slopen en rennen.
[img]http://i209.photobucket.com/albums/bb152/Annelies_foto/banner1_zpsu1yc7ckm.jpg[/img]

irwi
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor irwi » 14 Jul 2014, 13:41

Het is ook geen wet van Meden en Perzen maar je moet wel stevig doorlopen, iets meer dan gewoon lopen zeg maar het moet meer naar het natuurlijke tempo van de hond. Daarom is het belangrijk dat het tuig dan omgaat en je eraan gaat hangen als het ware. Dan moet de hond harder werken om vooruit te komen. Geloof me ik ben 56 jaar en veel te dik maar ik heb een harde kont van zo lopen beste workout dus :knipoog

Als je geen doel hebt moet je het niet doen je hond helemaal in conditie zetten maar gewoon lekker in shape houden en lekker leuke dingen mee doen. Gewoon lekker je rondje doen etc. Hond krijgt dan meer dan voldoende.

Maar voor een paar dagen achtereen zoals de Aces (10 onderdelen, trackmill TOW weightpull highjump farjump lure race en nog wat dingen wat weet ik zo niet uit mijn hoofd) en je wilt daar in de top meedraaien dan moet je een hond in conditie hebben zodat de hond dat aankan zonder dat ie er schade van oploopt en blijft presteren op hoog niveau. Natuurlijk ligt het ook aan aanleg talent karakter en je hebt natuurtalenten die het allemaal goed doen maar komt het op meerdere dingen aan dan zakken ze vaak wel door het ijs.

liek

Berichtdoor liek » 14 Jul 2014, 13:46

[quote="Zumvlieg"]
Maar excuus, ik heb de verkeerde verhouding qua snelheid en timing gebruikt :loep :hihi[/quote]
Was ook niet beledigd hoor.. maar ik vergat weer eens even wat smilies te gebruiken.. dus bij deze.. : ---> :bleble :gk :sj

Was wel serieus benieuwd hoe hard/snel jij dan loopt zonder te rennen.... :hihi :idee

[quote="Lies"]Volgende keer Endomundo of Runkeeper gebruiken en dan 'autopauze' instellen, dan staat hij op pauze als je stil staat :hihi

Ik loop overigens bijna 6km in een uur als ik door de duinen en over t strand loop. Echter mijn honden lopen altijd los en die lopen volgens mij de helft zoveel met al dat spelen, stokken slopen en rennen.[/quote]

Bedankt voor de tip! Zal eens kijken want die 'walk my dog' vind ik verre van ideaal. Bij mij zijn ze dan wel aangelijnd. Misschien dat het ook nog scheelt als ik Noa thuis laat want die gaat nog wel eens op de rem als ze eigenlijk nog ergens wil snuffelen.. Moet ik haar weer stukje meetrekken enzo.. dat vertraagt ook weer haha :nut :D

Zumvlieg
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Zumvlieg » 14 Jul 2014, 13:56

[quote="liek"][quote="Zumvlieg"]
Maar excuus, ik heb de verkeerde verhouding qua snelheid en timing gebruikt :loep :hihi[/quote]
Was ook niet beledigd hoor.. maar ik vergat weer eens even wat smilies te gebruiken.. dus bij deze.. : ---> :bleble :gk :sj

Was wel serieus benieuwd hoe hard/snel jij dan loopt zonder te rennen.... :hihi :idee

[quote="Lies"]Volgende keer Endomundo of Runkeeper gebruiken en dan 'autopauze' instellen, dan staat hij op pauze als je stil staat :hihi

Ik loop overigens bijna 6km in een uur als ik door de duinen en over t strand loop. Echter mijn honden lopen altijd los en die lopen volgens mij de helft zoveel met al dat spelen, stokken slopen en rennen.[/quote]

Bedankt voor de tip! Zal eens kijken want die 'walk my dog' vind ik verre van ideaal. Bij mij zijn ze dan wel aangelijnd. Misschien dat het ook nog scheelt als ik Noa thuis laat want die gaat nog wel eens op de rem als ze eigenlijk nog ergens wil snuffelen.. Moet ik haar weer stukje meetrekken enzo.. dat vertraagt ook weer haha :nut :D[/quote]

Haha ik loop over het algemeen wel vrij snel, dat komt mede doordat ik zelf in de zorg heb gewerkt, daar doe je ook zo ongeveer aan powerwalken haha dus dat zit er nog steeds wel in als ik met hondjes ga trainen. Dan krijgen ze ook net als met fietsen wel de kans om de plassen en poepen en verder geen gesodemieter. Gewoon hup 1, 2, 1, 2, 1, 2 :D

liek

Berichtdoor liek » 14 Jul 2014, 14:00

[quote="Zumvlieg"]Haha ik loop over het algemeen wel vrij snel, dat komt mede doordat ik zelf in de zorg heb gewerkt, daar doe je ook zo ongeveer aan powerwalken haha dus dat zit er nog steeds wel in als ik met hondjes ga trainen. Dan krijgen ze ook net als met fietsen wel de kans om de plassen en poepen en verder geen gesodemieter. Gewoon hup 1, 2, 1, 2, 1, 2 :D[/quote] Duidelijk! :cool

Lies
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Lies » 14 Jul 2014, 14:31

[quote="irwi"]Het is ook geen wet van Meden en Perzen maar je moet wel stevig doorlopen, iets meer dan gewoon lopen zeg maar het moet meer naar het natuurlijke tempo van de hond. Daarom is het belangrijk dat het tuig dan omgaat en je eraan gaat hangen als het ware. Dan moet de hond harder werken om vooruit te komen. Geloof me ik ben 56 jaar en veel te dik maar ik heb een harde kont van zo lopen beste workout dus :knipoog

Als je geen doel hebt moet je het niet doen je hond helemaal in conditie zetten maar gewoon lekker in shape houden en lekker leuke dingen mee doen. Gewoon lekker je rondje doen etc. Hond krijgt dan meer dan voldoende.

Maar voor een paar dagen achtereen zoals de Aces (10 onderdelen, trackmill TOW weightpull highjump farjump lure race en nog wat dingen wat weet ik zo niet uit mijn hoofd) en je wilt daar in de top meedraaien dan moet je een hond in conditie hebben zodat de hond dat aankan zonder dat ie er schade van oploopt en blijft presteren op hoog niveau. Natuurlijk ligt het ook aan aanleg talent karakter en je hebt natuurtalenten die het allemaal goed doen maar komt het op meerdere dingen aan dan zakken ze vaak wel door het ijs.[/quote]

Vandaar mijn vraag op mijn voorbeeld op pagina 5, hoe zit het dan met zo'n trailrun van 18km met rul zand, zwemmen en heuvels? Dat versta ik in elk geval niet onder ff een rondje van 5km wandelen :engel .

Zo'n Aces lijkt me wel super, maar helaas geen tijd en kennis om daarvoor te gaan trainen.

Terug naar “Sporten”