Fietsen met de SBT

Dit onderdeel is voor vragen en opmerkingen over alle hondensporten, en het trainen en in conditie zetten van je hond. Alles omtrent het sporten en trainen van je hond plaats je dus hier.
Forumregels
JeroenR
Rookie Staff
Rookie Staff

Fietsen met de SBT

Berichtdoor JeroenR » 17 Okt 2014, 17:10

Hallo iedereen,

Zoals ik eerder had gemeld heb ik een Engelse staff sinds een paar maanden. Aangezien het los laten lopen hier in de buurt soms een beetje tricky is en ik toch zeker wil zijn dat mijn hond voldoende beweging blijft houden, heb ik vorige week een nieuwe mountainbike besteld (ik had geen fiets haha), met als hoofddoel om dus met de hond te fietsen.

Eergisteren eens even een klein stukje geprobeerd om te kijken hoe dat gaat... Opzich ging dat best lekker (heb hooguit 2 kilometer gefietst met een paar korte pauzes, om te kijken hoe het met de hond ging). In het begin liep ze bijna onder mijn voorwiel, dus lijntje ietsje strakker tot ze naast de fiets liep.

Toen wou ze om een lantaarnpaal heen, dus vol in de ankers, ging net goed haha

Maar op den duur, toen ze het een beetje door begon te krijgen, had ze blijkbaar tijd voor andere ongein en wou ze spelen door in mijn voet te happen. Niet echt bijten, maar spelen, je kent het wel ;)

Als dat gebeurde, dan stopte ik even, en dan ging het weer even goed, maar het gedrag bleef terugkomen.

Heeft iemand tips om dat op te lossen? En hoe ver fietsen jullie ongeveer? Ik wil het wel langzaam aan op gaan bouwen en dan 2 keer per week zoiets gaan ondernemen. Het viel me wel op dat ze het heel leuk vond. Erg moe was ze dan ook niet van dat kleine stukje, maar ik wil het niet meteen overbelasten, ze is keurig op gewicht, dus daar kan het niet aan liggen. Met een wandeling van 4-5 uur, geeft ze ook geen krimp ;)

En wat ik me ook nog afvroeg is, wanneer de hond iets ziet waar deze heen wil, win ik dat natuurlijk nooit als ik op de fiets zit. Ze is beresterk, hoe bereiden jullie je daarop voor?

Alvast bedankt voor de eventuele reactie's.

mvg,

Jeroen

Zumvlieg
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Re: Fietsen met de ???

Berichtdoor Zumvlieg » 17 Okt 2014, 17:26

Het in de voet happen corrigeerde ik door op dat moment een tik aan de halsband te geven en NEE te zeggen. Bij die van mij was t even doorzetten maar de aanhouder wint!

Het is natuurlijk een beetje uittesten en klieren. Maar bij die van mij is dus stemverheffing genoeg en een tik aan de riem. Ik gebruik ook een halsband bij een enorme klier. En bij een hond die lekker kan rennen en t snapt gebruik ik een tuig, dan kunnen ze lekker trekken.

mau_.
Ben Niet Weg Te Slaan staff
Ben Niet Weg Te Slaan staff

Berichtdoor mau_. » 17 Okt 2014, 19:06

Ik heb bij 't fietsen zo'n heupgordel om waar hij aan hangt (kan je ook gebruiken bij het rennen), zodat mijn hond niet m'n handen van het stuur trekt. Ik heb zo'n goedkope heupgordel van Trixie die je bij zooplus geloof ik al voor 10-15 euro kan vinden. Maar er zijn ook betere en duurder uitvoeringen. En er zijn ook van die dingen (beugels met een veer) die je op je fiets kan monteren en waar je je hond dan aan vast hangt.

Zumvlieg
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Zumvlieg » 17 Okt 2014, 20:14

Ik zou geen beugel aanraden. Riem gewoon in de hand is en goedkoper en veiliger.

En makkelijker corrigeren. Leren mensen tegenwoordig niet met 1 hand fietsen?

Skyline
Hardnekkige Staff
Hardnekkige Staff

Berichtdoor Skyline » 17 Okt 2014, 22:51

Gaan fitnessen en gewoon riem in de hand

Als ik met Sky fiets en ze wilt ergens heen til ik haar een stuk op zodat ze met der voorpoten nog net de grond raakt

Dan heeft ze geen kracht om de verkeerde kant op te gaan

Sky heeft wel een tuig om en geen halsband

Zumvlieg
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Zumvlieg » 18 Okt 2014, 08:29

Ik laat me honden als ze iets zien lekker trekken en gaan met die banaan. Ik heb handremmen op de fiets (maakt voor mij geen reet uit, ik fiets met alles) en dat is misschien voor sommige iets makkelijker.

Als de hondjes maar lopen, je de riem niet te lang houdt (ivm, het voor de fiets langs springen) dan kan er eigenlijk niks mis gaan.

(Tenzij je een losloper tegen komt, maar dat leer je dan ook snel genoeg)

diemetdieblondeharen
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor diemetdieblondeharen » 18 Okt 2014, 08:58

Ik roep Let op.. volg. En fiets voorbij de mensen.. haha krijgt dan een koekje onder t fietsen. Super relaxed haha
[img]http://i1322.photobucket.com/albums/u574/diemetdieblondeharen/b1f31d8a-7f9f-4a5c-b26e-3e36ec8cab72_zps6c18ff0f.jpg[/img]

[b][i]Chelsey & Pascha[/i][/b]

diemetdieblondeharen
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor diemetdieblondeharen » 18 Okt 2014, 08:59

Of honden
[img]http://i1322.photobucket.com/albums/u574/diemetdieblondeharen/b1f31d8a-7f9f-4a5c-b26e-3e36ec8cab72_zps6c18ff0f.jpg[/img]

Zumvlieg
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Zumvlieg » 18 Okt 2014, 11:23

Koekje geven tijdens het fietsen? Hoe krijg je dat voor elkaar?

diemetdieblondeharen
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Re: Fietsen met de SBT

Berichtdoor diemetdieblondeharen » 18 Okt 2014, 15:37

Gewoon pakken, bukken en geven... schijnbaar heel apart hahahahha.

Terug naar “Sporten”