Kan je laagvliegen met je Staff? Jaarverslag 2014 Agility.

Dit onderdeel is voor vragen en opmerkingen over alle hondensporten, en het trainen en in conditie zetten van je hond. Alles omtrent het sporten en trainen van je hond plaats je dus hier.
Forumregels
wakefullestaff
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Kan je laagvliegen met je Staff? Jaarverslag 2014 Agility.

Berichtdoor wakefullestaff » 17 Dec 2014, 14:06

Bij deze, voor de mensen hier op het forum die geen abbo hebben op het clubblad "De Stafford".

Een tijdje terug tikte ik voor het clubblad ons jaarverslag m.b.t. de behendigheidssport, ook wel Agility, die ik met mijn Keelin beoefen. Ja, het is een beste lap tekst geworden, excuus :D

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kan je laagvliegen met je Staff?

Inmiddels weten veel mensen al dat dit kan, tenminste, de hond(en) kunnen het.

Heel langzaamaan hoor ik wat meer berichten van mensen die de behendigheidssport, ook wel Agility met hun Staffie hebben ontdekt en zijn gaan doen, leuk! Met een Stafford kan je, mits de hond goed luistert en ook “beheerst” kan werken, prima uit de voeten binnen deze sport. Het is al weer een tijd geleden dat ik iets voor het clubblad schreef en ondertussen is er veel gebeurt. Toen Andreas eind 2012 foto’s kwam maken voor het clubblad, in ruil voor een stuk tekst van mij liep ik met Keelin in de A-klasse. Doel; promotie naar de B-klasse, door naar de C-klasse en o.a. het lopen van het NK behendigheid/Agility. Voor de duidelijkheid, binnen NL is de sport voor small (honden tot een schofthoogte van 35cm.) en medium (honden vanaf 35 tot 43cm.) gemeten honden verdeeld in 3 klassen (A, B en C), voor de large honden (honden vanaf schofthoogte 43cm.) zelfs in 4 klasses (A, B1, B2 en C). Zie de A-klasse als de hoogste zondagamateursklasse, de B-klasse als de Eerste Divisie en de C-klasse als de Eredivisie. Vanuit de B-klasse is promotie naar C mogelijk en vanuit de C-klasse is degradatie naar de B ook mogelijk. Wedstrijden loop je dus voor promotie maar ook voor evt. behoud van de C-klasse. Vanuit de B-klasse is degradatie niet mogelijk, U volgt mij nog? :D

Resumé, Keelin en ik lopen dus in de medium klasse, ze heeft een schofthoogte van 41,76346ennogwat cm. Gezien ik redelijk fanatiek ben, wat overigens leuk combineert met de drive van m’n hondje probeer ik op jaarbasis alle officiële wedstrijden te lopen. “Kan je ook geld winnen?” is de vraag die me wel eens word gesteld… Neen, een hobby als deze kost geld. Je wint, als je al weet te winnen, iets van een beker, met of zonder een rozet bij een foutloze ronde, een zak voer en eeuwig roem! Rekent U mee? Gemiddeld 15 officiële wedstrijden per jaar, nog wat benefietwedstrijden, kwalificatiewedstrijden, mwoahh, kom je als snel op ca. 22 stuks per jaar. Inschrijfgeld gemiddeld €15.- per wedstrijd, komt het benzinegeld nog bij (van Assen tot Bergen op Zoom, van Geldrop tot Amsterdam…), broodjes neem ik mee van thuis, net zoals mijn drinken maar ook dat kost een paar centen. Al met al denk ik dat ik van alle kosten zo’n 10 a 14 dagen naar een all-inclusive resort ergens aan de mediterrane kust zou kunnen…. Heb ik de kosten van kleding, schoeisel en het onderhoud aan mijn auto voor het gemak maar even niet meegenomen. Ja hoor, sponsoren zijn van Harte Welkom mocht U zich geroepen voelen...

Halverwege 2013 was onze promotie naar de B-klasse een feit, op jacht naar de C-klasse!

Dat er nog veel te leren viel uitte zich in de vele “disqjes” die we liepen maar gedurende het seizoen zag ik de ontwikkeling bij Keelin doorzetten, de snelheid verbeteren en dus de resultaten beter worden. Naast de reguliere wedstrijden pakten we ook de kwalificatiewedstrijden voor de European Open mee, een leuke en leerzame ervaring. Geen plaatsing maar daar waren we toen ook absoluut nog niet aan toe geweest gezien het technische niveau van e door de keurmeesters uitgezette parkoersen. Tijdens de winterstop eind 2013 maakten we en inhaalslag. Op bepaalde toestellen gingen we terug naar de basis, het opnieuw en op een andere, meer passende manier aanleren van sommige toestellen, met name de raakvlaktoestellen waren nog wel eens spelbreker tijdens wedstrijden en trainingen. Voorruitgang werd steeds meer zichtbaar, daarmee ook meer vertrouwen in Keelin en dat betaalde zich dan weer dubbel en dwars uit in een stabielere hond die nog harder voor me wilde werken!

2014, een zeer “Bevlogen” jaar!

Gelijk in het begin van het jaar ingeschreven voor een aantal manegewedstrijden, het liep beter en vlotter dan voor de winterstop, het spreekwoord “je oogst wat je zaait” was absoluut van toepassing op ons als combinatie! Nog steeds in de B-klasse en de jacht naar promotie was voelbaar aanwezig. Wedstrijdresultaten werden beter en beter maar toch telkens een klein stukje baalwerk van het “net niet” behalen van een podiumplaats. Promoveren vanuit de B- naar de C-klasse kan middels 3x een podiumplaats waarvan minimal 1 op het Vaste Parkoers of aan het einde van het wedstrijdseizoen middels de tijdens wedstrijden verzamelde punten. Het liefste promoveer je op podiumplaatsen en dus was dat ook bij elke wedstrijd de inzet. Op een bepaald moment vielen de kwartjes, achter elkaar. 11 mei, Vast Parkoers bij de KC Amsterdam een mooie onverwachte 2e plaats. De regen kwam met bakken uit de lucht en er hoefde niet veel meer te gebeuren of men zou het veld afkeuren…eind goed, al goed. Wat wedstrijden er na telkens net naast het podium maar telkens wel een volle hand punten voor de evt. eindklassering.

In de tussentijd had ik Keelin en mij opgegeven voor het NK. Door onze podiumplaats op het Vaste Parkoers mocht dat, gelijk doen natuurlijk. Al was het voor de ervaring, deelname pakten ze ons iig. niet meer af. Op zaterdag 7 juni de kwalificatiedag en op zondag 8 juni de finales. Met slechts 1 verwachting, technisch moeilijke en hoogstaande parkoersen, EK en WK waardig. Die zaterdag liepen we, net zoals vele anderen, 3x een diskwalificatie. Absoluut geen schande gezien de moeilijkheidsgraad en de vele betere deelnemers. Trots dat we stonden, deel mochten nemen en met vele mooie leermomenten aan het einde van deze bijzondere dag weer huiswaarts! Op 14 juni tijdens de wedstrijd van de KC Zaanstreek IJmond een mooie 3e plaats, ook op het Vaste Parkoers. Onze 2e podiumplaats was een feit, kom maar op met die 3e….

Ondertussen had ik maanden terug (feb.) besloten in juli naar Denemarken af te reizen voor de Dania Cup 2014 (daniacup.dk). Een volle week sporten met je hond, 3 pittige rondes per dag op een Internationaal niveau! Waar loop je samen met je hond 17 officiële rondes in 1 week…Het toernooi sprak me ontzettend aan en na wat zeer positieve verhalen van medesporters m.b.t. het terrein, de organisatie en de sfeer werd ik steeds enthousiaster, op naar Denemarken! Ik reisde samen met Keelin, Connor mocht logeren bij vrienden, ideaal, zo kon ik focussen op Keelin en mij en een mooie week vol ervaringen, groei en leermomenten. Sodejuu, wat een Internationaal toernooi je niet brengt aan groei en ervaring! Met keurmeesters uit vele landen en deelnemers uit nog veel meer landen een ge-wel-di-ge week, als ik er aan terug denk komt er nog steeds een glimlach op mijn gezicht, een ervaring om nooit te vergeten, ik had het voor geen goud willen missen... Bewust wat dagen eerder die kant op gegaan, de auto nog wat onderhoud gegeven, alle lijsten met mee te nemen spullen afgewerkt en gaaaannn! Van mijn vader mocht ik zijn caravan lenen, een kleine en wat oudere maar fijne Kip Kompakt. S’nachts gaan rijden en zo rond 16.00 uur ter plaatse voor een paar dagen acclimatiseren, heerlijk. Daar waar jullie in NL bakken met regen kregen had ik in Denemarken zon, zon en nog meer zon! Met een gemiddelde an zo’n 27/28 graden per dag een volle week erg warm en dus een behoorlijke belasting voor Keelin! Wanneer je in deze temperaturen inzet van je hond vraagt mag je zeker zorgen voor voldoende en vers water en een goede voeding incl. e.e.a. aan supplementen.

De behendigheidssport is voor een hond niet alleen maar de lichamelijke belasting, ook geestelijk is het zeer vermoeiend, je vraagt maximale focus en controle, oplettendheid. Dit in combinatie met de snelheid waarmee het parkoers word afgelegd, succes gewenst! Al een paar maanden voordat Denemarken zou worden bezocht ben ik begonnen met het testen van een bepaald supplement op wedstrijddagen, erg interessant te zien hoe Keelin daarop reageerde. Het echte beeld en mijn mening kon ik echter pas baseren op een volle week “actie”. Keelin heeft zo goed als alle rondes uitstekend werk geleverd, prima focus, een meer dan goede drive en dat gedurende de gehele week met temperaturen zo rond de 28 graden!

De week begon op zondag, 3 rondes. Ook maandag en dinsdag 3 rondes per dag. Op woensdag een rustdag gevolgd door 3 rondes per dag op donderdag, vrijdag en op zaterdag 2 rondes ter afsluiting. Per dag sowieso 1 kwalificatieronde welke mee bepalend was of dat je op zaterdag in de middag aan de grote Internationale finale deel mocht nemen. Helaas geen deelname aan deze finale, als ik e.e.a. financieel rond kan krijgen ga ik in 2015 zeker weer naar Denemarken om daar onze kunsten te vertonen… De week begon wat “tam”, ik mocht kennelijk even wakker worden en beter op gaan letten hoe ik Keelin aanstuurde! Wat foutjes en je bent gezien, een disq en dus geen uitslag en dus zonde. Ik heb nu aan den lijve mee mogen maken wat een toernooi als dit je op kan leveren, Groei! T/m dinsdag waren de resultaten prima maar telkens gevalletjes “net niet”. De rustdag op woensdag zal het hem wel gedaan hebben want op de dagen er na pakten we in de mediumklasse 2e graad (B-klasse) telkens een 1 plaats op het Vaste Parkoers, supertrots natuurlijk! Nu verloopt een prijsuitreiking op een evenement als dit net even anders gezien niemand naar huis hoeft en dus iedereen blijft en een groot gedeelte van alle deelnemers aanwezig is. Elke wedstrijddag, rond ca. 16.30 werd de mobiele tap in stelling gebracht, geweldig! Mensen verzamelden zich langzaamaan op- en rond de sintelbaan om de wedstrijdringen. Geweldig om te zien hoe de vele nationaliteiten zich uitdosten met vlaggen, rare hoeden en shirts in de kleuren van hun nationaliteit etc. Standaard om 18.00 begon de dagelijkse prijsuitreiking, eenpaar honderd enthousiaste collega lopers die de winnaars toe kwamen juichen, schitterend mee te mogen maken, geweldig genoten, haha. 3 dagen achter elkaar een eerste plaats pakken en met de NL-vlag om je nekkie naar voren, hop de trap op en vervolgens een leuke goudkleurige medaille omgehangen krijgen onder applaus van het aanwezige publiek? Letterlijk en figuurlijk een “Gouden gevoel!”. Wat een mooie leermomenten, wat een geweldige ervaring, van het terrein, de voorzieningen, de aanwezige Nederlanders (zo’n kleine 20) t/m het weer, de organisatie…. Volgend jaar een andere locatie en naam, de “Jutlandia Cup 2015”. Bij leven, welzijn en voldoende financiële middelen heb ik zeker de intentie die kant weer op te gaan. 1 van de mooie herinneringen aan de Dania Cup is dat ik bij mijn aankomst vele rare blikken mijn kant op kreeg, wie is dat en wat moet dat hier, sja, je zult maar een mooie atletische SBT hebben…. Uiteindelijk waren er van de 500! Deelnemers 3 stuks SBT’s. Het leuke is dat ik op de dag van onze aankomst sprak met een Deense vrouw die me vertelde dat ze hoopte dat haar vriendin uit Zweden ook over zou komen, zij had ook “Staffies” . Een dag later zag ik een oudere vrouw lopen, Staffie aan haar riem, geweldig! De beste vrouw was de 60 ruim gepasseerd maar liep nog steeds behendigheid en wel met Staffies! Ik heb haar met haar jongste SBT bijna elke dag over het veld zien knallen, wat een genot om naar te kijken, haar hondje maakte de meest geweldig insteken naar de paaltjes/slalom, zo ontzettend gaaf! Daarnaast liep ze zelfs nog met haar oudste hond in de Veteranenklasse, deze kanjer was al 12! Een fijne hond in de omgang en er was overduidelijk te zien dat ze de sport met deze hond vele jaren had beoefend. Mooi op tempo en telkens foutloos. Samen met haar man was ze naar Denemarken gekomen, een geweldig stel, veel kennis van het ras was aanwezig. Bijzonder te horen dat dit echtpaar in de jaren ’60 de eerste SBT’s naar Zweden importeerden! Al die jaren SBT’s gehad en getraind, wie kan daar aan tippen… Haar man was bij de eerste kennismaking helemaal weg van Keelin, ik had haar compleet toevertrouwd aan hem.

Gaan we verder in NL en onze competitie.

Nog maar 1 podiumplaats verwijdert van onze o, zo gewilde promotie naar de C-klasse!

Denemarken is absoluut goed geweest voor ons leerproces, dat betaalde zich uit tijdens de wedstrijd bij de KC Arnhem... Op 17 augustus een mooie gelopen Vast Parkoers, foutloos en redelijk snel. Hoe heb je gelopen? Wat hebben jullie gedaan? Ik heb jullie rondje niet gezien. Ik heb jullie rondje gemist, hoe ging het? Hehe, eindelijk, de uitslagen worden opgehangen… Yessss! Een mooie 1e plaats en dus promotie naar de hoogste klasse van NL! Trots op wat we bereikt hebben, en dan met een Engelse Staffordshire Bullterriër, wie had dat een jaar terug gedacht… Zoveel training, zoveel wedstrijden, soms met bloed, zweet en tranen.

Er is sinds jaren weer een SBT die sowieso een heel jaar in de C-klasse mag gaan lopen, ik ben er erg blij mee. Kers op de taart is dat ik met onze 1e plaats te Arnhem tevens deelname aan de Cynophilia Masters heb bereikt, op zondag 19 oktober zullen Keelin en ik meedoen aan deze wedstrijd, zeg maar de Champions League van NL. De handlers die in de B- en C-klasse het beste gelopen hebben van het seizoen mogen tijdens deze wedstrijd hun kunsten laten zien in strijd om deze titel. Met nog een paar wedstrijden in de C-klasse te gaan en een aardig aantal trainingen te gaan doen we gewoon lekker mee. Ervaring opdoen maar vooral genieten van hetgeen Keelin mij brengt…

En wat nu, hebben we nog doelstellingen?

Zeker wel! We trainen lekker door, nemen mogelijk nog deel aan de wintercompetitie en bereiden ons goed voor op komend jaar. In het najaar mogelijk deelname aan de kwalificatierondes voor de WAO (World Agility Open), een groot Internationaal toernooi dat in 2015 in NL gehouden zal worden. Kwalificatierondes voor het WK 2015 (Italië) en kwalificatie voor de EO (European Open) gehouden in Duitsland. Natuurlijk kwalificatie en plaatsing voor het NK. Deelname aan de Jutlandia Cup 2015 in Denemarken en heel misschien zelfs deelname aan de Gold Cup te Zweden (heb er vrienden wonen maar alleen de reis die kant op kost je al een klein vermogen :p ). Daarnaast zullen er ongetwijfeld nog wat leuke extra doelen op ons pad komen, mits haalbaar….laat maar komen! Al met al mooie doelen als je het mij vraagt, wij gaan er voor! Als het mag- en kan, gezondheid van Keelin voorop, gaan we voor het hoogst haalbare. Al met al kost een wedstrijdjaar veel, behoorlijk veel. Voor mij is het een hobby, redelijk professioneel aangepakt, met liefde en plezier uitgevoerd, teambuilding voorop. Mocht je ons, op welke manier dan ook willen sponsoren, van Harte Welkom, absoluut! Wat ik naast ons eigen plezier erg leuk maar ook belangrijk vind is het uitdragen van een goede naam m.b.t. de SBT. Ik merk, en hoor, dat mensen enthousiast zijn, niet wetende dat je deze sport zelfs met een ras als de Engelse Staffordshire Bullterriër kunt beoefenen…

Wil je meer weten over deze geweldige sport? Wil je iets weten m.b.t. het trainen, misschien een tip of mijn visie? Stuur me gerust een PB, ik sta niet snel ergens van te kijken en domme vragen bestaan niet :knipoog .
"It is better to be yourself and make a fool of yourself than to try to be someone else and make a fool of yourself anyway."

Funky
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Re: Kan je laagvliegen met je Staff? Jaarverslag 2014 Agilit

Berichtdoor Funky » 17 Dec 2014, 18:46

:cool
[img]http://i983.photobucket.com/albums/ae311/nuttah_album/Jimmy_ond_22022015_1_zpss8ri09u5.jpg[/img][img]http://i983.photobucket.com/albums/ae311/nuttah_album/funky_ond_22022015_1_zpsj57smnmg.jpg[/img]

caro
Vasthoudende Staff
Vasthoudende Staff

Berichtdoor caro » 22 Dec 2014, 18:32

:cool

Nog veel succes!

Ben stiekem ook maar met Agility begonnen (mede door wat je hiervoor al eens postte) en voorlopig gaat het hier ook fantastisch! We moeten voorlopig niet onderdoen voor de borders :D

Vind het alleen nog af te wachten hoe ze gaat reageren op die 'enthousiast" blaffende borders op training aan de kant (zie ik bij de groep na ons). Voorlopig met de gewenning houden we de honden nog aan te lijn bij het wachten en kan ik ze wel wat bezig houden en reageert ze niet. Wil dit graag zo houden, tips zijn altijd welkom. :zwaai

wakefullestaff
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor wakefullestaff » 23 Dec 2014, 00:32

[quote="caro"]:cool

Nog veel succes!

Ben stiekem ook maar met Agility begonnen (mede door wat je hiervoor al eens postte) en voorlopig gaat het hier ook fantastisch! We moeten voorlopig niet onderdoen voor de borders :D

Vind het alleen nog af te wachten hoe ze gaat reageren op die 'enthousiast" blaffende borders op training aan de kant (zie ik bij de groep na ons). Voorlopig met de gewenning houden we de honden nog aan te lijn bij het wachten en kan ik ze wel wat bezig houden en reageert ze niet. Wil dit graag zo houden, tips zijn altijd welkom. :zwaai[/quote]

Top, leuk om te lezen!

Lekker door trainen en in eerste instantie gewoon veel plezier maken samen met je hond, resultaten komen vanzelf :knipoog Om echt op een leuk niveau te komen train je vaak jaren achter elkaar zonder daarbij je hond kapot te trainen. Soms periodes waarin er met je hond geen land te bezeilen is, gewoon stug volhouden, de aanhouder wint! Ik ben er persoonlijk voorstander van dat wanneer mensen niet lopen/trainen, de honden dan langs de kant aangelijnd aan het hek liggen. Slechts bij zeer stabiele honden kunnen ze los maar nogmaals, ik zie ze liever gewoon lekker langs de kant vast wanneer men niet loopt. Per club/vereniging daarin nogal wat verschil... Wanneer het spelletje leuker word dan de andere aanwezige honden heb je een mooie winst te pakken, daarnaast altijd in je achterhoofd blijven houden wat voor een ras je hebt :knipoog Succes, lekker door trainen! Mocht je specifieke vragen hebben, een pb-tje kan- en mag altijd.
"It is better to be yourself and make a fool of yourself than to try to be someone else and make a fool of yourself anyway."

Lies
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Lies » 23 Dec 2014, 09:18

Wat een leuk verslag :knipoog , heb je ergens ook nog kiekjes van jullie sportprestaties? Altijd leuk als iemand de stafford in een goed daglicht zet
[img]http://i209.photobucket.com/albums/bb152/Annelies_foto/banner1_zpsu1yc7ckm.jpg[/img]

Lizzyplace
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Lizzyplace » 23 Dec 2014, 10:10

Je hebt er een mooi verhaal van gemaakt, erg leuk om te lezen.

Het is erg indrukwekkend dat je zulke resultaten behaald, een echte volhouder !
[img]http://www.lizzyplace.nl/attachments/Image/Lizzyplace_banner.jpg[/img]

patricia24
all-over-loved-staff
all-over-loved-staff

Berichtdoor patricia24 » 23 Dec 2014, 13:26

Wat een leuk verslag veel succes in 2015 :cool :cool

mau_.
Ben Niet Weg Te Slaan staff
Ben Niet Weg Te Slaan staff

Berichtdoor mau_. » 23 Dec 2014, 14:06

Wat ik me afvroeg, hoe vaak oefen je per week en hoe lang ben je bezig?

Ben met Tyson nu 2 maand bezig, 1x week een uurtje. Is puur voor de fun. Maar naar 't schijnt kan het makkelijk 1-2jaar duren voordat ze die zigzag-paaltjes (of hoe heten die dingen) door hebben?

wakefullestaff
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor wakefullestaff » 24 Dec 2014, 00:10

[quote="Lies"]Wat een leuk verslag :knipoog , heb je ergens ook nog kiekjes van jullie sportprestaties? Altijd leuk als iemand de stafford in een goed daglicht zet[/quote]

Thx! Zal binnenkort 'ns wat foto's plaatsen :knipoog

wakefullestaff
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor wakefullestaff » 24 Dec 2014, 00:13

[quote="Lizzyplace"]Je hebt er een mooi verhaal van gemaakt, erg leuk om te lezen.

Het is erg indrukwekkend dat je zulke resultaten behaald, een echte volhouder ![/quote]

Alleen met volhouden kom je verder :D

Soms tijden van, laat maarrrrr, ik stop er mee... Daarna de boel weer oppakken en door gaan- en blijven gaan!

Belangrijkste is in eerste instantie dat je echt een "team" gaat vormen, de hond "moet" graag voor je willen werken, als dat er niet- of minder is dan houd het vrij snel op m.b.t. wedstrijdniveau. Kan je altijd nog lekker recreëren met je Staffie maar at zit nou eenmaal minder in mij en m'n hond :engel

Terug naar “Sporten”