Voorstellen

Nieuw lid? Stel jezelf eerst even voor aan de andere leden voordat je verder kunt op het forum.
Stix
Rookie Staff
Rookie Staff
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door Stix » 21 sep 2017, 16:37

Mick schreef:
Stix schreef:Ah zo, daar was ik nog niet van op de hoogte. Moessie ziet eruit als op het onderste plaatje alleen een ander kleurtje. Oogt wel iets compacter, wat ik wel erg leuk vind, maar ik heb niet direct een voorkeur. Ik heb erg veel informatie gelezen, maar dit nog niet echt teruggevonden. Kun jij me ergens naar verwijzen?

Zijn dit jouw honden?
Ik ga me iets wat op glad ijs begeven...

Laat ik voorop stellen dat mijn mening deels komt door mijn voorkeur voor bepaalde types;

Ik hou zelf van de atletische of balanced types. In mijn ogen is dat wat een SBT zou moeten zijn. Zie ook de diverse rasstandaarden die te vinden zijn ala: http://www.sbtcn.nl/rasstandaard/
Waarin staat: ALGEMEEN VOORKOMEN: Kortharig met goede balans en grote kracht voor zijn maat. Gespierd, actief en behendig.
Goed en daar gaan we natuurlijk alweer, want wat is gespierd, actief en behendig, om nog maar te zwijgen over in balance... Ik vind de showtype (kort en gedrongen, 2e foto) niet bepaald in balance, veelal te breed en te kort om behendig te kunnen zijn, tevens ook erg korte snuit, wat de luchttoevoer niet ten goed komt. Daarnaast komen er toch best wel veel problemen bij show types voor, zodra je ze echt gaat belasten, knie, ellebogen enz. In de showwereld heeft men al snel de neiging tot overdrijvingen, iets wat al vele rassen de nek heeft omgedraaid (cavaliers bv). Men fokt op uiterlijk, men zegt wel dat gezondheid voor gaat, maar ondertussen... (let wel overal bij elk type komt er helaas broodfok voor). De karakters van de show typen zijn meestal wel ietsjes tammer als de atleten, zijn alsnog geen alleman vriendjes, maar hebben na mijn ervaring een iets langer lontje. De show variant is vrij makkelijk te krijgen.

Atleten zijn vaak een iets grotere zoektocht om die te vinden. Vaak zijn die wat groter, maar ranker. Karakter is veelal meer wat het behoort te zijn en hebben ze dus ook een korter lontje.
Oké, ik zie inderdaad het verschil en begrijp ook de problemen die bij het showtype voorkomen. Dat zet me toch wel aan het denken. Ik zou sowieso geen shows willen doen, maar lekker actief zijn is toch wel de voornaamste reden waarom we een hond willen. Zou zielig zijn als dit hem gaat belemmeren in de toekomst.

Een iets langer lontje is voor mij geen probleem, maar ik wil natuurlijk ook niet bijdragen aan het torpederen van het karakter van de staff. En dat zal me trouwens ook niet minder alert maken.

We zijn in elk geval al bij de fokker langs geweest. Alles ziet er gewoon gezond en betrouwbaar uit dus daar heb ik mijn twijfels niet over. Het zijn inderdaad wel showtypes, ik vind ze wel heel leuk. Maar ik vind mensen die dat over mopshondjes met ogen die bijna niet meer in de schedelpassen zeggen ook altijd erg irritant. Ben ik dan zo'n zelfde type of is het met dit type staff niet zo erg gesteld?

Wat een knapperds zeg! De tweede foto doet me heel erg denken aan een hond die mij heel dierbaar is (mag dat? andermans hond dierbaar vinden of is dat creepy? :engel ), heel mooi!

Stix
Rookie Staff
Rookie Staff
Contacteer:

Bericht door Stix » 21 sep 2017, 17:06

Chunks.png

Spiketoto
Rookie Staff
Rookie Staff
Contacteer:

Bericht door Spiketoto » 17 okt 2017, 12:17

hallo allemaal mijn naam is jan en ik heb 2 amstafss een pup van 3,5 maand toto en een beer van een beest van 1.7 jaar spike
en ik heb nog een mini keeshondje ook leuk.

Plaats reactie