Onderzoek naar nieuwe wet Staffords en Pitbulls

Nieuw lid? Stel jezelf eerst even voor aan de andere leden voordat je verder kunt op het forum.
Jackeliene
Rookie Staff
Rookie Staff

Onderzoek naar nieuwe wet Staffords en Pitbulls

Berichtdoor Jackeliene » 21 Mar 2018, 12:13

Beste stafford en pitbull-liefhebbers,

Mijn naar is Jackeliene. Ik ben op dit forum terechtgekomen omdat ik onderzoek doe naar de weerstand die bestaat tegen plannen om zogenaamde 'hoogrisico-honden' verplicht te laten registeren. Dit onderzoek doe ik voor mijn bachelorscriptie Rechten. Omdat onder de hoogrisico-honden ook staffords en pitbulls vallen, denk ik op dit forum aan het juiste adres te zijn om met mensen te kunnen praten over de voor- en nadelen van de nieuwe wetsvoorstellen.

In het kort zijn de plannen: hondenrassen die een risico vormen om bij bijtincidenten betrokken te raken, registreren op een lijst. voor deze honden geldt een strenger beleid, zoals het dragen van een muilkorf, aanlijnen en een gebiedsverbod. het doel is om het houden van deze rassen te ontmoedigen en het aantal bijtincidenten te laten dalen natuurlijk.

Overigens sta ik neutraal en onervaren in de discussie en ben vooral erg benieuwd naar onderbouwde meningen over dit onderwerp.
Ben je voor of tegen de nieuwe maatregelen? En waarom? Denk je dat ze niet gaan werken? Of alleen het registeren van bepaalde rassen discriminatie? Ik kom graag in contact met mensen die hierover iets kwijt willen.

Wel reageren, maar liever niet in het openbaar? een persoonlijk bericht kan natuurlijk ook!
Groetjes, jackeliene

Mick
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Re: Onderzoek naar nieuwe wet Staffords en Pitbulls

Berichtdoor Mick » 21 Mar 2018, 16:19

Jackeliene schreef:Beste stafford en pitbull-liefhebbers,

Mijn naar is Jackeliene. Ik ben op dit forum terechtgekomen omdat ik onderzoek doe naar de weerstand die bestaat tegen plannen om zogenaamde 'hoogrisico-honden' verplicht te laten registeren. Dit onderzoek doe ik voor mijn bachelorscriptie Rechten. Omdat onder de hoogrisico-honden ook staffords en pitbulls vallen, denk ik op dit forum aan het juiste adres te zijn om met mensen te kunnen praten over de voor- en nadelen van de nieuwe wetsvoorstellen.

In het kort zijn de plannen: hondenrassen die een risico vormen om bij bijtincidenten betrokken te raken, registreren op een lijst. voor deze honden geldt een strenger beleid, zoals het dragen van een muilkorf, aanlijnen en een gebiedsverbod. het doel is om het houden van deze rassen te ontmoedigen en het aantal bijtincidenten te laten dalen natuurlijk.

Overigens sta ik neutraal en onervaren in de discussie en ben vooral erg benieuwd naar onderbouwde meningen over dit onderwerp.
Ben je voor of tegen de nieuwe maatregelen? En waarom? Denk je dat ze niet gaan werken? Of alleen het registeren van bepaalde rassen discriminatie? Ik kom graag in contact met mensen die hierover iets kwijt willen.

Wel reageren, maar liever niet in het openbaar? een persoonlijk bericht kan natuurlijk ook!
Groetjes, jackeliene

Voor zover ik weet vallen Staffords (met FCI stamboom) niet onder de HR honden, maar was dat alleen het geval als ze geen FCI stamboom hadden. De APBT word zowiezo al niet herkent in NL, belachelijk, want de AST is voort gekomen uit de APBT, maar goed dat is een andere discussie.

Laten we beginnen bij het begin, want er is 0 registratie op wie nu werkelijk de bijtincidenten veroorzaken. Dus er worden maatregelen voorgesteld op basis van? Juist media onzin, die het verschil tussen een SBT, AST, APBT en een kruising niet kunnen herkennen. De cijfers die er wel liggen worden niet bekeken, die worden afgedaan als te oud..... Als je wereldwijd gaat kijken welke rassen nu het meest betrokken zijn bij bijtincidenten (naar de mens), dan komt ergens onderaan of helemaal niet eens de zuivere AST en de SBT voor.

Afbeelding

Als we dan vervolgens de media verhaaltjes erbij pakken, zonder daarbij naar ras te kijken, dan zie je in 95% van de beschreven gevallen, dat het (dodelijke) slachtoffer losliep in een aanlijngebied, de overige 5% vond plaats in huiselijke kring.

Laten we terug gaan in de tijd van de RAD en vooral waarom deze wet is komen te vervallen. In die tijd waren kruisingen van/met staffords verboden, net als stamboom lozen honden met bepaalde uiterlijke kenmerken. Er is toen vastgesteld dat het aantal bijtincidenten niet afnamen. Waardoor de wet geen enkel doel had bereikt, behalve dan dat er honderden honden nodig lang moesten lijden voor ze de spuit kregen. Complete waanzin!! Gaan we nu werkelijk opnieuw honderden honden de dood injagen zonder dat ze werkelijk iets misdaan hebben?

In mijn ogen worden er behoorlijk wat stappen overgeslagen, want hoe kan je nu iets bepalen zonder cijfers? en met de wetenschap dat een RAD zoals toen ook geen enkel nut had.

1. Registratie van bijtincidenten - ras bepalen aan de hand van stamboom of indien het een hond zonder stamboom betreft DNA onderzoek (kosten verhalen op de veroorzaker)
2. Handhaving aanlijngebied!!!! De keren dat ik persoonlijk in de problemen kwam met mijn 3 staffords, waren allen in aanlijngebieden, waar mijn honden werden belaagt door loslopende honden.
3. Hond houdbewijs, zoals onze Duitse buren hebben. Stukje opvoeding van de baas, die in 99,99999999 x het probleem is. Geld voor iedereen of je nu een mislukte rat heb of een halve dino, iedereen dezelfde plicht!

Alle maatregelen waarvan je een aantal voorbeelden gaf zal alleen het effect hebben, dat mensen die toch al geen hond zouden moeten hebben, een ander ras zullen pakken die niet de lijst staat. Zoals bv de herder.... Het is het verschuiven van de problemen over de rug van rassen die niet het probleem zijn. Degene die het probleem zijn, is de mens, die neemt namelijk niet zijn verantwoording.

Laat ze eerst maar eens met punt 1 beginnen, want ik word werkelijk niet goed dat onze rassen steeds maar weer negatief in de media komen, terwijl het 99,99999% van de keren een of andere vage kruising is, die een rasnaampje opgeplakt krijgt die die niet zou mogen dragen.
[color=#0000BF][i]Even a blind squirrel finds a nut once in a while[/i][/color]

wakefullestaff
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor wakefullestaff » 22 Mar 2018, 10:55

Juustem, wilde een heel betoog gaan houden, Mick is me voor, vrij weinig aan toe te voegen.
Effectievere/meer controle/handhaving m.b.t. loslopers in aanlijngebied (bebouwde kom) voorkomt imo bijna alle "incidenten". Zet hogere boetes op loslopers binnen aanlijngebied. Helaas zijn de HR-"rassen" na afschaffen RAD/Pitwet trend/mode-honden geworden en hebben nog steeds vele baasjes geen idee wat ze eigenlijk in huis hebben gehaald, zowel op hond/ras als op eigenschappen en/of karakter. Beginnen bij het begin, media mag in nagenoeg alle gevallen terug naar school. Fok; helaas vele achterlijke combinaties en totaal onverantwoorde fok op de wereld gezet door idioten (mijn mening!), vaak juist bij deze mixjes problemen m.b.t. gedrag, een minder- of onkundige handler erop en je hebt al snel(ler) 'ns Bingo. Trendhonden geworden en dus gewild door het grotere publiek waar vaak onkunde heerst. Hond-houdbewijs zou misschien lang zo gek nog niet zijn... Verder wat Mick zegt. En neen, ik ben niet de Onze Lieve Heer van de hondenkennis, just my 2 cents ;-)
"It is better to be yourself and make a fool of yourself than to try to be someone else and make a fool of yourself anyway."

wakefullestaff
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor wakefullestaff » 22 Mar 2018, 22:20

Kom op dan "kenners", lever jullie bijdrage aan dit interessante topic, bijna een verplichting als je "ras" je lief is....
"It is better to be yourself and make a fool of yourself than to try to be someone else and make a fool of yourself anyway."

Terug naar “Voorstellen”