Voorstellen!

Nieuw lid? Stel jezelf eerst even voor aan de andere leden voordat je verder kunt op het forum.
joni
Rookie Staff
Rookie Staff

Voorstellen!

Berichtdoor joni » 24 Mei 2018, 00:51

Hoi Allemaal,

Sinds een klein jaar heb ik een amerikaanse stafford mix windhond teefje in huis genaamd Billy Bob van bijna 2.
Het is een super lieve slimme hond met veel energie, en ze houdt van spelletjes, zwemmen, spelen met andere honden en knuffelen.

Helaas is Billy een hondje met een slechte start, en heeft ze de eerste paar maanden doorgebrachte in een donkere schuur met haar broertjes en zusjes. Ze is gered door de dierenbescherming, en via een asiel bij een eerste gastgezin terecht gekomen. Daar hadden ze kleine kinderen, wat geen succes bleek te zijn.
Vrienden van mij hebben haar geadopteerd en middels de hulp van hun al aanwezige rottweiler is Billy Bob ontpopt tot een sociaal, vrolijk hondje met hier en daar nog wat eigenaardigheden waar we aan moeten werken.
Helaas moest zij daar na 3 maanden ook weg, omdat haar rottweiler vriendje een ernstige vorm van HD had, en al die beweging niet goed voor 'm was.

Inmiddels is ze dus een klein jaar bij ons, we hebben een hondencursus gedaan die ze erg succesvol heeft afgerond en we zijn veel aan het trainen. Ook met onze 2 katten kan ze het goed vinden.
Vanwege de eerste maanden heeft ze enorm last van claustrofobie en verlatingsangst. Een bench was dan ook geen optie... Inmiddels zijn we een bankstel verder, maar na intensieve training kan ze inmiddels goed alleen thuis blijven.

Ik heb me hier op het forum aangemeld om te kunnen kijken naar tips en adviezen over hoe bepaalde zaken beter en / of anders aan te pakken. Momenteel ben ik veel bezig met BAT trainingen en dat lijkt zijn vruchten af te werpen. Tevens zoek ik een oplossing voor vakanties, omdat de kennel angst erg groot is bij haar ben ik bang dat een pension meer kwaad dan goed doet, ik ben benieuwd hoe anderen dat aanpakken en of ik problemen herken.

Nou ik ben benieuwd wat ik allemaal nog kan leren, en wie weet spreek ik 1 van jullie snel,

Groetjes,
Joni

Poppe.sBeertje
Rookie Staff
Rookie Staff

Re: Voorstellen!

Berichtdoor Poppe.sBeertje » 24 Mei 2018, 13:04

Hai Joni, ik ben ook nieuw hier en zie dat Billy Bob ook een verledentje heeft. Je schrijft dat ze nog wat eigenaardigheidjes heeft waar je aan moet werken, maar is het niet zo, dat juist dat individuele aparte karaktertje van een Stafford ons juist zo aantrekt aan het ras? Beertje is echt een unieke hond wat dat betreft en op wat opvoedbare gebreken na, zou ik zijn grapjes en eigen karaktertje niet willen veranderen! Voor hemzelf niet, maar ook voor mij niet. Wat kan die hond plagen en communiceren met me zeg!

Ow sorry Joni, allereerst: welkom! Ik ben ook nieuw;ff wennen...

Ik wilde eigenlijk reageren op je stelling over een bench voor Billy Bob; ik had ook deze gedachtegang in het begin, vanwege zijn getraumatiseerde toestandje maar later begreep ik dat zijzelf dit niet zo ervaren als wij voor hen invullen. Ook, toen ik de bench in gebruik nam, dacht ik dat ik zijn bench als veilige plek zou bederven als ik deze ook gebruiken zou bij eventuele discipline-maatregelen. Maar niets van dat is waar!
Als ie bv ondeugend is geweest, stuur ik m tegenwoordig zélf naar zijn bench en hij gaat gedwee erin omdat hij weet dat ie tever ging maar hij gaat er regelmatig gewoon lekker in liggen luieren...het geeft n bepaalde stabiliteit en duidelijkheid wat Amstaffs met jouw en mijn achtergrond echt nodig hebben.
Ook als hij te enthousiast is en door wil blijven gaan, is eventjes bench een cooldown-haventje voor hem en maakt hij een nieuwe en rustigere startzodra hij eruit mag, na even rust.

Als je besluit je hond naar een kennel te brengen in je vakanties, vergeet haar niet te laten enten tegen kennelhoest, hè?

Je doet hetzelfde als ik lange tijd heb gedaan: ons meer zorgen maken om dingen zoals je beschrijft, dan zij ervaren zodra je besluit ze toch maar zo normaal mogelijk op te voeden. Want het trauma laat wel een wortel in hen na, maar door stabiliteit, vaste rituelen en regelmaat, worden zij gewoon hond (op wat dingetjes na zoals idd verlatingsangst bv)
En hebben zij er de meeste baat bij als zodanig verder te worden behandeld.

Zo is mijn ervaring.

Aangenaam kennis te maken!!!

Grtjs v Willemijn

MichaelJune
Vasthoudende Staff
Vasthoudende Staff

Re: Voorstellen!

Berichtdoor MichaelJune » 29 Mei 2018, 10:25

heb ook ooit een herplaatser overgenomen, met alle respect voor ieder die dat doet want elk dier verdient een plekje, maar ik begin er niet meer aan.

na jaren gedragstherapie moeten laten inslapen omdat hij mensen naar de keep vloog en kinderen vol aanvloog op straat, sindsdien heb ik mij voorgenomen geen herplaatser meer te nemen. maar respect voor je inzet en niet opgeven, bij ons was het niet verantwoord meer helaas anders was hij er nog.

Terug naar “Voorstellen”