Voorstellen HillR

Nieuw lid? Stel jezelf eerst even voor aan de andere leden voordat je verder kunt op het forum.
HillR
Rookie Staff
Rookie Staff

Voorstellen HillR

Berichtdoor HillR » 08 Feb 2019, 11:18

Hi allen!

Ik ben HillR, 28 jaar en ik heb mij hier aangemeld omdat mijn oppashond een Amerikaanse Stafford is, Jackson genaamd en twee jaar.

Jackson is een super lieve actieve gecastreerde reu en bovenal een enorme goedzak. Heeft altijd in een boerderij gewoond met veel grond en woont sinds een jaartje in een rijtjeshuis, samen met zijn vriendjes Lara (mix van iets), Bully en Pablo (franse bullies). Hij heeft nooit echt geleerd om aan de riem te wandelen dus zijn baasjes vinden dat niet zo leuk, helemaal niet meer toen hij zijn baas (die toch behoorlijk sterk is) de schouder uit de kom heeft getrokken.

Zelf werk ik fulltime en ben daardoor niet in de gelegenheid om een hond aan te schaffen maar heb nu dus het geluk dat ik veel tijd met Jackson door mag brengen.

Ik wandel nu ongeveer een half jaartje met hem en kan nu in ieder geval een aardig rondje wandelen zonder dat hij mij van hot naar her trekt (dramatisch wel hoor, veel rare blikken gekregen door mensen die een meisje van krap 1.50cm met een hond van 40kg zagen gaan).

In eerste instantie heb ik hem dat aangeleerd door zodra er spanning op de riem kwam stil te gaan staan. Dit had hij al heel gauw in de gaten waardoor hij tegenwoordig gelijk netjes gaat zitten en wacht tot we weer verder mogen. Toch vindt hij dat de laatste tijd niet zo boeiend meer en begint hij nu te piepen van ongeduld. Ook kijkt hij de laatste tijd gewoon om zich heen in plaats van oogcontact te zoeken met mij om te kijken of we weer verder mogen.

Even inhakend daarop, oogcontact (of uberhaupt contact) maken met Jackson is heel moeilijk. Binnen is het een grote luie goedzak die ontzettend goed luistert en rustig is. Buiten veranderd hij in een wervelwind en heeft hij oog voor alles en iedereen behalve mij. Dit gaat wel steeds beter en ik merk de laatste tijd wel dat hij onder het wandelen af en toe oogcontact zoekt.

Omdat Jackson dus blijkbaar het wachten niet meer interessant vindt en weet dat we toch weer verder gaan en daardoor ook weer meer begint met trekken heb ik nu het "omdraaien en andere kant op lopen" geïntroduceerd. Dit vindt hij echt verschrikkelijk. Hij heeft er echt een gruwelijke hekel aan om de andere kant op te moeten lopen. Hij doet het braaf hoor, maar blijft voornamelijk achter me lopen, snakkend naar het moment dat we de andere kant weer op gaan..

Dan gaat het toch wel weer zo'n 5 minuten aardig goed voordat we weer moeten omdraaien.

We wandelen vaak 1 uur tot anderhalf uur en dan in totaal 6-8km. Heerlijk voor ons allebei.

Wat ik vooral aan Jackson heb gemerkt is dat hij ontzettend goed reageert op positieve feedback. Stemverheffing e.d. of een bozige "nee" reageert hij vrijwel niet op.

Hoewel ik me veel heb ingelezen op internet hoe om te gaan met een Stafford enzovoort lijkt het me toch interessant om hier wat meer kennis te vergaren, want Jackson heeft ondanks dat hij super lief is wel een aantal "probleempjes". Niet dramatisch, maar dat bemoeilijkt toch vaak wel een en ander.

Jackson is hartstikke lief richting andere honden in huis. Ook buiten vindt hij honden ontzettend interessant. Hij is er niet bang voor, is niet boos, maar vooral ontzettend enthousiast. Hij is bijna niet te houden. Zodra de hond dichterbij is dan ongeveer 5 meter, probeert hij er naar toe te gaan. Hoewel hij dan tekenen geeft dat het okay is, door bijvoorbeeld veelvuldig zijn neus af te likken en door te gaan liggen (en dan al tijgerend er naar toe te gaan), "hapt" hij zodra hij binnen bereik is. Ik weet zeker dat het niet zijn bedoeling is om te vechten, want hij kwispelt en is ontzettend blij en verder vrij onderdanig richting de andere hond. Maar het is net alsof hij niet weet hoe hij moet omgaan met die andere hond en dan maar een hap beweging maakt.

Nu zorg ik altijd dat hij niet in de buurt van andere honden komt. Ik loop om, of neem afstand en laat hem bijvoorbeeld zitten (om vervolgens aan tuig vast te houden als ze dicht voorbij wandelen, anders gaat hij). Maar je hebt niet de luxe om mensen met andere honden te beïnvloeden. Genoeg mensen die hun niet luisterende hond los laten lopen die dan op ons af komt stormen om te spelen / te ruiken. Hoewel ik denk dat hij ze niet zal bijten, kan ik dat gewoon niet garanderen.. En uiteraard heeft hij het straks gedaan als er eens iets mis gaat.

Dit alles is denk ik ook een probleempje omdat er zo moeilijk contact met Jackson te maken is. Zodra er een andere hond is, is hij gefixeerd op de hond en laat hij de aandacht niet los. Ik heb alles geprobeerd, speeltjes, gek doen, vlees, kaas, brokjes, alles wat op internet zo ongeveer wordt aangeraden, het kan hem allemaal geen moer schelen. Ik kan bij wijze op mijn kop gaan staan zonder dat hij het merkt. Tegenwoordig ontwijk ik andere honden gewoon zo goed mogelijk, maar dat is ook niet altijd mogelijk. Wat ik wel merk is dat het voornamelijk bij honden is die zelf ook "reageren". Loopt iemand voorbij met een goed getrainde hond die geen aandacht heeft voor ons dan blijft Jack gewoon zitten zonder aan de riem te trekken en kijkt hij de hond gewoon na. Als de hond dan voorbij is ga ik weer verder lopen en dan kijkt hij ook geen enkele keer om, en is hij niet meer geinteresseerd.

Hoewel ik het contact maken de afgelopen maanden wel wat heb verbeterd blijft dit moeilijk. Het is hem bijna ook niet aan te leren, want zodra we in de straat komen of in huis vindt hij eigenlijk alles wel prima en is hij niet echt te stimuleren. Hij gaat liggen en wil best knuffelen en likken en beetje achter een bal aanrennen ofzo. Maar echt oefenen op contact maken of bijvoorbeeld "zit, blijf, wacht" lukt niet, want hij is nergens mee te stimuleren.

Ik merk wel dat het helpt wanneer ik hem heel enthousiast beloon wanneer hij iets goeds doet. Daar reageert hij heel erg positief op. Maarja, die kans krijg ik niet zo vaak. Alle momenten dat ik dat wel kan doen doe ik dat uiteraard.

Een ander dingetje is katten.. Wij hebben zelf 4 katten die geen honden gewend zijn. Jack is ook geen katten gewend. Hij wordt helemaal gestoord als hij buiten een kat ziet (maar eigenlijk alles wat beweegt, vogeltjes enzovoort, hij wil ze het liefst allemaal pakken). Ik heb Jackson een keer binnen gehad. De katten deden niet hysterisch, gingen op de leuning van de bank zitten kijken (of op de krabpaal). Maar Jack fixeerde enorm en was niet af te leiden. Hij wilde er koste wat kost naar toe.

De katten uiteindelijk naar buiten in hun ren gedaan zodat er een grotere afstand was. Toen heeft Jackson een hele grote hap uit onze schuifpui (het hout) genomen omdat één van de katten richting het raam kwam om de situatie van dichtbij te bekijken. Maar goed dat er een raam tussen zat, want anders was onze Ludde er waarschijnlijk niet meer geweest.

Achteraf misschien onnozel dat ik hem mee naar binnen had genomen.. Maarja, ik wist niet hoe hij was met katten. Volgens z'n baasjes waren er op de boerderij ook wel katten en is daar nooit iets fout gegaan.

Zou toch wel benieuwd zijn of ik hem ooit aan onze katten kan laten wennen. Iemand daar een mening over?

Kortgeleden hebben z'n baasjes zijn vriendinnetje, ook een stafford, weggedaan naar goede vrienden die op een grote boerderij leefden. Want zij werd doodongelukkig binnen en kon niet op zo'n kleine ruimte met de andere honden (kon sowieso niet met andere honden). Ik ben overigens niet bang van honden, maar van haar werd ik wel bang. Ze was altijd erg nerveus en had een bepaalde blik in de ogen waardoor ik haar nooit echt heb vertrouwd. Maargoed, dat terzijde.

Nou, ik heb er gelijk een heel verhaal van gemaakt.. Haha. Sorry daarvoor :)

In ieder geval hoop ik hier veel te leren zodat ik het leven van Jackson wat aangenamer kan maken. Hoe makkelijker het wandelen met hem gaat, hoe meer zijn baasjes het ook leuk zullen vinden en onze wandelingen misschien wel volledig stressloos kunnen verlopen!

wakefullestaff
Beheerder
Beheerder

Re: Voorstellen HillR

Berichtdoor wakefullestaff » 08 Feb 2019, 14:52

Welkom en lees je suf HillR!
"It is better to be yourself and make a fool of yourself than to try to be someone else and make a fool of yourself anyway."

Terug naar “Voorstellen”