Artikel "Hypocrisie over vechthonden"

Voor algemene onderwerpen over honden. Berichten die niet over honden gaan kunnen in het Old Cross Cafe geplaatst worden.
Forumregels
Gwendolyn
Hardnekkige Staff
Hardnekkige Staff

Artikel "Hypocrisie over vechthonden"

Berichtdoor Gwendolyn » 04 Feb 2015, 17:09

Sommigen weten het waarschijnlijk al, maar ik heb een artikel geschreven over "vechthonden" om het grote taboe dat rond deze term hangt de wereld uit te krijgen, vooral bij eigenaren van deze honden.

Toen mijn artikel af was en ik feedback gekregen heb van zowel kenners als leken (om te zien of het ook duidelijk was voor hen) heb ik een magazine gecontacteerd.

Uiteindelijk heb ik de aangepaste versie goedgekeurd en is het vorige week vrijdag gepubliceerd in de 'WOEF', een Belgisch hondenmagazine.

Hoewel ik sommige bewoordingen en zinnen graag anders had gezien ( tikkeltje perfectionistisch als het over m'n eigen werk gaat :knipoog ), komt in grote lijnen de boodschap die ik de wereld in wil hebben zeker over.

Er zullen mensen zijn die het grote onzin vinden, en mensen die zich kunnen vinden in wat ik geschreven heb.

Hieronder het artikel:

[i]"Ik ben opgegroeid tussen verschillende hondenrassen: jachthonden, windhonden, onbekende kruisingen en als laatste... 'vechthonden', meer bepaald Amerikaanse en Engesle staffords en de Amerikaanse pitbullterriër. Over dat laatste type honden ga ik graag verder. De naam op zich al -vechthonden- zal velen onder jullie wellicht al voor het hoofd stoten. Misschien vragen jullie je wel af waarom ik het zelf over vechthonden heb... een naam die toch maar alleen negatieve gevoelens opwekt. Het zijn toch honden zoals alle andere rassen? Die vraag beantwoord ik zelf graag met een vraag; 'Waarom stoort enkel de term 'vechthond' jullie? En waarom werkt bijvoorbeeld 'jachthond' niet storend? Want jagen vinden sommigen toch ook zielig?' Het is gemakkelijk om de term 'jachthond' te aanvaarden, omdat globaal geaccepteerd werd waarom deze honden ooit gefokt werden: om te jagen. Maar wil dat zeggen dat iedereen met zijn jachthond jaagt? Neen.

Er wordt ook aanvaard dat deze honden vaak niet overweg kunnen met andere dieren buitenshuis, omdat die jachtdrift in hun bloed zit. Zo zal een jachthond eerder speuren of achter wild aangaan dan andere honden. Neem bijvoorbeeld de pointer: die zal ter plekke blijven stilstaan en 'aanwijzen' waar de prooi zich bevindt.

Niet omdat hem dat werd aangeleerd, maar omdat het er nog in zit. Het aanwijsgedrag van een pointer is dus aangeboren en niet aangeleerd. Wanneer diezelfde pointer thuis mooi gaat zitten voor een koekje of een pootje geeft op bevel, dan hebben we het over aangeleerd gedrag: gedrag dat wij mensen onze honden bewust hebben aangeleerd. Dit is een voorbeeld van het fenomeen 'nature and nurture', ofwel aangeboren en aangeleerd gedrag. De gemiddelde vechthond hoeft niet te worden aangeleerd om op provocatie van soortgenoten in te gaan, om het gevecht aan te gaan. Dat zit in zijn natuur. Het is blijkbaar voor velen erg moeilijk om te aanvaarden waar vechthonden oorspronkelijk vandaan komen en wat hun oorspronkelijke functie was, ook al wordt deze niet meer uitgevoerd. Men is verbaasd, wil het ontkennen, wil het niet zien dat hun hond uitvalt naar andere honden of het gevecht aangaat wanneer deze geprovoceerd wordt.

Ik hoor vaak mensen zeggen dar hondagressie en mensagressie samenhangen, maar dat staat volledig los van mekaar. Het is niet omdat een hond goed overweg kan met mensen dat die dat ook met honden kan en omgekeerd. Als er een bijtincident is gebeurd met pitbullachtigen, zie ik vaak dat onwetende baasjes plots foto's posten op sociale media van hun kinderen knuffelend met de hond op de bank.

Maar dat jouw hond goed overweg kan met kinderen, wil helemaal niets zeggen over hoe hij met soortgenoten omgaat. Een stafford (Amerikaanse of Engelse) en een Amerikaanse pitbullterriër horen mensvriendelijk te zijn. Daar werden ze namelijk voor gefokt. Een hond die in het verleden signalen van agressie toonde naar mensen, binnen of buiten de pit, werd uitgesloten voor de fok. Aan de andere kant staat ook dat ze door gelijkwaardige selectiecriteria intolerant kunnen zijn naar soortgenoten...

Dat mensen die niets met vechthonden hebben zo reageren kan ik nog begrijpen, maar dat eigenaars, zogenaamde liefhebbers van deze rassen, zo fel reageren op de term 'vechthond' vind ik een heel stuk moeilijker te begrijpen. Hadden jullie een jachthond, dan zouden jullie het gedrag en de aard van jullie hond aanvaarden. Maar bij een 'vechthond' kan dit opeens niet. Discrimineren jullie dan zelf niet? De enige manier om aan de buitenwereld duidelijk te maken hoe ons ras is, is om als eigenaar zelf eerst het ras te aanvaarden, te leren wat deze rassen inhouden en hoe we er correct mee moeten omgaan. Laat een jachthond los in een omgeving met veel prooien en hij zal vaak gewoon doen waarvoor hij gefokt is. Daarom begeleiden baasjes van jachthonden hun viervoeters en houden ze daar rekening mee. Laat een vechthond los in een omgeving met veel kansen om te vechten en de kans bestaat ook dat hij zal doen waar hij ooit voor werd gefokt. Baasjes van vechthonden dienen daar dus rekening mee te houden, zodat ze hun hond goed kunnen begeleiden. Maar in de plaatst van dat te ervaren, worden deze honden onderdrukt en ontkennen hun baasjes wat ze werkelijk zijn..."[/i]

Bron: WOEF
[img]http://i1077.photobucket.com/albums/w477/GwendolynL/383c3e37-30ee-48f6-9efc-271da8eeefb6_zps94052486.jpg[/img]

Smokey
Vasthoudende Staff
Vasthoudende Staff

Re: Artikel "Hypocrisie over vechthonden"

Berichtdoor Smokey » 04 Feb 2015, 19:16

Heel goed stuk :cool

Zo jammer dat de groep mensen die na een bijtincident foto's plaatsen met kinderen dit alleen nooit zullen geloven :(
[img]http://i1226.photobucket.com/albums/ee406/Smokey0903/2012-07-20-082-1-1.jpg[/img]

Funky
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Funky » 04 Feb 2015, 20:36

Het spijkertje op zijn kop Gwendolyn :) Heb je het ook op de "Sociale Vechthond" geplaatst? Ik werd daar door een gelijksoortige strekking in mijn betogen, onlangs verwijderd door de beheerder, "het zwaargewicht" aldaar; 0 kennis en inzicht, sterker nog, niet eens de bereidheid ertoe, hij krijgt het woord "vechthond" zijn mond al niet uit, maar blijft het stelselmatig betitelen als ""sterke rassen" :nut Met de ontkenning start het probleem in de samenleving met deze honden :(
[img]http://i983.photobucket.com/albums/ae311/nuttah_album/Jimmy_ond_22022015_1_zpss8ri09u5.jpg[/img][img]http://i983.photobucket.com/albums/ae311/nuttah_album/funky_ond_22022015_1_zpsj57smnmg.jpg[/img]

Gwendolyn
Hardnekkige Staff
Hardnekkige Staff

Berichtdoor Gwendolyn » 04 Feb 2015, 21:01

[quote="Smokey"]Heel goed stuk :cool

Zo jammer dat de groep mensen die na een bijtincident foto's plaatsen met kinderen dit alleen nooit zullen geloven :([/quote]

Dank je wel!

Heb geen idee eerlijk gezegd, misschien dat het toch doordringt bij sommigen. :weenie
[img]http://i1077.photobucket.com/albums/w477/GwendolynL/383c3e37-30ee-48f6-9efc-271da8eeefb6_zps94052486.jpg[/img]

Gwendolyn
Hardnekkige Staff
Hardnekkige Staff

Berichtdoor Gwendolyn » 04 Feb 2015, 21:08

[quote="Funky"]Het spijkertje op zijn kop Gwendolyn :) Heb je het ook op de "Sociale Vechthond" geplaatst? Ik werd daar door een gelijksoortige strekking in mijn betogen, onlangs verwijderd door de beheerder, "het zwaargewicht" aldaar; 0 kennis en inzicht, sterker nog, niet eens de bereidheid ertoe, hij krijgt het woord "vechthond" zijn mond al niet uit, maar blijft het stelselmatig betitelen als ""sterke rassen" :nut Met de ontkenning start het probleem in de samenleving met deze honden :([/quote]

Dank je wel!

En nee nog niet, ik ben echt in dubio erover. Heb gezien hoe er daar op jou gereageerd werd (had ik je toen ook in 'de asociale vechthond' verteld) en ben niet zeker of ik het wel zie zitten om eindeloze discussies te hebben over wat ik geschreven heb. Misschien dat ik het in de loop van de week wel plaats als ik tijd en "zin" heb in discussies. En die laatste zin klopt als een bus, dat was voor mij de hele reden om me eraan te zetten. :)

Houden van een ras en het ras begrijpen begint bij te erkennen wat het is en alle aspecten te respecteren.

Funky
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Funky » 04 Feb 2015, 21:16

Ik vind dat je artikel daar wat kan toevoegen, ik zou je artikel (dat ook door de selectie van de Woef heen is, en dat zegt toch ook al wat) plaatsen op die groep en minimaal de discussie aangaan. Er zijn altijd mensen die er wat van op willen steken ;)
[img]http://i983.photobucket.com/albums/ae311/nuttah_album/Jimmy_ond_22022015_1_zpss8ri09u5.jpg[/img][img]http://i983.photobucket.com/albums/ae311/nuttah_album/funky_ond_22022015_1_zpsj57smnmg.jpg[/img]

Dark_angel_marjo
Nannystaff
Nannystaff

Berichtdoor Dark_angel_marjo » 05 Feb 2015, 09:33

Dat was het eerste wat ik dacht,zet het op de sociale vechthond..............maar of hij ervan wilt leren :ig

Trouwens goed stuk :cool
[img]http://i30.photobucket.com/albums/c314/dark_angel_marjo/osTysonulla1-2.jpg[/img]

Gwendolyn
Hardnekkige Staff
Hardnekkige Staff

Berichtdoor Gwendolyn » 05 Feb 2015, 12:19

[quote="Funky"]Ik vind dat je artikel daar wat kan toevoegen, ik zou je artikel (dat ook door de selectie van de Woef heen is, en dat zegt toch ook al wat) plaatsen op die groep en minimaal de discussie aangaan. Er zijn altijd mensen die er wat van op willen steken ;)[/quote]

[quote="Dark_angel_marjo"]Dat was het eerste wat ik dacht,zet het op de sociale vechthond..............maar of hij ervan wilt leren :ig

Trouwens goed stuk :cool[/quote]

Klopt ook Funky, er zullen vast wel leden zijn die zich ervoor open stellen maar ik vrees dat die zich niet zullen laten horen. Maar je weet nooit.

En dank je wel Dark_angel_marjo!

Zal het er vandaag opzetten en zien wat de reacties zijn. Heb geen zin om een discussie uit te lokken dus hoop dat het allemaal vlot en respectvol verloopt :D

el-shin-jon
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor el-shin-jon » 05 Feb 2015, 12:24

Mooi stuk Gwen!

Prima :cool
Everybody hates a prodigy, detests an old head on young shoulders.

[img]http://pictures.picasion.com/pic13/a29732c78d8a47c69198495e24867f82.gif[/img]

http://kennels.bsl-sbt.com

Mick
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Mick » 05 Feb 2015, 13:22

[quote="Gwendolyn"]Een stafford (Amerikaanse of Engelse) en een Amerikaanse pitbullterriër horen mensvriendelijk te zijn. Daar werden ze namelijk voor gefokt. Een hond die in het verleden signalen van agressie toonde naar mensen, [b]binnen[/b] of buiten [b]de pit[/b], werd uitgesloten voor de fok. [/quote]

Kun je deze stelling onderbouwen?
[color=#0000BF][i]Even a blind squirrel finds a nut once in a while[/i][/color]

Terug naar “Algemeen”