De definitie van de "vechthond" en de misinterpretatie van de term "Nanny dog"

Voor algemene onderwerpen over honden. Berichten die niet over honden gaan kunnen in het Old Cross Cafe geplaatst worden.
Forumregels
Richard
Beheerder
Beheerder

De definitie van de "vechthond" en de misinterpretatie van de term "Nanny dog"

Berichtdoor Richard » 10 Mar 2016, 12:45

De American Pit Bull Terriër (APBT) is de stamvader van álle bekende vechthonden-rassen.

Deze honden zijn geselecteerd en gefokt om te vechten en te jagen, al is het grootste gedeelte gefokt voor het vechten.

De bijkomstige goede eigenschap is dat ze énorm goed voor mensen en kinderen zijn en hiermee de meest betrouwbare honden ter wereld.

Dat een vechthond in de meeste gezinnen niet (meer) gebruikt wordt om mee te vechten, neemt natuurlijk niet weg dat ze dit van oorsprong wél zijn.

Natuurlijk is hij dat, het zit in de hond gefokt en in zijn genetische opmaak.

Iedere, maar dan bedoel ik ook IEDERE vechthond vecht wanneer ;

1. Hij opstart door de gentische klok die aan gaat

2. Wanneer hij in een situatie komt die hem hiertoe dwingt, bijvoorbeeld wanneer hij serieus gegrepen wordt door een andere hond.

De term "Nanny dog" wordt compleet verkeerd geïntertpreteerd, ze zijn hier namelijk NOOIT voor gefokt.

In de tijd dat deze honden "Nanny dogs" werden genoemd, was de wereld een veel grotere plaats.

Ouders van gezinnen die buiten de steden woonden, moesten vaak 30 á 50 mijl reizen met paard en wagen om inkopen te doen.

Daarbij was geen ruimte om kinderen en honden mee te nemen, gezien de hoeveelheid boodschappen die nodig was om eens per 2 maanden boodschappen te doen.

De kinderen, die toen al op heel jonge leeftijd leerde omgaan met wapens, bleven thuis en de honden namen de bescherming in en om het huis waar.

Bij de rijkere gezinnen nam de nanny deze rol op zich.

Hierdoor kregen de honden de bijnaam "Nanny dog" als zijnde "arme lui's Nanny".

De honden beschermde het huis en de kinderen tegen ongedierte, wilde dieren en zwervers die te dichtbij kwamen.

Helaas wordt vandaag de dag, de term "Nanny dog" vaak verkeerd geïnterpreteerd, wat duidelijk complete onzin is.

Deze honden zijn zo mens georiënteerd doordat de hondenvechters, de fokkers, de trainers en de handlers iedere vorm van natuurlijke man agressie uit selecteerde.

Met andere woorden : Deze honden werden zonder pardon afgemaakt of ook wel "geculd" (geruimd).

Door deze selectie ontstonden er absoluut betrouwbare honden naar mensen toe.

De honden waar wij, liefhebbers, vandaag de dag van houden en zijn gaan houden, hebben wij te danken aan het werk van deze hondenvechters, trainers en fokkers geweest.

Door hun selectie op bepaalde kwaliteiten in hun fokprogramma's.

Vandaag de dag een misschien wat zwarte bladzijde, maar we kunnen en mogen de oorsprong en historie niet verloochenen.

Bij de vechthond is het onderwerpings gedrag er uit gefokt, als in de natuur of in een roedel een gevecht plaats vindt, geeft de verliezer op, de winnar krijgt het territorium of neemt de roedel over.

Dit gedrag is er bij de vechthond uitgeselecteerd en uitgefokt, deze gaat door nadat de andere hond zich overgeeft, een vechthond heeft dus niets meer met een "gewone" hond te maken en is géén "gewone" hond.

Hij eet als een hond, schijt als een hond, zeikt als een hond, blaft als een hond en ziet er uit als een hond.

Echter is de vechthond een creatie van de mensenhand en de gelijkenis met een "gewone" hond houdt hier op.

Door het 200 jaar selectief fokken genezen ze 4x sneller, kunnen 4x meer hebben dan "gewone" honden en is hun "durability" fenomenaal te noemen.

Dit alles bij elkaar vraagt dus om een compleet andere benadering, leer dus je ras en de eigenschappen kennen, luister naar de mensen hier die dit weten en kennen en steek niet je kop in het zand door struisvogelpolitiek

en onzin verhalen te geloven en te volgen, noch de waarheid te ontkennen wat betreft een vechthond is en inhoud.

Doe dit en jij, ik en onze kinderen kunnen heel lang van deze fantastische dieren genieten, doe dit niet en een nieuwe RAD wet zorgt ervoor dat er WEER 10.000 honden worden uitgeroeid.

En dat doordat jullie allemaal bagatelliseren en ontkennen, simpelweg niet willen inzien dat het geen "gewone" honden zijn.

Hoe sociaal je ook denkt en vindt dat ze zijn.

-David de Regt

liek
Ben Niet Weg Te Slaan staff

Re: De definitie van de "vechthond" en de misinterpretatie van de term "Nanny dog"

Berichtdoor liek » 10 Mar 2016, 22:41

Sorry maar er staat toch wat bullshit in. Lang niet alle manscherpe honden werden geculled en hebben vaak vele nakomelingen. Is helaas een Vd vele fabels.

RogerB
Rookie Staff
Rookie Staff

Re: De definitie van de "vechthond" en de misinterpretatie van de term "Nanny dog"

Berichtdoor RogerB » 11 Mar 2016, 21:24

Ohw gelukkig...

Ben ik blij dat volgens dit verhaal de SBT geen vechthond is ;)

Na de eerste zin ben ik al afgehaakt.... sorry.

banjo

Berichtdoor banjo » 12 Mar 2016, 07:57

de oorsprong en ongeschreven regel is altijd geweest dat manbiters niet aan jantje de boeren lul verkocht werden

dat gaat en ging redelijk goed tot er een hoop klootzakken en sport asjemenou alles maar op elkaar donderen voor enkel euro,s ,zonder dan ook maar een stukje verdieping of kennis

banjo

Berichtdoor banjo » 12 Mar 2016, 08:04

[quote="RogerB"]Ohw gelukkig...

Ben ik blij dat volgens dit verhaal de SBT geen vechthond is ;)

Na de eerste zin ben ik al afgehaakt.... sorry.[/quote]

meneer de Regt vind de sbt geen vechthond maar een bankhanger ,een kogel zonder kruit

en weet je in mijn ogen heeft hij nog gelijk ook ,ik ben het er namelijk mee eens dat 90% krom gefokt materiaal is ,en mij ook het voeren niet waard

RogerB
Rookie Staff
Rookie Staff

Berichtdoor RogerB » 12 Mar 2016, 08:31

nja, vind het wel een aparte uitspraak dat de APBT de stamvader is van alle vechthonden..

Kan aan mij liggen.. ;)

banjo

Berichtdoor banjo » 12 Mar 2016, 08:48

ja en nee, ik weet het ook niet 100% er zijn namelijk div theorieën/verhalen over

Calibra
Rookie Staff
Rookie Staff

Berichtdoor Calibra » 12 Mar 2016, 10:38

Beste Richard,

Mijns inziens zijn het niet de karaktereigenschappen die jij omschrijft die leiden tot het gedrag 'vechthond'. De honden zijn inderdaad gekozen voor hun dominantie, vasthoudendheid, focus en lichaamsbouw. Wij als mens hebben die eigenschappen misbruikt door ze te leren deze te richten op andere honden. Op het moment dat een hond met een dergelijke lichaamsbouw en karaktertrekken, door de mens wordt geleerd om keer op keer 'over the top' te gaan en niet wordt geleerd hoe de mens wil dat die de hond zich gedraagt in sociale setting, is het niet vreemd dat deze een keer 'snapt' of zoals jij het noemt 'afgaat wanneer de genetische klok aanspringt'. Inderdaad vereist het houden van een stafford/hond een, aan de specifieke hond gerelateerde, aanpak en denkwijze. Honden die bijtgraag, vasthoudend en snel gefocust zijn, zou je dus niet moeten opfokken. Een Mechelse herder wordt bijvoorbeeld ook een loose canon wanner hij opgefokt wordt zonder regels eromheen. Zodra de hond weet wat zijn mogelijkheden zijn, worden deze natuurlijk ook gebruikt in ongewenste situaties. Met als gevolg dat bijvoorbeeld een chihuahua door de midden wordt gebeten of een hond ineens in de arm van zijn baasje hangt. Mits je dit (het ontwikkelen van een keiharde hond) inderdaad als sport ziet en je je hond dus weghoudt bij andere honden of je er dusdanig controle over hebt dat je hond snapt wanneer je dergelijk gedrag van hem verlangt; bijvoorbeeld bij tuggen of flirtpoolen. De meesten hebben deze controle niet en deze mensen zouden dus beter geen trek/vechtspelletjes met hun honden moeten doen; of ze aan een touw laten hangen en ze dan aanmoedigen. Deze mensen snappen de relatie niet tussen het opfokken (zij noemen het immers spelen) en het 'ineens' op een andere hond vliegen.

Ik ben het dus helemaal met je eens als je zegt "En dat doordat jullie allemaal bagatelliseren en ontkennen, simpelweg niet willen inzien dat het geen "gewone" honden zijn. Hoe sociaal je ook denkt en vindt dat ze zijn."

Heb dit experiment zelf uitgevoerd bij onze 3e en 4e hond. Met de eerst 2 honden hebben we altijd erg ruw gespeeld. Tuggen en hard stoeien, aan touwen hangen, laten trekken; kortom lekker opfokken dus. Aan de andere kant wilden we er ook strandwandelingen mee maken. Deze honden waren aanvankelijk sociaal, maar 'snapten' altijd op een bepaald punt en misbruikten dan hun door onszelf aangeleerde gedrag. Met een focus en vasthoudendheid die je kan verwachten. Eindresultaat; hond agressie. 3e en 4e hond van pup af aan zeer streng geweest op dominantie. Nooit de top laten ervaren. Honden worden dit jaar 5 en hebben zeer goed sociale vaardigheden. Mocht een hond naar hun bijten, lopen ze gewoon weg. Maar ik weet ook. Elke hond verdedigt zichzelf, dus wanneer het echt serieus wordt, zullen ze heus wel bijten en ja dan zullen ze waarschijnlijk ook wel winnen en ja dan zal ik de lul zijn met mn 'vechthonden', maar ze zullen zeker niet als eerste bijten. Jongste stafford is al een keertje gebeten in het oor en er gebeurde niets. Ze weet niet hoe sterk ze is en liep gewoon piepend weg.

Het is een heel verhaal geworden, maar kortom; wat je van je hond verwacht, bepaalt hoe je met je hond dient om te gaan en dient op te voeden. Soms kan je het niet allebei hebben.

RogerB
Rookie Staff
Rookie Staff

Berichtdoor RogerB » 12 Mar 2016, 17:41

Precies mijn idee mbt een Staf.

niet iets in ze wakker maken als je dat niet kan handlen..

Richard
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Richard » 12 Mar 2016, 18:56

Even voor jullie info,het is niet mijn artikel,ik heb het alleen maar gedeeld

Terug naar “Algemeen”