cursusplicht gevaarlijke honden

Voor algemene onderwerpen over honden. Berichten die niet over honden gaan kunnen in het Old Cross Cafe geplaatst worden.
Forumregels
cleopatra
Ben Niet Weg Te Slaan staff

Re: cursusplicht gevaarlijke honden

Berichtdoor cleopatra » 02 Jun 2017, 14:51

Beste Stafford liefhebber,

Het zal u niet ontgaan dat het voor onze rassen weer roerige tijden zijn. Op 17 mei verstuurde de Staatssecretaris een brief met voorgestelde maatregelen naar de Tweede Kamer in reactie op het rapport van de Raad voor Dieraangelegenheden (RDA). Er ontstond vervolgens verwarring of onze rassen, met stamboom, buiten de regeling vielen of niet. Dankzij onze contacten konden wij al snel het verlossende woord geven: Alle honden met FCI stamboom worden NIET gezien als Hoog Risico honden en vallen niet onder de voorgestelde maatregelen.

Dit is voor onze rassen een goede uitkomst, en daar is sinds het uitkomen van het rapport van de RDA door vooral de ASTCH samen met andere kynologische instanties hard voor gewerkt. Toch keert het BSL (Breed Specific Legislation) spook nu weer terug in Nederland en moeten wij ons blijven inzetten.

Om u een beter inzicht te geven in de problematiek rond de ‘Hoog Risico’ honden, de geschiedenis, het politieke landschap, en andere zaken rond BSL nodigen wij u uit voor een door de SBTCN en ASTCH gezamenlijk georganiseerde bijeenkomst op 21 juli 2017 in het Dog Center Zaltbommel.

Roelof Nuberg, voorzitter van de ASTCH en al 5 jaar actief bezig met de strijd zal een presentatie geven over de problematiek, het fenomeen BSL en wat er in de afgelopen jaren is gedaan met instanties en de politiek. Roelof heeft vanuit de ASTCH de afgelopen jaren contacten gehad met vele organisaties en met Tweede Kamerleden, en heeft de Raad van Beheer meegenomen in zijn strijd tegen BSL.

Wendy Las van Bennekom van O&O zal een presentatie geven over wat er verbeterd kan worden in de trainingen die aangeboden worden om rekening te houden met de specifieke eigenschappen van bepaalde rassen.

Vervolgens krijgt u een korte inleiding naar het deel van de avond waarin u als leden mee kunt praten. U allen levert al iedere dag u bijdrage door u als een verantwoorde eigenaar tot een ambassadeur van uw ras te maken. Als rasverenigingen zullen wij ook een actieve bijdrage moeten leveren, bijvoorbeeld door ons naar de toekomst in te zetten op de volgende vlakken:

Samenwerking met andere rasverenigingen en kynologieclubs om, in samenwerking met de Raad van Beheer, de georganiseerde kynologie het voortouw te laten nemen in een platform voor informatie verschaffing aan het publiek;

Vanuit datzelfde samenwerkingsverband contacten leggen met opleidingsorganisaties om te zorgen dat trainers een betere kennis hebben van onze rassen;

contacten leggen met hondenscholen om een betrouwbaar aanbod aan opleidingen voor te kunnen leggen aan onze leden en aan de puppy-kopers van onze fokkers, zodat nieuwe eigenaren zich aantoonbaar verantwoordelijk kunnen blijven gedragen;

het onderzoeken van de beste maatregelen om te komen tot het fokken van honden met een stabiel en maatschappelijk verantwoord karakter, zonder daarbij de rasspecifieke eigenschappen te verliezen.

blijvende inzet als gesprekspartner van de Raad van Beheer, de Raad voor Dieraangelegenheden en EZ om invloed uit te oefenen op de verdere invulling van de maatregelen.

Over welke stappen wij moeten gaan zetten gaan we graag met u in gesprek in separate sessies voor SBTCN en ASTCH. Het programma ziet er als volgt uit:

19.30 zaal open

20.00 welkom en presentatie van Roelof Nuberg (ASTCH)

20.30 presentatie Wendy Las van Bennekom (O&O)

21.00 uiteen per rasvereniging om te spreken over de verder te nemen acties

21.45 gezamenlijke afsluiting

De bijeenkomst is alleen voor leden van de SBTCN en ASTCH en wij vragen u om uw voor deze bijeenkomst via mail op te geven bij het secretariaat van uw eigen rasvereniging. Deelname aan de bijeenkomst is gratis, consumpties zijn voor eigen rekening.

Dog Center Zaltbommel

Jan Stuversdreef 4

5315 NZ Kerkwijk

http://www.astch.nl/index.php/nl/astch-menu/nieuws/179-bijeenkomst-over-maatregelen-hoog-risico-honden

Wonnie
Rookie Staff
Rookie Staff

Berichtdoor Wonnie » 03 Jun 2017, 09:40

Ik heb net de mededeling gelezen over ras staffords heel fijn voor honden die een bloedlijn hebben die erkend word door een Kynologenclub. De meerderheid van de honden heeft dat niet. Dan lees ik dat trainers meer moeten weten over het ras. Ach ja dat hadden ze al eerder kunnen doen toen wij en anderen het vroegen ons niet weg te jagen. Gat in de markt gevonden? Nee het gat in de markt is dat ik wacht op die mensen die alleen powerdogs gaan trainen en anderen weren. Dat lijkt me een goed idee. Ik zal dit forum verlaten want ik voel me niet welkom hier. De oplossing komt wel of een muilkorf of een spuit en dat is een feit geen utopie. Training laat me niet lachen achter de feiten aan lopen. Succes allen

MichaelJune
Vasthoudende Staff
Vasthoudende Staff

Berichtdoor MichaelJune » 11 Jun 2017, 15:25

je wil voor je ras staan of niet, dat je het dan opgeeft is jammer, fci of geen fci, ik blijf staan voor alle staffords die het verdienen.

Mick
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Mick » 12 Jun 2017, 11:03

[quote="Wonnie"]Ik heb net de mededeling gelezen over ras staffords heel fijn voor honden die een bloedlijn hebben die erkend word door een Kynologenclub. De meerderheid van de honden heeft dat niet. Dan lees ik dat trainers meer moeten weten over het ras. Ach ja dat hadden ze al eerder kunnen doen toen wij en anderen het vroegen ons niet weg te jagen. Gat in de markt gevonden? Nee het gat in de markt is dat ik wacht op die mensen die alleen powerdogs gaan trainen en anderen weren. Dat lijkt me een goed idee. Ik zal dit forum verlaten want ik voel me niet welkom hier. De oplossing komt wel of een muilkorf of een spuit en dat is een feit geen utopie. Training laat me niet lachen achter de feiten aan lopen. Succes allen[/quote]

De mededeling van de rasverenigingen is zeker niet DE mening van de beheerders van dit forum, dus waarom je het forum moet verlaten voor iets wat niets met dit forum te maken heeft is mij een raadsel!

Ik kan je zo meerdere scholen geven die alleen powerdogs :k (rot term) training geven en waar fifi's geweigerd worden.
[color=#0000BF][i]Even a blind squirrel finds a nut once in a while[/i][/color]

cleopatra

Berichtdoor cleopatra » 12 Jun 2017, 11:09

[quote="MichaelJune"]laatste wat je zegt Mick, vind je dat op iedereen slaan? ik heb ook een kruising maar ga er weldegelijk heel verantwoord en bewust mee om, en ik ken nog een aantal mensen zonder stamboomhond die er heel goed mee omgaan en dat zijn ook hele stabiele honden.

stamboom zegt in mijn ogen vaak het meest over de gezondheid en vrij weinig over het karakter, dat is te variabel om jezelf daaraan vast te kunnen houden. ik ken een FCI stamboomhond en die heeft de postbode naar zn nek gevolgen en een oudere man gegrepen, hond is ook in beslag genomen. dus stamboomhonden zijn voor

mij alles behalve heilig. ook kijkende naar de oost europese import en maneaters waarmee gefokt word, want er word vooral op hype gefokt, blauw, fors, liefst zo dik mogelijke kop en met die trefwoorden word gewoon heel graag geadverteerd, wat niet wegneemt dat er genoeg goede fokkers zijn.

linksom of rechtsom Mick, we zijn gewoon de pispaal, en ik merk in de staffwereld veel verdeeldheid, zolang die verdeeldheid er is zal er nooit een vuist gemaakt kunnen worden.

ik blijf gewoon lekker in mijn buurt en soms daarbuiten proberen het stereotype onderuit te halen. oude vrouwtjes in hun electrische wagentjes vinden der helemaal geweldig en mensen zijn toch positief verbaasd over hoe lief ze eigelijk zijn,[/quote]

Man eaters waarmee gefokt word kan in nederland voor de amstaff helemaal niet, die falen de MAG test.

Nogal boude uitspraken, waarvan ik er de afgelopen tijd nogal veel voorbij heb zien komen, meestal uit het hoekje van mensen die een marktplaats hondje hebben...

MichaelJune
Vasthoudende Staff
Vasthoudende Staff

Berichtdoor MichaelJune » 12 Jun 2017, 13:14

ja cleo?? ook de poolse fci import rommel?? mag jij boute uitspraken vinden maar het zijn gewoon feiten, die mensen zoals jij maar al te graag onder het kleed vegen ;-). kun je mijn marktplaats hondje wel denigrerend aanspreken. waarom blijf je het verdedigen dat het niet zo is, heb weleens wat discussies tussen wat mensen en Bender gelezen. kan een ongenuanceerd persoon zijn maar hij lult niet alleen maar.

hoe kan dan de betreffende fci hond waar ik het over had vanaf pups af aan aggressie hebben naar mensen?super mee omgegaan verder.en geen nl gefokte hond iig. je kan wel diep in de rasvereniging zitten maar dat wil niet zeggen dat je altijd gelijk hebt wat praktijk betreft, theorie en praktijk zijn 2 hele verschillende dingen;-)

plus de MAG is een moment opname, zegt weinig over situaties thuis en thuisomgeving, waar een hond heel anders kan zijn. dus ook de MAG zegt mij vrij weinig behalve over de paar uurtjes op het oefenveld of ruimte..

stop nu is met het vasthouden aan de almachtige FCI papier of over het " alleszeggende " Testje. komop man. kzit hier wel pas op het forum maar ben niet van gisteren hoor :-). wereld opzich is gewoon ruk. dus ik steek mn handen niet in het vuur voor een "TOP" HOND op PAPIER
Laatst gewijzigd door MichaelJune op 12 Jun 2017, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Mick
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Mick » 12 Jun 2017, 13:18

[quote="cleopatra"]

Man eaters waarmee gefokt word kan in nederland voor de amstaff helemaal niet, die falen de MAG test.

Nogal boude uitspraken, waarvan ik er de afgelopen tijd nogal veel voorbij heb zien komen, meestal uit het hoekje van mensen die een marktplaats hondje hebben...[/quote]

Hou toch op met die onzin. Zijn zat honden door de MAG heen gekomen, die alles behalve het gewenste karakter hebben. De MAG test is er alleen gekomen voor het beeld, maar niet om de inhoud. Het is maar goed dat die test trainbaar is (en volop gegeven word), want als je de honden niet zou kunnen/mogen trainen zouden er maar heel erg weinig hem halen.

Een reu die niet meer in de USA gebruikt mocht worden, werd vervolgens hier nog volop ingezet. Is algemeen bekend, maar word steeds maar weer verzwegen omdat de fokker internationaal prijzen pakte.

De ellende zit hem overal, binnen FCI en zonder FCI!
[color=#0000BF][i]Even a blind squirrel finds a nut once in a while[/i][/color]

MichaelJune
Vasthoudende Staff
Vasthoudende Staff

Berichtdoor MichaelJune » 12 Jun 2017, 13:26

+1

bender
Hardnekkige Staff
Hardnekkige Staff

Berichtdoor bender » 13 Jun 2017, 20:17

[quote="cleopatra"]

Nogal boude uitspraken, waarvan ik er de afgelopen tijd nogal veel voorbij heb zien komen, meestal uit het hoekje van mensen die een marktplaats hondje hebben...[/quote]

Haha dat old hickory hondje wat vorig jaar 2x op show beet is ook een broodje aap verhaal zeker...

men stond erbij en klapte ernaar...

Wil ik nog namen van stamboom honden geven die de laatste 5 jaar een mens gebeten hebben waar er nog steeds met nakomelingen gefokt wordt?

Stop toch met achterlijk te doen en alles te willen verbloemen en laten uit schijnen dat stamboom honden niet bijten...

Erge is dan nog met die rotte lijn van Old hickory wordt door nieuwe kennels en familie gewoon mee verder gefokt...

En de stelling man eaters falen op de mag test is toch echt wel heel kort door de bocht, de Mag test is en blijft een moment opname hoe die hond een jaar later reageert kan totaal het tegenovergestelde zijn maar ondertussen is de fok licentie wel binnen...

[i]

Nu vandaag vernomen;Het ministerie van Economische Zaken werkt aan een fok- en importverbod voor hoog-risico honden.[/i]

We praten nog wel eens verder als de Fci amstaff daar ook bij komt te staan

D i e s e l
Rookie Staff
Rookie Staff

Berichtdoor D i e s e l » 23 Jun 2017, 09:04

FCI en MAG is niet heilig, maar er wordt tenminste iets aan gedaan.

Het grote voordeel is dat niet elke 1 cellige 1500 tot 2000 Euro wil betalen voor een hond met papiertje. Hierdoor worden er minder honden verkocht aan onverantwoordelijke idioten die een staff gebruiken om stoer te doen. De honden zullen dan meer door liefhebbers worden gehouden en dat lijkt mij dan weer een goede zaak.

Ataxia is bv ook zo'n klote ziekte, waar bij de stamboomhonden verplicht op wordt gecontroleerd.

Terug naar “Algemeen”