wat vinden jullie van dit schema??

Voor algemene onderwerpen over honden. Berichten die niet over honden gaan kunnen in het Old Cross Cafe geplaatst worden.
Forumregels
MichaelJune
Gezellige Staff
Gezellige Staff

Re: wat vinden jullie van dit schema??

Berichtdoor MichaelJune » 21 Sep 2017, 05:12

wat vind jij dat ze mag fietsen liek? vind je 20 min te weinig voor der leeftijd naast alle andere activiteiten?

alvast thanks

greetz Michael en June

liek
Ben Niet Weg Te Slaan staff

Berichtdoor liek » 21 Sep 2017, 09:46

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van achter een bal aan laten rennen en langdurig touwtrekken. Dit omdat het de gewrichten enorm belast en je grote kans hebt dat je hond op jonge leeftijd al slijtage (pijn) krijgt. Voorbeelden genoeg gezien/gehoord in mijn hondenkennissenkring die ook allemaal spijt hebben dat ze dit soort dingen zoveel hebben gedaan (omdat de hond het zo leuk vond..)

Af en toe eens kort spelen met een touw of bal voor de fun is natuurlijk heel wat anders als regelmatig langdurig..

Fietsen is juist een veilige manier van conditie en spierkracht opbouwen waarbij de rechtlijnige beweging(draf) naast de fiets zorgt voor een gelijkmatige belasting vd gewrichten. Check regelmatig de voetzooltjes!

Ik zal Mick eens vragen voor een goed fietsschema..

Mick
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Mick » 21 Sep 2017, 09:57

[quote="liek"]
Ik zal Mick eens vragen voor een goed fietsschema..[/quote]
[color=#0000BF][i]Even a blind squirrel finds a nut once in a while[/i][/color]

liek

Berichtdoor liek » 21 Sep 2017, 10:21

Kennissen van mij, zitten ook op dit forum maar niet meer actief volgens mij.. Hun hond vindt het achter een bal aanrennen helemaal geweldig dus dat deed ze vaak en lang.. Ze is nog geen 7jaar, en deze zomer dachten ze dat ze misschien rugproblemen had omdat ze af toe wat last leek te hebben met op de bank springen.. Na enkele weken pijnmedicatie bleek dat haar kruisband compleet was afgescheurd! Dit soort honden zijn zulke bikkels, die laten niet snel merken als ze pijn hebben. Inmiddels is ze geopereerd.. maar achter dat balletje aanrennen is er niet meer bij. Door al die schielijke draaibewegingen is dit gebeurd.. En zij is bij lange na niet de enige die dit daardoor oploopt.

Mick
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Mick » 21 Sep 2017, 10:24

Eventjes weinig tot niet online geweest...

Goed je wil dus wat gaan doen om je hond in conditie te zetten, helemaal top! Nu zal je je dus moeten gaan verdiepen in belastingen. Wat kan al wel, wat kan je opbouwen en hoe doe je dat verantwoord.

Bij een jonge hond adviseer ik altijd lijnrechte bewegingen, dat geeft namelijk de minste belasting op het skelet. Fietsen en lopen is het begin! Het fietsschema hierboven is bv al een goeie start. Ik zelf heb een actieve dag, altijd laten volgen door een rustdag, ik merkte dat dat voor mijn hond het beste werkte.

Even als voorbeeld:

Ma - 15 minuten lopen (pas/poep rondje), eten, middag fietsen 15 minuten (let op warm lopen en cooldown elk minimaal 15 minuten), namiddag 30 minuten pas/poep rondje, avond 1(,5) uur lopen op tempo.

Di - 15 minuten lopen (pas/poep rondje), eten, middag 15 lopen, namiddag 30 minuten pas/poep rondje, avond 1 uur lopen op tempo.

Wo - 15 minuten lopen (pas/poep rondje), eten, middag fietsen 15 minuten (let op warm lopen en cooldown elk minimaal 15 minuten), namiddag 30 minuten pas/poep rondje, avond 1(,5) uur lopen op tempo.

Do - 15 minuten lopen (pas/poep rondje), eten, middag 15 lopen, namiddag 30 minuten pas/poep rondje, avond 1 uur lopen op tempo.

Vr - 15 minuten lopen (pas/poep rondje), eten, middag fietsen 15 minuten (let op warm lopen en cooldown elk minimaal 15 minuten), namiddag 30 minuten pas/poep rondje, avond 1(,5) uur lopen op tempo.

Za - 15 minuten lopen (pas/poep rondje), eten, middag 15 lopen, namiddag 30 minuten pas/poep rondje, avond 1 uur lopen op tempo.

Zo - 15 minuten lopen (pas/poep rondje), eten, middag 15 lopen, namiddag 15 minuten pas/poep rondje - 5 minuten flirtpole, 5 minuten balletje 5 springpole (of touwspelletje), avond 1 uur lopen op tempo.

Fietsen steeds met 5 minuten per week verlengen, flirtpole vanaf week 4 toevoegen op actieve dagen en elke week met 2-3 minuten verlengen (gewoon met de lange avond wandeling), Powerwalk (hond laten trekken) vanaf week 8 beginnen met 10 minuten en elke week verlengen met 5 minuten. Binnen 6 maanden hondje in zeer goede basis conditie!

Vanaf week 10 word voeding een belangrijk punt, door de belasting zal je meer eiwitten in het voer moeten hebben. Een standaard brok of basis kvv (ala smuldier bv) zal te weinig eiwitten bevatten. 1 a 2 eitjes in de week (rauw) is dan wel aan te raden, hoewel je beter kan overstappen op een wat eiwitrijker voer.

Alles valt of staat met hoe goed jij je hond kan lezen. Dus als je bv fiets houd ademhaling in de gaten. Mijn mafkees wil altijd voluit, maar ik hoor als ik hem moet gaan afremmen. In aanloop naar serieuze training is het dus enorm belangrijk dat je je hond gaat leren lezen. Kijk goed hoe ie beweegt en of ie er plezier in heeft, als je merkt dat ie iets niet of minder leuk vind stoppen en iets anders gaan doen. Vergeet niet dat je samen plezier moet hebben ipv een lijstje af te lopen!
[color=#0000BF][i]Even a blind squirrel finds a nut once in a while[/i][/color]

liek

Berichtdoor liek » 21 Sep 2017, 10:43

Ik zou persoonlijk flirtpole achterwege laten vanwege weer die schielijke bewegingen, is nergens goed voor. Ook een uur lopen op tempo na een fietsdag lijkt me wat teveel van het goede voor een hond van 14 maanden.

Als je een hond wil met een strak uiterlijk en goede conditie is lopen en fietsen voldoende!! Is ook de meest gezonde vorm van belasting zodat ze niet op jonge leeftijd al versleten gewrichten heeft of met gescheurde kruisbanden komt te zitten, wat erg pijnlijk is en de operaties zijn ook erg duur..

En zoals al eerder gezegd is af en toe kort met een bal of touw spelen heus niet zo erg, als jullie daar samen lol in hebben. Misschien vind ze zoekspelletjes/speuren ook leuk? En weer eens iets anders zodat ze geestelijk ook wat variatie/voldoening krijgt.

MichaelJune
Gezellige Staff
Gezellige Staff

Berichtdoor MichaelJune » 21 Sep 2017, 19:08

dankje voor jullie reacties hier heb ik erg veel aan!

ik ben nu volledig over op kvv( carnibest pancreas, geen koolhydraten, veel eiwit en vet). ze kreeg zoiezo al een aantal eieren per week, rauw met schil door het vlees geprakt.

nu heb ik een deal met de lokale slachterij, die bewaard runderharten, vuile pens en lever/nieren voor me voor een zeeeer zachte prijs, hiermee ga ik dus varieëren, dagen met flinke belasting krijgt ze meer eiwitten en vet, dagen met minder belasting ook minder, hoe kan ik dit het beste variëren met carnibest pancreas? ook heb ik hele Halal kippen gehaald en die opgehangen met een touw en lekker laten knagen, 10 min was een halve kip weg, ribben en kleine botjes van tevoren weggesneden. Ik voer voor nu in kleine hoeveelheden verse Wortel( vitamine a en betacorrateen) voor der immuunsysteem toe te voegen en Verse spinazie voor de vitamine K, ze krijgt sinds vorige week 3 blokjes schapenvet in de week. en 2 a 3 x in de week een half blikje tonijn of half blikje zalm (in zonnebloemolie)per keer bij der verse vlees, dan gooi ik iets minder vlees erbij. Ze vind het erg lekker maar is het zo goed voor een beginnende sportster? ik denk dat ik zat vet en eiwitten voer zo en geen of weinig koolhydraten en granen. Brokken komen er bij mij niet meer in. bedankt voor het fietsschema en de tips over rechtlijninge bewegingen!

1 ik ga het fietsen verder opbouwen, vind ze erg leuk en merk nu dat ze iets langer door ken gaan als eerst, op het moment dat ik zie dat ze wat achterblijft en de pit er ver uit is dan stop ik en loop ik verder naar huis, nu is dat volgens het schema ongeveer 20 min en rond die tijd vind ze het wel best.

2 touwtrekken zal ik minder ver in doorgaan al vind ze het nog leuker als fietsen merk ik

3 achter de bal rennen zal ik beperken voor haar bestwil

4 ik ga kijken of ik de kong kan vullen met vers vlees, haar even vastzet in het bos ( aan een boom oid) en dan de kong verstop en haar ga laten zoeken. lijkt me erg leuk spelletje.

nog tips of opmerkingen betreft mijn voeding? ben het nog goed aan het verdelen over de week dus een echt schema ervoor heb ik nog niet maar komt nog wel.

zoals je kunt lezen ben ik er erg serieus en doordacht aan begonnen, puur voor de fun en voldoening. We ondernemen zoiezo al veel met der maar word nu wat meer gestructureerder .

alvast bedankt

greets Michael

MichaelJune
Gezellige Staff
Gezellige Staff

Berichtdoor MichaelJune » 21 Sep 2017, 19:21

kleine toevoeging

ik verleng het fietsen nu met 3 minuten per keer, daar zal ik dan 5 minuten van maken.

dat powerwalken, mag ze dat op deze leeftijd al? heb al wel een loodgordel met uitneembare 2kg loodjes voor duikers gehaald en ben van plan die in de toekomst te gebruiken( kun je omdoen als een halsband en dan vastgespen net als een riem. dan begin ik binnekort met 2 KG tijdens het lopen, tijdens het fietsen wil ik geen gewichten toevoegen.

voetzooltjes check ik elke dag en ik masseer ook na! en een half uur tot 45 minuten na intensief sporten krijgt ze der voer pas. hoop dat ik op de goede weg zit met alles

liek

Berichtdoor liek » 22 Sep 2017, 08:46

Waarom geef je in godsnaam Carnibest Pancreas?? Dat speciaalvoer is voor honden waarvan de alvleesklier niet goed werkt.

Er zitten alvleesklieren van koeien in waar stoffen inzitten die een hond waarvan de alvleesklier niet werkt nodig heeft. Als je het aan een gezonde hond geeft krijgt die teveel van die stoffen wat niet goed is! Er zijn fabrikanten van versvoer die ook hebben aangegeven dat het niet goed is om aan gezonde honden te geven.

Persoonlijk, voel je aub niet aangevallen, vind ik het allemaal een beetje overdreven wat je met voer doet. Wat ik bedoel is dat je bijv schrijft dat op dagen dat je hond flink belast wordt ze dan meer eiwitten en vet krijgt.. Terwijl een beetje fietsen en flink doorlopen echt geen flinke belasting is. Af en toe een extra eitje, wat lekkere worteltjes e.d. allemaal prima, je hond zal dat vast heel leuk/lekker vinden, en variatie in voeding is altijd leuk voor je hond! Kijk anders ook eens rond op barfplaats.nl daar zitten echt mensen met kennis over voeding. Aan de andere kant zijn er ook mensen met werkhonden (sledesport bijv) die hun honden op brokken hebben..

Waarom zou je haar nek(wervels) extra willen belasten met 2 kilo?? Zodat ze een nekhernia krijgt? Bij voldoende lopen/fietsen zal ze ook mooi strak worden, daar heb je geen gewichten voor nodig! Mocht je toch met extra ballast willen werken wacht dan tenminste tot dat ze helemaal is uitgegroeid, ergens tussen 3 en 3,5jaar. Hou het tot die tijd gewoon bij lopen en fietsen, en af en toe even spelen met bal of touw voor de fun.

Stel jezelf de volgende vraag.. als je naar mensen kijkt.. heb je bijv. marathonlopers en bodybuilders.. Beide zien er strak en gespierd uit. Wat wil jij voor je hond?

De marathonloper slank en afgetraind, die moet geen grote opgeblazen spieren hebben, want grote spieren verbruiken meer zuurstof en die lucht hebben ze juist nodig om lange afstanden te kunnen lopen. Dus voor hun conditie/duurvermogen.

Dan de bodybuilder, die gebruikt gewichten om zijn spieren groter te krijgen, maar een bodybuilder zal nooit een marathon kunnen lopen want die spieren gebruiken veel zuurstof dus is snel buiten adem als hij wil hollen.

Beide sporters hebben ook koolhydraten en granen nodig, simpelweg voor de energie die ze verbruiken!

Ik vind het echt super dat je zo lekker bezig bent met je hond!! Maar ik hoop echt dat je je heel goed verdiept in wat er allemaal bij komt kijken. Ik heb een paar oude topics opgezocht, misschien had je ze al gevonden, zou goed zijn om die goed door te lezen!

http://www.staffordforum.nl/viewtopic.php?f=45&t=78787

http://www.staffordforum.nl/viewtopic.php?f=45&t=83387

http://www.staffordforum.nl/viewtopic.php?f=45&t=78756

MichaelJune
Gezellige Staff
Gezellige Staff

Berichtdoor MichaelJune » 22 Sep 2017, 13:59

hoi liek ik voel me totaal niet aangevallen. heb me weldegelijk heel goed ingelezen, hier en op amerikaanse sites , en nog steeds lees ik er veel over. heb hele 1 mans intervieuws van Don Mayfield over het in conditie zetten van je hond gelezen( echt uitleg van 2 uur ofzo haha) . Wat is overdreven, je kan er nog verder in gaan hoor, creatine, supplementen maar daar ga ik niet aan beginnen.

Dat powerwalken met verzwaarde halsband heb ik juist van hier. een topic die Daven gestart is (plaats hier een foto van je conditioned stafford) daarin had niemand daar commentaar op? daarom dacht ik dat het wel een goed plan is, betwijfel of 2 kilo een nekhernia tot gevolg heeft.maar over de leeftijd waar je kan starten ermee kan ik wel in komen.

Als ik iets begin wil ik het gewoon goed doen, en daar kan ik best ver in gaan( wat mijn budget toelaat en tijd) .Maar niet ondoordacht maar moet er tegelijkertijd wel nog in leren want ben nog niet eerder zo ermee bezig geweest. Iedereen heeft het moeten leren. En zoals je leest ben ik eerder voorzichtig als te gretig.

koolhydraten ben ik niet helemaal met je eens. voor de mens wel maar een hond haalt daar zn energie niet uit, dat haalt ze uit vet en eiwit.er moet wel iets van inzitten maar ik weer het zoveel mogelijk uit mijn dieet,

alvast bedankt weer!

greetz michael

Terug naar “Algemeen”