Info: Ongezonde dingen & fabeltjes

Voor alles omtrent verse voeding. BARF (Bones and Raw Food) en KVV (Kant en klaar Vers Vlees). Ook onderwerpen over natuurlijke voedingstoevoegingen en medicatie kunnen hier geplaatst worden.
Forumregels
Ester

Info: Ongezonde dingen & fabeltjes

Berichtdoor Ester » 11 Feb 2007, 13:41

De ongezonde dingen lijst

Bewerkte botten:
Botten die gekookt/gerookt/gebakken of anderssinds bewerkt zijn veranderen van structuur en kunnen maag en darmperforaties tot gevolge hebben. Botten worden dan ook altijd RAUW verstrekt.

Dragende botten:
Dragende botten van oudere dieren zijn té hard waardoor het gebit van een hond een opdoffer krijgt en dus te hard slijt. ( tanden kunnen zelfs afbreken )

Te kleine botten/enkele ribben:
Geef aan schrokkende honden nooit te kleine botten i.v.m inslikkingsgevaar. Geef daarnaast nooit enkele ribben maar altijd een aantal ribben aan elkaar.

Chocolade:
Theobromine, een bestanddeel van chocolade, is giftig voor honden. Wat het effect op de hond is, hangt af van de hoeveelheid chocolade die de hond heeft gegeten en het gewicht van de hond. Het kan variëren van diarree tot de dood. Indien je hond een hoeveel chocolade heeft opgegeten ga dan meteen naar je dierenarts!

Uien:
Familie van de Look, zorgt vaak voor jeuk

Prei:
Familie van de Look, zorgt vaak voor jeuk

Tomaat:
Groente uit de nachtschadefamilie zorgen doorgaans voor allergische reacties en kunnen bovendien ontstekingen verergeren.

Paardenpoep:
Paarden worden regelmatig ontwormt. Dit ontwormingsmiddel komt terecht in de ontlasting van het dier. Als een hond deze paardenpoep op-eet kan deze vergiftigd worden en ook overlijden.

Rozijnen & krenten:
Blijkbaar zit er in druiven (en dus ook in rozijnen, want dat zijn immers gedroogde druiven) een stof die giftig is voor de hond. Tot op heden is helaas niet bekend wat die stof precies is en wat er precies gebeurt in het lichaam, waardoor de hond ziek wordt. Er is inmiddels al onderzocht of het te maken heeft met het voorkomen van bestrijdingsmiddelen tegen insecten of schimmels, of giftige stoffen uit schimmels zelf maar dat bleek niet het geval te zijn. Ook de mogelijkheid van de aanwezigheid van hoge concentraties vitamine D of zware metalen (zoals zink of lood) in de druiven of rozijnen is onderzocht, maar ook die onderzoeken leverden tot nu toe geen bevredigende verklaring op voor de vergiftigingsverschijnselen. Het blijkt ook niet uit te maken of het gaat om druiven uit de winkel of uit eigen tuin. Wat voor giftige stof ook de boosdoener is die de honden ziek maakt, we moeten ons realiseren dat deze stof in een relatief hoge concentratie voorkomt in rozijnen, omdat rozijnen gedroogde druiven zijn. We weten dus nog niet het fijne van de druiven/rozijnen vergiftiging, maar wel bekend is dat er na het eten van een relatief grotere hoeveelheid druiven of rozijnen eigenlijk altijd een ernstige vorm van nierfalen optreedt, die zonder medisch ingrijpen levensbedreigend is voor de patiënt.
Bron: WHG Dierenartsen

Druiven:
Zie rozijnen

Uiervlees:
Donath zegt het volgende over uiers: pag. 123
"Melkslib uit de centrifuge. Ook al hebben de daarin voorkomende bestanddelen nog wel voedingswaarde, toch is dit slib een uiterst gevaarlijk voedsel. Niet alleen, dat het vuil van de koeien, als aarde, huidschilfers, faeces en haren erin terecht komen, ook worden er coccen, etter en bloed uit ontstoken uierkwartieren, bacteriën en bacillen, ook de gevaarlijke tbc-bacillen, ingeslingerd. Niet alleen, dat het dus voor de honden gevaarlijk is, ook de mens, die ermee omgaat, kan het gemakkelijk infecteren. Tijdens de wereldoorlog zijn er tal van honden en nesten mee te gronde gegaan. Ook koeienspenen en uiers voedere men om dezelfde redenen nimmer rauw".

Macadamia nootjes:
Gebruik geen macadamianoten, de hond wordt hier ziek van.

Pitten:
De pitten van amandelen, abrikozen, avocado's en de pitten van een appel bevatten blauwzuur en zijn ( in grotere hoeveelheid) giftig voor een hond

Rauw varkensvlees:
Rauw varkensvlees kan de ziekte van Aujeszky bevatten. Honden & katten gaan hier als ze deze dierziekte binnenkrijgen onherroepelijk dood daar er geen behandeling voor is.

Knoflook:
Knoflook is NIET giftig voor honden, doch moet het slechts mondjesmaat gegeven worden. Een teveel aan knoflook kan bloedarmoede veroorzaken.

Rauwe eieren:
Vooral wel geven, maar wel in zijn GEHEEL!
Met dank aan Yari:
In het eiwit van een rauw ei zit avidine. Avidine bindt zich aan biotine, waardoor het niet meer kan worden opgenomen.
Veel mensen roepen daarom dat je op moet passen met het geven van rauwe eieren, omdat het tot een biotine-tekort zou kunnen leiden.
Alleen schijnt er in het eigeel meer biotine in te zitten dan er avidine in het eiwit zit. Als je dus hele eieren voert (al dan niet met schil), zal dit dus zo'n vaart niet lopen. Maar uiteraard geldt dat overdaad schaadt.
En aangezien rauwe eieren juist heel veel goede eigenschappen bezitten, zoals: hoogwaardige eiwitten, licht verteerbaar, barst van de essentiële aminozuren en vitamines: A, B2, D en E, niacine, biotine, koper, ijzer, zwavel, fosfor, choline en onverzadigde vetzuren, etc, etc, zou ik juist met regelmaat een rauw eitje aanraden.

Paracetamol:
Dodelijk voor honden!

Fabeltjes

Het advies om de waterbak weg te halen na het eten van een NRV-maaltijd door de honden kan je op ieder forum en bottendocumenten vinden.
De reden was duidelijk..dit kon gevaarlijk zijn als de honden grote stukken bot en vlees gegeten hadden en na het drinken van water dit onverteerd zou doorspoelen naar de darmen met alle gevolgen van dien.

Naar aanleiding van vragen op honden.nl over de maagfunctie ben ik maar weer eens in een boek gedoken en vond de volgende opmerkelijke tekst.

Overgenomen uit het boek E.K.K van Drs Robert van der Molen. blz 113

De toegang van de maag is de cardia, waar vanuit de slokdarm het voedsel de maag binnenkomt.
De uitgang aan het andere uiteinde van de maag is de maagportier of pylorus.

Voedsel dat de maag binnenkomt, wordt gelaagd opgeslagen. nieuw voedsel in de maag komt in het midden van de al aanwezige voedselbrij te liggen, zodat dit nog verstoken wordt van de maagsappen.

de lege maag heeft een grillig verloop van slijmvliesplooien, maar langs de kortste weg tussen de cardia en pylorus verloopt de slijmvlies als in een soort geul Dat is de zgn slokdarmsleuf.
Kleine hoeveelheden vloeistof gaan vrijwel direct door deze sleuf heen, ook al is de maag gevuld met voedsel
Grotere hoeveelheden vloeistof zullen over de rand heen kunnen klotsen en zeer kleine deeltjes voedsel mee kunnen sleuren wanneer de vloeistof weer terugglijdt in de slokdarmsleuf.

Resumerend houd dit in dat als de honden na het eten van hun botten met vlees wat water drinken dit helemaal niet in de maag komt en dus ook geen botten mee kunnen sleuren naar de slokdarmsleuf en naar de darmen.

Het is gevaarlijk om eenmaal ontdooid diepvriesvoedsel weer in te vriezen.

Fabel
Het zou gevaarlijk zijn omdat de bacteriën zich dan sterker vermenigvuldigen. In werkelijkheid heeft het opnieuw invriezen van ontdooide levensmiddelen hetzelfde effect als het invriezen van verse. Afhankelijk van het soort voedsel, of het nu leverworst of spinazie betreft, aardbeien of aardappelpuree, en afhankelijk van het tempo van het invriezen, heeft misschien de aanblik of de smaak ervan te lijden en kunnen ook bepaalde voedingsstoffen en vitaminen er minder goed tegen, maar het meest lijden de micro-organismen, waardoor het voedsel eventueel zou kunnen bederven: zij worden in ieder geval vernietigd. Of u het nu voor de eerste of de tiende maal invriest, medisch gezien is het opnieuw invriezen van eenmaal ontdooide diepvriesartikelen zonder risico (aangenomen dat de levensmiddelen niet langere tijd buiten de koelkast worden bewaard - bij temperaturen boven de 10 graden Celsius kunnen bacterieculturen ontstaan. Om deze te doden zou het voedsel voor het invriezen moeten worden gekookt).

Bron: Nieuw lexicon van hardnekkige misverstanden, W. Krämer, G. Trenkler en D. Krämer, 2000, uitgeverij Bert Bakker Amsterdam

Dit mag gewoon gekopieerd worden ovv de bron:
Bron: http://www.voernatuurlijk.nl/forum/viewtopic.php?t=9333

Enya-Bubba

Berichtdoor Enya-Bubba » 11 Feb 2007, 14:28

opgeslagen op me pc se :engel :engel

Mieke en Joop

Berichtdoor Mieke en Joop » 14 Feb 2007, 12:06

dit zijn mooie dingen om te weten ... maar over dat invriezen als het al een keer ingevroren is geweest , ben ik het niet mee eens ...
Ik heb jaren in een slagerij gestaan , in de horeca gewerkt tot vorig jaar, en weet niet beter of eenmaal ingevroren producten mogen nooit meer opnieuw ingevroren worden dit kan je ook nalezen bij H.A.C.C.P.

Groetjes Nefertari ( Mieke)

debbyt

Berichtdoor debbyt » 14 Feb 2007, 13:23

mooi stukje, denk dat veel mensen dier wat aan kunnen hebben. :knipoog

Superguppy

Berichtdoor Superguppy » 14 Feb 2007, 16:05

dus.. rauw ei met schil, is niet erg?
zijn de scherpe randjes dan niet gevaarlijk?

geeft wel een zooitje denk ik..
dat eigeel kleeft als een gek...

of mis ik nu iets?

Valerie

Berichtdoor Valerie » 14 Feb 2007, 16:16

Superguppy schreef:dus.. rauw ei met schil, is niet erg?
zijn de scherpe randjes dan niet gevaarlijk?

geeft wel een zooitje denk ik..
dat eigeel kleeft als een gek...

of mis ik nu iets?

gewoon in de tuin geven, gaat goed op hoor :knipoog

Superguppy

Berichtdoor Superguppy » 14 Feb 2007, 16:24

grappig. ik ga het meteen geven als ik thuis kom!!

hoe vaak mag dat eigenlijk?
want een ei is miss wel een lekker toetje en niet zo duur ook

dunja

Berichtdoor dunja » 14 Feb 2007, 23:02

Meestal prak ik het ei in z'n geheel ergens door heen. bv cottage cheese wat yogurt, koudgeslagen honing en een heel ei in de mixer of prakken.

Envy
Happy Staff
Happy Staff

Berichtdoor Envy » 14 Feb 2007, 23:09

Ik knijp het ei fijn met mn hand en geef het "door" de brokken
Only sheep need a leader

Valerie

Berichtdoor Valerie » 15 Feb 2007, 12:40

Superguppy schreef:grappig. ik ga het meteen geven als ik thuis kom!!

hoe vaak mag dat eigenlijk?
want een ei is miss wel een lekker toetje en niet zo duur ook

volgens mij voor een middelgrote hond niet meer dan 6 eieren per week? vind dat zelf al wat veel :knipoog maar doe wat je wil

Terug naar “BARF en KVV”