Natuurlijke Rauwe Voeding & granen

Voor alles omtrent verse voeding. BARF (Bones and Raw Food) en KVV (Kant en klaar Vers Vlees). Ook onderwerpen over natuurlijke voedingstoevoegingen en medicatie kunnen hier geplaatst worden.
Forumregels
Ester

Natuurlijke Rauwe Voeding & granen

Berichtdoor Ester » 11 Feb 2007, 15:43

NRV & granen

Dr. Ian Billinghurst

Toen ik GYDAB schreef, had ik de nodige bedenkingen over granen in de voeding voor honden want ik had opgemerkt dat er een opvallende onderlinge verhouding is tussen allerhande degeneratieve aandoeningen zoals o.a. artritis, aandoeningen van de alvleesklier en zelfs kanker, en het gebruik van granen in de voeding (niet alleen commercieel hondenvoer - ook de 'gezonde' hele graanproducten die gegeten worden door mensen).

Toentertijd was ik er door mijn onderzoeken achter gekomen dat er ontelbaar veel problemen waren met granen, maar ik had nog geen materiaal gevonden om ze volledig te kunnen afzweren. Er was met name onvoldoende bewijsmateriaal over het zetmeelgehalte van deze voedingsmiddelen.

Inmiddels is gebleken dat het ogenschijnlijk onschadelijke zetmeel dat in brede kringen beschouwd wordt als een zeer veilige en goedkope energiebron, niet de lieve, onschuldige grondstof is die het lijkt te zijn! Door deze nieuwe informatie over de rol van zetmeel bij het ontstaan van een slechte gezondheid, heb ik de laatste spijker op de doodskist van granen kunnen slaan.

Vanuit evolutionair standpunt bekeken is het duidelijk dat onze honden, net als wij, alleen die voedingsmiddelen zouden moeten eten waarop ze zijn geëvolueerd als ze tenminste een goede gezondheid willen krijgen en houden. De afgelopen jaren heb ik de theorieën over de schadelijke rol van enkelvoudige koolhydraten in het lichaam van zoogdieren van Dr. Atkins, een cardioloog in New York, en veel anderen die op dezelfde golflengte zitten, opnieuw bestudeerd.

Deze informatie sloot perfect aan bij andere informatie over de parallel verlopende evolutie van hond en mens, en het verband tussen het eten van granen en de ontwikkeling van degeneratieve aandoeningen in beide soorten. Door de onderlinge verhoudingen te bestuderen en alle informatie in overweging te nemen, kwam ik tot de conclusie dat noch mens noch hond een graaneter is.

Het werd me duidelijk dat er geen enkele geldige reden is om granen aan te bevelen als voeding voor honden, tenzij het een ras betreft dat al duizenden jaren leeft op voeding die voornamelijk uit granen bestaat, en dat er voldoende theoretische en praktische redenen zijn om het af te wijzen.

De biochemische/fysiologische basis van de problemen die rechtstreeks verband houden met het eten van granen, is gerelateerd aan het insulinegehalte van het bloed als reactie op de bloedsuikerspiegel. Het ultieme effect van koolhydraatrijke voeding is o.a. dat er grote schommelingen zijn in bloedsuiker en insuline, insuline resistentie en hoog bloedsuikergehalte.

Dit op zijn beurt heeft pathologische veranderingen tot gevolg op het gebied van de productie van eicosanoïden, hetgeen op zijn beurt weer leidt tot vetzucht, het vasthouden van vocht en aandoeningen van de aders, nieren, lever, centraal zenuwstelsel en hart, en tot slot in veel gevallen tot kanker. Oftewel, het eten van graan en ander zetmeelhoudend voedsel (en uiteraard ook de enkelvoudige suikers) is een belangrijke oorzaak van het ontstaan van degeneratieve aandoeningen of helpt in belangrijke mate mee aan het ontstaan daarvan.

Er zijn nog meer factoren bij betrokken, vooral wanneer het gaat om commercieel hondenvoer zoals o.a. een tekort aan beschermende factoren, een bedroevend lage kwaliteit van de eiwitten, de uitbundige aanwezigheid van giftige stoffen en de bijna totale afwezigheid van gezonde vetten.

Er is veel meer gedetailleerd onderzoek nodig om de schadelijke effecten van granen in de voeding geheel te begrijpen, maar ik hoop dat bovenstaande voldoende is om te begrijpen waarom ik het voeren van welke graansoort dan ook aan honden en katten zonder dat daar een geldige reden voor is, niet langer ondersteun.

Ian Billinghurst.

Ester

Berichtdoor Ester » 11 Feb 2007, 15:43

Kymythy R. Schultze, C.C.N, A.H.I.,zegt het volgende over granen. Uit haar boek, Natural Nutrition for Dogs and Cats:

''Dogs and cats have no nutritional need for grains. Carbohydrates or energy from grains is not required by dogs and cats. Fats are their best, species-appropriate source of energy, and they are also able to derive energy needs from protein. Energy is the ''fuel'' that sustains life and all bodily functions.

Wild prey animal stomachs may contain grasses, bark, insects, roots, nuts, seeds, and other plant matter - but not modern grain, unless the animal was grazing previously in a field of domesticated grain. Even so, the majority of our dogs' and cats' evolutionary history, which formed their physiology, did not include prey animals that ate grain. Grains were domesticated and used as a staple in some human cultures only recently in evolutionary history, so prey animals and predators did not have access to them until that time. And domesticated grains differ structurally from wild grains. Everything about our dogs' and cats' anatomy dictates that they are not natural grain eaters.

Grains break down into sugar within the body and can supply nourishment for yeast overgrowth. Grains are also mucus-forming and may contribute to many health problems including allergies, ear infections, skin problems, bloating, joint problems, malabsorption, and digestive disorders. Dr. Russell Swift, a nutritionally oriented veterinarian, feels that feeding grains to carnivores weakens their immune systems and pancreas and may also lead to dental calculus. For cats and dogs, a good source of energy within a truly natural diet can be secured with raw fat and protein, not unnartual grain carbohydrates.''

Bron: www.voernatuurlijk.nl/forum

Damien

Re: Natuurlijke Rauwe Voeding & granen

Berichtdoor Damien » 21 Sep 2011, 13:50

Zit er nog verschil in koolhydraten uit meelproducten of rijst voor de beschreven gevolgen?

Wie heeft er ervaring met een graanvrij dieet voor honden waarvan een hoge prestatie wordt verwacht? Ik weet dat koolhydraten zo z'n voordelen hebben.

Zou leuk zijn hier wat gedachtespinsels over te lezen

Maris

Berichtdoor Maris » 21 Sep 2011, 14:01

[quote="Damien"]Zit er nog verschil in koolhydraten uit meelproducten of rijst voor de beschreven gevolgen?

Wie heeft er ervaring met een graanvrij dieet voor honden waarvan een hoge prestatie wordt verwacht? Ik weet dat koolhydraten zo z'n voordelen hebben.

Zou leuk zijn hier wat gedachtespinsels over te lezen[/quote]

Ik weet niet wat je precies met een hoge prestatie bedoelt, maar Luna staat geheel granen vrij, al sinds ze anderhalf is.

8 oktober gaan wij op voor de UV-test, in de vrij tijd doet ze een uur chainpulling 1x per week, 27 km naast de fiets 3x per week, 4 à 5 keer per week 1/2 uur in de flirtpole, ander half uur per week behendigheid, een uur per week gehoorzaamheid, wanneer ik er zin en tijd voor heb dagelijks een wandeling van een uur.

o ja en ongeveer 1 behendigheidswedstrijd per maand.

Moet wel zeggen dat ik al vanaf februari spier support erbij heb gegeven, om de spierherstel te bevorderen. Dit geef ik alleen in het trainingsseizoen. 15 oktober gaan wij het rustiger aan doen, dus dan krijgt ze ook geen spiersupport meer. Ook krijgt ze wat zeewier om haar weerstand hoog te houden. Moet zeggen dat ze met deze twee toevoegingen sneller hersteld van de inspanningen (voorheen kon ik de tweede dag geen grote inspanning meer met haar doen, nu wel) en minder vaak ziek is geweest (in vergelijking tot vorig jaar).

Damien

Berichtdoor Damien » 21 Sep 2011, 14:09

Sorry, bedoelde meer kwa explosiviteit in de 1e 10-20 minuten, daar waar koolhydraten een snellere brandstof zijn. Voor duursporten lijkt vet me een prima energiebron. Vraag me af het nou echt een wezenlijk verschil maakt ten opzichte van een hond die enkel op vetten draait.

Terug naar “BARF en KVV”