Walk on the Moor 1

Hier staan verhalen gemaakt voor en door Stafford en Pitbull liefhebbers
Forumregels
Frank

Walk on the Moor 1

Berichtdoor Frank » 11 Mar 2007, 22:10

Ik zal voor dit forum de komende tijd de "Walk on the Moor"verhalen vertalen. Deze verhalen zijn geschreven door een kennis van mij genaamd Jim, sommigen kennen hem via internet onder de naam Housedog. Hij vond het een leuk idee, en gaf mij hiervoor graag toestemming.
Zijn verhalen zijn een mix van de geschiedenis van ons ras(SBT) gemixed met zijn visie hierop en zijn persoonlijke ervaringen.

Ik hoop dat jullie het leuk vinden.

Walk on the Moor 1

Kent u de zone tussen ontwaken en slapen? Het was in deze tunnel waarin ik mijn wandeling startte. Terwijl ik vrolijk mijn wandeling voortzette over de “Moor”, zag ik in de verte voor mij een figuur opdoemen. Eerst was het beeld nog wat wazig, maar toen ik naderbij kwam ontwaarde ik een kromme oude man, getekend door het leven. Toen ik binnen bereik kwam sprak hij me aan en vroeg of hij me mocht vergezellen tijdens mijn wandeling. Ik antwoordde hem dat ik blij zou zijn met het gezelschap.

Terwijl de man met me opliep bedacht ik me dat hij me toch wel heel bekend voorkwam, en dat ik hem toch al eerder had gezien, maar ik kon niet plaatsen waar dan wel. Hij vroeg me op een gegeven moment naar mijn hobby’s en interesses, en ik antwoordde hem dat mijn grootste hobby honden waren, en dan hoofdzakelijk “de Stafford”. Vreemd zei hij, hetzelfde ras was mijn leven toen ik nog jong was, en tot op de dag van vandaag heeft het mijn interesse. Hij vroeg me hoe het er voor stond met het ras tegenwoordig, en ik antwoordde hem dat het niet best was in mijn opinie. Hij vroeg me hoe ik dat bedoelde. Ik antwoordde hem dat het ras volgens mij te veel van de oorsprong af begint te wijken, en dan nog wel door mensen met goede intenties, maar dat sommige honden al zover verandert zijn dat ze niet meer als Stafford herkenbaar zijn. De man vroeg me of ik zijn herinneringen van “de Stafford” wilde horen. Natuurlijk antwoordde ik dat zou geweldig zijn. En hij begon te vertellen.

Het was in de jaren dertig dat ik me bewust werd van “de Stafford”, voor deze tijd stonden deze honden bekend als “Half and Half”, Pitdog en nog een serie andere namen. Het was ook in deze jaren 30 dat een groep enthousiastelingen besloten om een club te vormen met als doelstelling deze honden met vele namen en typen meer te standaardiseren. Deze groep enthousiastelingen stelden een standaard op waarin de uiterlijke kenmerken en karakteristieke eigenschappen werden vastgelegd van wat de Stafford onderscheid van de andere rassen.

Ze hadden toen nog geen kennis van de kynologische taal die tegenwoordig gebruikt wordt door de schrijvers van dit soort documenten. Maar ze verwoorden de standaard zo dat de enthousiastelingen in de toekomst hopelijk zouden begrijpen wat de ware betekenis van deze standaard was. En zodoende zouden pogen de ware idealen van het ras te handhaven. Hij vroeg me of ik dacht dat hun idealen verwezenlijkt waren? Ik antwoordde hem dat de standaard die ons nagelaten was door deze mensen later was verandert, vermoedelijk door mensen die dachten het beter te weten. Dat is spijtig zei de man. Zij die de oorspronkelijke standaard neerschreven waren zich bewust van alle aspecten van de Stafford, en de standaard was vanuit hun ervaringen opgesteld.

Ik naderde het einde van mijn wandeling, bedankte de oude “gentleman” voor zijn gezelschap, en zei hem dat ik het leuk zou vinden om hem nog eens tegen te komen. Hij wenste me het beste en zei: “Geef niet op, jij en anderen zoals jij zullen me levend houden”

Trouwens de naam van deze oude “Gentleman”was “Jim”.

Vertaling: Frank van Elden(Gamestaff)

Wicked Staff

Berichtdoor Wicked Staff » 11 Mar 2007, 22:19

Leuk stukje Frank :goe

Kan niet wachten tot het volgende stukje :zwaai

Enya-Bubba

Berichtdoor Enya-Bubba » 11 Mar 2007, 22:26

heel leuk neergeschreven :goe :goe

op naar de volgende :engel

Tamara & Dana
Forumfladder
Forumfladder

Berichtdoor Tamara & Dana » 11 Mar 2007, 22:41

Erg leuk zelfs :goe

Beetje kort alleen nu wil het vervolg weten :engel
[img]http://img.photobucket.com/albums/v146/RoxyStaff/Hummer/DSC_5430-1.jpg[/img]

Who cares if you disagree, you are not me...

Mascha
Forumbabe 2007
Forumbabe 2007

Berichtdoor Mascha » 12 Mar 2007, 11:29

leuk!!! :goe
[img]http://i.imgur.com/W9eWwci.jpg[/img]

Frank

Berichtdoor Frank » 12 Mar 2007, 11:35

Snappen jullie het ook?
Snappen jullie de clou?

Mascha
Forumbabe 2007
Forumbabe 2007

Berichtdoor Mascha » 12 Mar 2007, 11:41

ik zie de "geest" van GJ de huidige situatie overzien en aangeven waar het mis is gegaan en wat belangrijk is zodat "wij" daar iets mee kunnen en de stafford zoals ie hoort weer terug kunnen brengen
[img]http://i.imgur.com/W9eWwci.jpg[/img]

Frank

Berichtdoor Frank » 12 Mar 2007, 11:46

Cannock Chase Staffs schreef:ik zie de "geest" van GJ de huidige situatie overzien en aangeven waar het mis is gegaan en wat belangrijk is zodat "wij" daar iets mee kunnen en de stafford zoals ie hoort weer terug kunnen brengen
Jij snapt hem.

De clou is uit het volgende stukje te halen:

Hij wenste me het beste en zei: “Geef niet op, jij en anderen zoals jij zullen me levend houden”
Trouwens de naam van deze oude “Gentleman”was “Jim”.

Fangio_staffie

Berichtdoor Fangio_staffie » 12 Mar 2007, 11:50

Leuk stukje!

Nash

Berichtdoor Nash » 12 Mar 2007, 16:16

:goe Leuk stukje.

Terug naar “Stafford en Pitbull Stories”