De Stafford Tragedie door Ton de Rooij

Deze sectie is voor historische foto's en artikelen.
Forumregels
Gwendolyn
Hardnekkige Staff
Hardnekkige Staff

De Stafford Tragedie door Ton de Rooij

Berichtdoor Gwendolyn » 14 Feb 2016, 20:04

De Stafford Tragedie

De Staffordshire Bull Terriër.

Een mooie naam en een hele mond vol voor een ras.

Maar er zit meer achter deze naam want ik vind dat er nog maar weinig honden zijn die deze naam mogen dragen. M.i. is de stafford altijd een hond geweest die iets had en waar iedereen die een staford had trots op was.

Dat was “Gameness”.

Maar tegenwoordig als je dit woord zegt dan vloek je al

of men zegt: maar dat was vroeger. Onze honden zijn lief voor mens en kind.

Nou mensen laat ik je dit zeggen, als je honden niet meer game zijn

is het betrouwbaar zijn ook een verhaal van het laatste uur.

Want deze betrouwbaarheid gaat in het karakter wel samen met dat woord game.

Voorbeeld: een sporter loopt elke dag 10km hard en doet nog wat springoefeningen.

Dus een lekker actief iemand krijgt een schildklier probleem en word ineens 100kg en kan niet meer zijn sport beoefenen.

Zo'n persoon zal zich toch een beetje(veel) gefrustreerd raken.

Als je dit nu eens op je hond bekijkt een stafford moet iets van bull en een terriër in zich hebben. Maar als ik nu op een show naar een stafford, zie ik alleen nog een bull.

Als ik dan ook nog eens een artikel lees in een Belgisch clubblad dat er al mensen zijn die op een tentoonstelling liever in een klas van de dogachtige met hun stafford willen lopen dan weet ik voldoende.

Ik hoop dat er over 10-15 jaar nog een echte stafford zal bestaan.

Misschien denk je het zal allemaal wel meevallen, dus niet.

Een paar voorbeelden,

meer bull dan terriër :

er zijn al honden die aan hun voetjes zijn geopereerd omdat ze hun eigen gewicht niet meer konden dragen.

Karakter:

een stafford hoort iedere uitdaging aan te gaan.

Laatst was ik met mijn reu op een show. Nu is hij wel wat luidruchtig naar andere reuen toe.

Niet dat nu zo goed is, maar wat denk je er zijn dus mensen naar de ringmeester gegaan om te vragen om verwijdering van mijn reu want hun reu (in de open klasse) word er helemaal bang van.

Sorry mensen maar waar is de echte Staffordshire Bull Terriër gebleven?

Uit : “de Stafford” 1995

Door : T. de Rooy
[img]http://i1077.photobucket.com/albums/w477/GwendolynL/383c3e37-30ee-48f6-9efc-271da8eeefb6_zps94052486.jpg[/img]

Lizzyplace
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Re: De Stafford Tragedie door Ton de Rooij

Berichtdoor Lizzyplace » 14 Feb 2016, 22:13

Ton de Rooy......een markante man in mijn ogen.

Tsja, het is een beetje treurig verlopen met zijn topreu Brutus, een prachtige hond die best veel nakomelingen heeft voortgebracht maar is niet oud geworden.

Een tijdlang had hij een pagina grote foto in het sbtcn clubblad staan.

Zelden iemand gehoord met zulke extreme uitspraken, of het stoerdoenerij was of een sterk verkooppraatje weet ik niet.

Dat hij nu extreme bully hondjes fokt verbaast mij best wel, bovenstaand verhaal is ook niet helemaal in lijn met het huidige fokbeleid van Ton de Rooy.
[img]http://www.lizzyplace.nl/attachments/Image/Lizzyplace_banner.jpg[/img]

Nick's Mate
Gezellige Staff
Gezellige Staff

Berichtdoor Nick's Mate » 15 Feb 2016, 14:26

Hij was idd een ietwat markante man, altijd strak in het pak als hij Ringo alias Brutus voorbracht.

Brutus hoorde je in verte al aankomen door zijn onophoudelijk geblaf waar hij in de ring vrolijk mee doorging.

Je zag aan de gezichten van de andere exposanten dat men zich daaraan ergerde en idd werd daar wel eens over geklaagd bij de keurmeester.

Meer dan eens gezien dat er sbt's in de ring stonden die dat geblaf niet prettig vonden en "steun" zochten bij baas of bazin!

De regel in de raspunten dat een Sbt op elke uitdaging van een opponent in moet gaan was bij sommige staffords ver te zoeken.

Nou is dat vele geblaf van een hond in de ring natuurlijk knap vervelend, maar het timide gedrag van sommige honden in dezelfde ring sprak natuurlijk wel boekdelen!

Wellicht dat Ton de Rooy dat heeft gezien als een terugval in het karakter van ds Staffordshire Bullterrier.

Of één en ander te maken heeft (althans die suggestie wordt gewekt!) met de invloeden van de idd zwaardere "bully" types die destijds meer en meer te zien waren in de tentoonstellingsring is natuurlijk nooit te bewijzen.

Wel is het zo dat eerder, voordat de uit Zuid-Afrika geïmporteerde bully Sbt's en hun nakomelingen zich deden gelden, het overgrote merendeel van de honden terrier- of balanstype staffords waren. Staffords van het juiste type met het juiste karakter zoals ik ze graag zie.

Echter in de 90-er jaren zag je meer en meer de bully honden achter de eerste 4 bordjes in de ring.

Ik heb destijds staffords geplaatst zien worden die je v.w.b. het karakter eigenlijk geen Sbt mag noemen.

En dat is m.i. dan ook datgene wat Ton de Rooy bedoelde, het terziele gaan van het juiste Sbt karakter bij de veelal te zware bully staffords. Of dat idd het geval was/is laat ik maar wijselijk in het midden.

liek
Ben Niet Weg Te Slaan staff

Berichtdoor liek » 15 Feb 2016, 14:59

Inmiddels 20 jaar later en gelukkig bestaan er nog wel wat, de niet-Bully Staffords met moedig karakter.

De link tussen gameness en betrouwbaarheid is ook niet geheel zoals hier gesteld wordt vind ik. Ik heb begrepen dat er in het verleden ook redelijk wat honden game waren maar niet betrouwbaar naar mensen of soms naar vreemden. Toch werden die honden ingezet voor fok om div redenen (geld/ego)

Daven

Berichtdoor Daven » 16 Jul 2016, 10:07

Ja verbaasd mij eigenlijk ook wel ,eerst zo'n verhaal over gameness en dan overstappen naar de bullyz :weenie

Tja snap het ergens ook wel ,ze hebben toch wel iets die Bullyz :bleble :D :lac :lac :lac

Terug naar “Historie”