Pluim voor Jeroen Stallen (n.a.v. vorige topic 'packleader')

Voor ervaringen met hondenscholen.
Forumregels
baja&zilla
Rookie Staff
Rookie Staff

Pluim voor Jeroen Stallen (n.a.v. vorige topic 'packleader')

Berichtdoor baja&zilla » 12 Feb 2015, 11:32

Hoi allemaal,

In mijn vorige topic deed ik navraag over ervaringen met "Packleader Bert van Straten". Gelukkig maakten een aantal van jullie me al snel duidelijk dat ik daar beter weg kon blijven. Ik kreeg de naam Jeroen Stallen door (waarvoor mijn dank zeer groot is!!!).

Even in het kort de voorgeschiedenis. Eind december 2014 hebben we Zilla geadopteerd vanuit het dierenasiel. Ze is 8 jaar, teefje (gesteriliseerd), Amerikaanse Stafford. We lieten haar al maanden uit, wilden een karaktervolle hond en ze had ons hartje gestolen dus wilden we haar een nieuw thuis geven. Exacte achtergrond is niet bekend, wel heeft ze veel littekens en bijtwonden. Haar oorspronkelijke naam was "godzilla", dus dat geeft te denken wat voor baasje ze voor ons heeft gehad... :gek. Het probleem: fikse hondagressie (gelukkig zero mensagressie en in huis bijzonder lief). Ik laat haar enkel aangelijnd uit. Als ze een andere hond ziet, trekt ze enorm hard aan de lijn, gromt, nekharen overeind, staart omhoog, compleet gefixeerd, klaar voor de aanval en zeer moeilijk te corrigeren.

En zo kwamen we gisteren bij Jeroen Stallen terecht.... Ik vind dat Jeroen echt een pluim verdient voor zijn inzet, aanpak en betrokkenheid. Echt super!

Hij nam uitgebreid de tijd voor al onze vragen en vervolgens heeft hij Zilla en mij geobserveerd met andere honden (amstaff en puppy Mechelaar). Uiteraard gebeurde dit zeer gecontroleerd, aangelijnd en met een hekje ertussen. Zilla liet haar gebruikelijke gedrag zien en ik mijn wijze van omgang met Zilla. Jeroen gaf eerlijk aan dat Zilla al "ver gevorderd" was qua hondagressie en dat het zeer moeilijk (onmogelijk)was om dit er nog uit te krijgen. Met leren negeren alleen komen we er niet meer. Daarnaast gaf Jeroen aan dat ik meer leiderschap moet nemen over de hond, omdat Zilla merkt dat ik onzeker/bang ben en hierdoor het leiderschap overneemt.

Jeroen deed Zilla een smal lijntje van touw om wat hij onder de kaaklijn, achter de oren bevestigde en met een trekknopje vastmaakte, zodat er nog een vinger tussen past. Hij vroeg me opnieuw te lopen met Zilla en de andere hond te naderen. Ik had nooit gedacht dat dit kleine lijntje zo bijzonder effectief zou zijn! Nu lukt het met een handomdraai om Zilla te corrigeren en te laten zitten. Ik had in 5minuten de leiding terug. Zilla reageerde hier echt goed op en we zagen haar veel meer ontspannen worden. "Logisch", zegt Jeroen, "nu ben jij de leider en is dat duidelijk voor de hond. Jij beschermt haar en jezelf, dus hoeft zij die rol niet op zich te nemen."

Jeroen was heel duidelijk: consequent dit lijntje gebruiken, corrigeren, leiding laten zien en altijd Zilla laten zitten als er andere honden naderen. Laat je dit versoepelen, dan ben je weer terug bij af. Verder raadde hij aan om haar niet in contact te laten met andere honden (geen gesnuffel en gespeel... Te gevaarlijk. Een hond die eenmaal gevochten heeft, blijft dit doen. De adrenaline-kick die de hond er van krijgt, is namelijk de beloning op zich!).

Andere eye-opener: Zilla bleek van de foklijnen Colby pitbull af te komen, een foklijn waar helaas de vechters-eigenschappen sterk in zit. Ik moet eerlijk zeggen dat ik alles echt heb onderschat. Ik wil er echter alles aan doen om onze verantwoordelijkheid hierin te nemen. Ze is al vaker in de steek gelaten en dat wil ik haar niet nog eens aandoen. Bovendien: Zilla heeft er niet voor gekozen om zo te worden; dat hebben haar vorige baasjes voor haar verpest...

Ik ga nu weer met nieuwe energie en inzicht aan de slag met Zilla, als leider.

Wel nog een vraag aan jullie: hoe gaan jullie om met loslopende honden van anderen (hier zijn er zelfs soms zonder baasje erbij!)? Ik blijf dit toch risicovol vinden....

baja&zilla
Rookie Staff
Rookie Staff

Re: Pluim voor Jeroen Stallen (n.a.v. vorige topic 'packlead

Berichtdoor baja&zilla » 12 Feb 2015, 11:48

Nog even wat toelichting over dat smalle lijntje dat je gebruikt: door het lijntje onder de kaak en achter de oren te bevestigen, kan de hond geen kracht opbouwen en krijgt kokhalsneiging. Zoals ik aangaf, is het niet de meest zachtzinnige methode, want dit is de gevoeligste plek van de hond. Zielig? Volgens Jeroen noodzakelijk om een hond als Zilla te corrigeren. Bovendien heeft ze snel genoeg door dat dit niet prettig voelt, dus wordt het trekken naar andere honden waarschijnlijk snel minder.

Naast dit lijntje, heb je de andere musketon haak aan de normale halsband. Het smalle lijntje mag alleen gebruikt worden als een fikse correctie noodzakelijk is. Verder gebruik je de halsband met lijn, zoals altijd.

ilona&kira
Necstaff
Necstaff

Berichtdoor ilona&kira » 12 Feb 2015, 12:27

Goed dat iemand je nu uitleg heeft gegeven hoe met je hond om te gaan. :cool
[img]http://i11.photobucket.com/albums/a199/ilonapeters/3588ec3d-fbbe-4cee-9626-ef8c48c892c2.jpg[/img]

Chleo
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Chleo » 12 Feb 2015, 12:49

Fijn dat het jullie goed is bevallen bij Jeroen.

En dat jullie nu met haar aan de gang kunnen.

Loslopende hond in zicht? Linea recta omdraaien en andere kant op.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Chleo 01-10-2010

Caesar 24-01-2014

Brasco 23-07-2010 / 02-12-2013, out of our life, but not out of our heart.

Zumvlieg
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Zumvlieg » 12 Feb 2015, 16:36

Super goed en gaaf om te lezen hoe je het op pakt! Echt waar, top!

Loslopende honden? Hier als ik het kan, til ik mijn hond op. Ik heb verschillende gewichten hier dus sommige kan ik niet optillen. Ik heb een hond zitten die ook 100% agressief is, wat al van pup af aan erin zit. Hoe los ik dat op? Als ik met deze hond loop, loop ik alleen op straat, vermijd mogelijke losloopgebieden of gebieden waar mensen hun hond los laten lopen. Breakstick op zak en ik zorg op alle mogelijke manieren dat ik de andere hond bescherm tegen mijn hond. Ook al is mijn hond aangelijnd, ik heb bijv soms koekjes op zak, komt er een hond dan smijt ik keihard koekjes recht tegen zijn bek, en loop ik zoals chleo zegt snel weg. Of schreeuwen naar die baas, of geef de hond een schop. Gelukkig weten de mensen hier in het dorp wat voor hond het is en houden hier ook rekening mee, net als dat ik rekening houdt met hun.

mijn vriend heeft al regelmatig gesprekken gehad met mensen in het dorp over hoe en wat dus dat zou ik na een aanvaring o bijna aanvaring zeker aanraden! Praat met mensen en ga niet meteen schreeuwen en schelden. Mogelijk is het genoeg om begrip te krijgen, zo niet, maak meldingen hiervan zodat mocht het fout gaan, zijn ze op de hoogte van de situaties bij de politie.

Succes!!!!

baja&zilla
Rookie Staff
Rookie Staff

Berichtdoor baja&zilla » 13 Feb 2015, 09:16

Bedankt voor jullie reacties!

Met uitlaten kies ik inderdaad de routes waar zo min mogelijk honden lopen. Geen bos- of strandwandelingen voor ons. Ik heb altijd een breakstick bij me. Zumvlieg, goed idee om ook koekjes mee te nemen om te gooien naar andere hond (indien loslopertje) Dat kan die hond net voldoende afleiden, zodat ik weg kom met Zilla. Een ontspannen wandeling zal het niet echt meer worden...

sita en lady
Hardnekkige Staff
Hardnekkige Staff

Berichtdoor sita en lady » 13 Feb 2015, 09:30

Koekjes gooien zou ik niet te vaak doen, dan komt zo'n beest elkedag bietsen

baja&zilla
Rookie Staff
Rookie Staff

Berichtdoor baja&zilla » 13 Feb 2015, 09:51

@sita & lady: ja, dat is dat inderdaad wel het risico... Die vreemde hond ziet me aankomen en denkt "jaaa, ik krijg weer een koekje!" En komt juist elke keer....

liek
Ben Niet Weg Te Slaan staff
Ben Niet Weg Te Slaan staff

Berichtdoor liek » 13 Feb 2015, 09:57

[quote="baja&zilla"]Bedankt voor jullie reacties!

Met uitlaten kies ik inderdaad de routes waar zo min mogelijk honden lopen. Geen bos- of strandwandelingen voor ons. Ik heb altijd een breakstick bij me. Zumvlieg, goed idee om ook koekjes mee te nemen om te gooien naar andere hond (indien loslopertje) Dat kan die hond net voldoende afleiden, zodat ik weg kom met Zilla. Een ontspannen wandeling zal het niet echt meer worden...[/quote]

Super om te lezen dat je haar niet opgeeft en handvaten hebt om aan de slag te gaan!! :cool

Zijn idd al goede tips gegeven wat betreft loslopers. Zoveel mogelijk vermijden, vaak zie je ze al in de verte aankomen dan kun je nog een andere kant op gaan of oversteken ofzo. Probeer altijd te zorgen dat jij het oplost, ook al betekend dat dat je als een viswijf moet schreeuwen tegen de losloper dat ie op moet zouten. Ga voor je eigen hond staan, blok de losloper. Indien aanwezig roepen naar de eigenaar dat ze hun hond moeten terugroepen. Of desnoods geef de losloper een schop als het echt niet anders kan. Inmiddels heb ik hier een route waarbij ik eigenlijk nooit/zelden loslopers tegenkom en kom ik ze wel tegen kan ik uitwijken.

Idd het gesprek aangaan met andere hondenbezitters. Als ze eenmaal weten dat jij er zoveel mogelijk aan doet dat er geen incident komt, je hond niet loslaat e.d. zullen de meeste daar begrip voor hebben en hun hond aanlijnen/terugroepen als ze je zien.

Ontspannen wandelingen zul je echt wel weer hebben na verloop van tijd! Het wordt een soort levenswijze waarbij je vanzelf ogen in je rug krijgt. Op een gegeven moment hoef je daar niet eens meer bij na te denken.

Zumvlieg
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Zumvlieg » 13 Feb 2015, 12:24

Ik zou ook niet elke dag exact hetzelfde rondje lopen op exact hetzelfde tijdstip etc :hihi

Ik heb dit zo'n 3 x moeten doen, waarvan 1 x bij een rottweiler. Geloof me, dan ben je blij dat je een stukje koek (in mijn geval brood) tegen de kop van de hond ken gooien om vervolgens heel vlot doch onopvallend weg te kunnen snelwandelen

:lac

Terug naar “Hondenscholen”