De definitie van de "vechthond" en de misinterpretatie van de term "Nanny dog"

Voor algemene onderwerpen over honden. Berichten die niet over honden gaan kunnen in het Old Cross Cafe geplaatst worden.
Forumregels
liek
Ben Niet Weg Te Slaan staff

Re: De definitie van de "vechthond" en de misinterpretatie van de term "Nanny dog"

Berichtdoor liek » 12 Mar 2016, 22:11

[quote="Calibra"]
Heb dit experiment zelf uitgevoerd bij onze 3e en 4e hond. Met de eerst 2 honden hebben we altijd erg ruw gespeeld. Tuggen en hard stoeien, aan touwen hangen, laten trekken; kortom lekker opfokken dus. Aan de andere kant wilden we er ook strandwandelingen mee maken. Deze honden waren aanvankelijk sociaal, maar 'snapten' altijd op een bepaald punt en misbruikten dan hun door onszelf aangeleerde gedrag. Met een focus en vasthoudendheid die je kan verwachten. Eindresultaat; hond agressie. 3e en 4e hond van pup af aan zeer streng geweest op dominantie. Nooit de top laten ervaren. Honden worden dit jaar 5 en hebben zeer goed sociale vaardigheden. Mocht een hond naar hun bijten, lopen ze gewoon weg. Maar ik weet ook. Elke hond verdedigt zichzelf, dus wanneer het echt serieus wordt, zullen ze heus wel bijten en ja dan zullen ze waarschijnlijk ook wel winnen en ja dan zal ik de lul zijn met mn 'vechthonden', maar ze zullen zeker niet als eerste bijten. Jongste stafford is al een keertje gebeten in het oor en er gebeurde niets. Ze weet niet hoe sterk ze is en liep gewoon piepend weg.

Het is een heel verhaal geworden, maar kortom; wat je van je hond verwacht, bepaalt hoe je met je hond dient om te gaan en dient op te voeden. Soms kan je het niet allebei hebben.[/quote]
Dat het bij jou Staffords zo is gegaan wil niet zeggen dat het bij allemaal zo gaat. Ik heb er 3 en diegene waar het grofst mee gespeeld is kwa trekspelletjes e.d. (Teef van bijna 6) is het meest sociaal naar andere honden.

banjo

Re: De definitie van de "vechthond" en de misinterpretatie van de term "Nanny dog"

Berichtdoor banjo » 13 Mar 2016, 07:51

ik ben van mening dat het grote deel van de toch al verkrachte stafford sociaal is ,en niet in de buurt komen van een echte apbt qua gedrag

Mick
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Mick » 14 Mar 2016, 15:13

[quote]
De American Pit Bull Terriër (APBT) is de stamvader van álle bekende vechthonden-rassen[/quote]

Hahahaha wat is dit dan voor bullshit? Dus de pitdogs die vanaf de uk enz naar Amerika gingen waren al APBT, gatverdamme weer zo'n zelf ingenomen pitbull bullshitter die vergeten is waar de oorsprong daadwerkelijk ligt en van alle vechthonden rassen? damn wat een arrogantie, Een akita zou van een pitbull afstammen en een cane corso ook? Bitch please.......

[quote]
Iedere, maar dan bedoel ik ook IEDERE vechthond vecht wanneer ;

1. Hij opstart door de gentische klok die aan gaat

2. Wanneer hij in een situatie komt die hem hiertoe dwingt, bijvoorbeeld wanneer hij serieus gegrepen wordt door een andere hond.[/quote]

Iedere vechthond? Elke hond welk ras dan ook heeft de mogelijkheid om over te gaan tot vechten en zullen dat zo goed als allemaal doen als ze in een situatie komen waarin vluchten onmogelijk is. Zo speciaal is een pitdog niet, uiteindelijk is het ook "maar" een hond. Ze op een voetstuk zetten is zelfverheerlijking!

[quote]"Nanny dogs"[/quote]

Bla bla bla onzin verhaal die je als urban legend kan en moet zien.

[quote]1. De honden beschermde het huis en de kinderen tegen ongedierte, wilde dieren en[b] zwervers [/b]die te dichtbij kwamen.

2. Deze honden zijn zo [b]mens georiënteerd [/b]doordat de hondenvechters, de fokkers, de trainers en de handlers iedere vorm van [b]natuurlijke man agressie uit selecteerde[/b].

Met andere woorden : Deze honden werden zonder pardon afgemaakt of ook wel "geculd" (geruimd).

Door deze selectie ontstonden er absoluut betrouwbare honden naar mensen toe.[/quote]

Weer zo'n bullshit statement, hoe kan de hond zwevers verjagen (mens), maar 0 agressie tegen de mens vertonen? Beats me...

Tuurlijk joh de honden die hun brood op de plank gaven, gingen ze cullen omdat ze agressie naar de mens vertoonde? Tig x is deze onzin al naar het land der fabels gestuurd, maar gewoon die onzin blijven herhalen. Heel erg geloofwaardig.... Vooral in de werkende pitbull komt veel mens agressie, vele grote namen waren maneaters, maar vooral blijven ontkennen.

[quote]
Vandaag de dag een misschien wat zwarte bladzijde, maar we kunnen en mogen de oorsprong en historie niet verloochenen[/quote]

Begin dan eerst eens om de waarheid neer te zetten ipv sprookjes en fabels.

[quote]Dit alles bij elkaar vraagt dus om een compleet andere benadering, leer dus je ras en de eigenschappen kennen, luister naar de mensen hier die dit weten en kennen en steek niet je kop in het zand door struisvogelpolitiek

en onzin verhalen te geloven en te volgen, noch de waarheid te ontkennen wat betreft een vechthond is en inhoud.

Doe dit en jij, ik en onze kinderen kunnen heel lang van deze fantastische dieren genieten, doe dit niet en een nieuwe RAD wet zorgt ervoor dat er WEER 10.000 honden worden uitgeroeid.[/quote]

Wel een sterk einde, jammer dat de inhoud die eraan vooraf ging bedroevend is.

Ik vind het bijzonder spijtig dat een beheerder dit soort dingen plaatst, ik heb met regelmaat afgegeven op Stefan hier, maar die wist iig wel hoe het zat en die waagde zich niet het het plaatsen van dit soort bagger stukken. Jammer vind ik het dat dit forum is afgezakt naar een niveau die bedroevend is en niet meer de mensen aantrekt die wel verstand van zaken hebben. Het einde van het forum kwam inzicht, toen een huppel doos, waarvan haar bijdrage het wegjagen van de mensen met kennis is geweest, mod werd. Vanaf toen is het afgegleden naar hoe het nu is. Misschien was het toch beter geweest de stekker eruit te trekken en de mooie herinneringen van inhoud volle topics te behouden, nu ebt dat ook heel snel weg.......
[color=#0000BF][i]Even a blind squirrel finds a nut once in a while[/i][/color]

Mick
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Mick » 14 Mar 2016, 15:24

[quote="Calibra"]Beste Richard,

Mijns inziens zijn het niet de karaktereigenschappen die jij omschrijft die leiden tot het gedrag 'vechthond'. De honden zijn inderdaad gekozen voor hun dominantie, vasthoudendheid, focus en lichaamsbouw. Wij als mens hebben die eigenschappen misbruikt door ze te leren deze te richten op andere honden. Op het moment dat een hond met een dergelijke lichaamsbouw en karaktertrekken, door de mens wordt geleerd om keer op keer 'over the top' te gaan en niet wordt geleerd hoe de mens wil dat die de hond zich gedraagt in sociale setting, is het niet vreemd dat deze een keer 'snapt' of zoals jij het noemt 'afgaat wanneer de genetische klok aanspringt'. Inderdaad vereist het houden van een stafford/hond een, aan de specifieke hond gerelateerde, aanpak en denkwijze. Honden die bijtgraag, vasthoudend en snel gefocust zijn, zou je dus niet moeten opfokken. Een Mechelse herder wordt bijvoorbeeld ook een loose canon wanner hij opgefokt wordt zonder regels eromheen. Zodra de hond weet wat zijn mogelijkheden zijn, worden deze natuurlijk ook gebruikt in ongewenste situaties. Met als gevolg dat bijvoorbeeld een chihuahua door de midden wordt gebeten of een hond ineens in de arm van zijn baasje hangt. Mits je dit (het ontwikkelen van een keiharde hond) inderdaad als sport ziet en je je hond dus weghoudt bij andere honden of je er dusdanig controle over hebt dat je hond snapt wanneer je dergelijk gedrag van hem verlangt; bijvoorbeeld bij tuggen of flirtpoolen. De meesten hebben deze controle niet en deze mensen zouden dus beter geen trek/vechtspelletjes met hun honden moeten doen; of ze aan een touw laten hangen en ze dan aanmoedigen. Deze mensen snappen de relatie niet tussen het opfokken (zij noemen het immers spelen) en het 'ineens' op een andere hond vliegen.

Ik ben het dus helemaal met je eens als je zegt "En dat doordat jullie allemaal bagatelliseren en ontkennen, simpelweg niet willen inzien dat het geen "gewone" honden zijn. Hoe sociaal je ook denkt en vindt dat ze zijn."

Heb dit experiment zelf uitgevoerd bij onze 3e en 4e hond. Met de eerst 2 honden hebben we altijd erg ruw gespeeld. Tuggen en hard stoeien, aan touwen hangen, laten trekken; kortom lekker opfokken dus. Aan de andere kant wilden we er ook strandwandelingen mee maken. Deze honden waren aanvankelijk sociaal, maar 'snapten' altijd op een bepaald punt en misbruikten dan hun door onszelf aangeleerde gedrag. Met een focus en vasthoudendheid die je kan verwachten. Eindresultaat; hond agressie. 3e en 4e hond van pup af aan zeer streng geweest op dominantie. Nooit de top laten ervaren. Honden worden dit jaar 5 en hebben zeer goed sociale vaardigheden. Mocht een hond naar hun bijten, lopen ze gewoon weg. Maar ik weet ook. Elke hond verdedigt zichzelf, dus wanneer het echt serieus wordt, zullen ze heus wel bijten en ja dan zullen ze waarschijnlijk ook wel winnen en ja dan zal ik de lul zijn met mn 'vechthonden', maar ze zullen zeker niet als eerste bijten. Jongste stafford is al een keertje gebeten in het oor en er gebeurde niets. Ze weet niet hoe sterk ze is en liep gewoon piepend weg.

Het is een heel verhaal geworden, maar kortom; wat je van je hond verwacht, bepaalt hoe je met je hond dient om te gaan en dient op te voeden. Soms kan je het niet allebei hebben.[/quote]

Hier nog zo'n nieuweling die niets maar dan werkelijk niets begrijpt van hoe en wat met dit ras.

Heel simpel Calibra, wat erin zit kan tot uiting komen, wat er niet inzit ga je er ook niet uit kunnen halen. Dat je laatste 2 honden niet zijn wat ze zouden moeten zijn wil helemaal niets zeggen over hoe goed of slecht jij heb gehandeld, maar over hoe verschrikkelijk slecht het gaat met deze rassen en hoe dom de gemiddelde eigenaar is als men denkt dat het aan trek spelletjes en dergelijke ligt.

Het is een heel kort verhaal geworden, maar kortom: je heb de ballen verstand van deze rassen en je probeert je mislukkelingen die de naam niet zouden mogen dragen te gebruiken als voorbeeld. Jammer.....
[color=#0000BF][i]Even a blind squirrel finds a nut once in a while[/i][/color]

banjo

Berichtdoor banjo » 14 Mar 2016, 19:24

x2 mick amen

Chleo
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Chleo » 14 Mar 2016, 22:20

X3 Amen Mick.

Lach me weer rot hier.

Zal me niet verbazen als zijn "testobjecten" stamboomlozen betreft of huidige showfok modellen waar weinig meer in zit tegenwoordig.
Chleo 01-10-2010

Caesar 24-01-2014

Brasco 23-07-2010 / 02-12-2013, out of our life, but not out of our heart.

Zumvlieg
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Zumvlieg » 15 Mar 2016, 06:21

Tjaaaaaaa

Richard
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Richard » 15 Mar 2016, 10:40

Om er dan toch nog maar even op terug te komen..

Ik sta zelf zeker niet 100% achter dit artikel,verre van dat zelfs.

De bedoeling was om dit artikel hier te plaatsen zodat jullie hier ook op konden reageren en jullie mening konden plaatsen.

Dat is nu zeker gebeurd,wat ik ook had kunnen verwachten en wat ook de bedoeling was.

Alleen was het misschien handiger geweest om wel van te voren te vermelden dat het niet mijn artikel was,ik er zelf ook niet achter sta wat er geschreven is en dat jullie ook je mening mogen geven op dit artikel,dan was het misschien allemaal wat duidelijker geweest.

Al met al,weer wat geleerd en een goede leer voor de volgende keer :top

Zumvlieg
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Zumvlieg » 15 Mar 2016, 10:56

En waarom deel je dit artikel?

Richard
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Richard » 15 Mar 2016, 11:00

[quote="Zumvlieg"]En waarom deel je dit artikel?[/quote]
Dat stond hier :D
[quote="Richard"]De bedoeling was om dit artikel hier te plaatsen zodat jullie hier ook op konden reageren en jullie mening konden plaatsen.[/quote]

Terug naar “Algemeen”