eerste bijtincident

Zindelijkheid? Alleen zijn? Gehoorzamen? In dit onderdeel kan je alle je vragen, weetjes en ideeën m.b.t opvoeding en gedrag kwijt.
Forumregels
kevindd

eerste bijtincident

Berichtdoor kevindd » 17 Aug 2012, 22:01

dag iedereen,

Zoals de titel het zegt heb ik gisteren een bijtincident gehad met men stafford reu (niet gecastreerd) van 11 maand.

Wat er gebeurde: We zaten met 4 aan tafel, samen met al de loslopende honden + een chiauau van mijn tante die men stafford heel gewoon is door veel bezoek. (normaal gezien toch)

nu dus de chiauau werd per ongeluk "geknapt" of gewaarschuwd door onze Ierse wolfshond, dit was totaal niet agressief maar kwam vrij hard aan aangezien de 2 grootte verschillen en spooky (de chiauau) verschoot zodanig hard en begon te piepen en rond te lopen als een kip zonder kop (maar echt janken als een speenvarken dat geslacht word..) met als gevolg men staff werd zo wild als maar kan en gaat meteen achter spooky...

ik raap spooky meteen op maar het janken stopt niet, men hand had ik onder spooky en romer springt heel de tijd voor hem te pakken... met als gevolg een lelijke knijpwonde op men hand.. Mijn eerste reactie was men staff op afstand te houden met men been en voet (ik duwde hem terug, stampte lichtjes) en werd ook lichtjes gebeten in men bil.

Ik reageerde absoluut niet agressief, de stampen ook niet het was bedoeld om afstand te houden want mijn staff kan wel springen... ik duwde hem dus, in de lucht en reageerde snel dus ik kan begrijpen dat dit voor men hond agressief over komt. nader inzien denk ik dat ik hem met stem had moeten corrigeren. Ik ben wel vrij zeker dat dit ook wel had geholpen, als hij een wild dier int bos achter na ga of een auto achtervolgt, een jachtinstinct dat boven kwam ofzo, borst vooruit, oren omhoog, staart stokstijf omhoog en een doodserieuze blik, kan ik normaal met enkel zen naam boos te roepen hem terug onderdanig krijgen, maar ik deed dus niet, het ging allemaal heel snel en men vader had hem uiteindelijk bij zen gareel opgepakt ( het is een klein staffje, 15 kilo) en ging meteen in zen bench. 15 min later liet ik hem eruit, zen oren en staart omlaag met het meest zielige blik ooit... dus ik weet niet echt wat denken. Moet ik strenger zijn? Castreren? en is dit normaal? ik kan begrijpen dat die een klik kan hebben gekregen en wild werd, maar ik ben zijn baas en heb dit nog nooit meegemaakt en heb het gevoel dat de band tussen men hond slechter is geworden.

Iedere zen menig zal geapprecieerd worden, groetjes kevin.

The_King

Re: eerste bijtincident

Berichtdoor The_King » 17 Aug 2012, 22:22

Allereerst: Wat naar dat het gebeurd is!

Het is lastig te vertellen wat er gebeurd in zo'n situatie. De kans bestaat dat je hond in paniek schoot? Hij geen andere optie zag om te bijten/corrigeren. Het kan zijn dat zijn jacht instinct omsloeg. Het is een klein hondje die een hoge gil geeft wat voor een jachtdier teken is dat het dier gewond is en dat het een makkelijk prooi is?

Hoe reageert de hond nu op de chihuahua? Is hij wat afgezakt of is hij nog steeds alert en jacht gericht op haar?

En het bijten in je bil kan zijn dat de hond zoveel frustratie heeft dat het ergens heen moest. Dit is dus niet perse agressie naar jouw maar gewoon opgekropte frustratie dat hij niet naar de hond toe kon.

Waarschijnlijk is deze situatie verschillende punten bij elkaar: De chihuahua piept en rent rond. Jij pakt de hond op, waardoor het ook al een rangorde verschil op kan leveren, de hond raakt gefrustreerd en bijt.

Misschien had het geholpen als je je stem had gebruikt, maar misschien had je de situatie juist de andere kant op laten gaan en had de frustratie naar jouw gericht kunnen worden (extremer). Een hond ide blijft hangen in zo'n situatie kan je niets anders dan iemand anders hem te laten pakken, proberen aan een riem te krijgen en hem van je af te houden. Het scheelt dat hij er niet te lang in bleef hangen, want dat kan echt problemen opleveren. Dan is het gewoon wachten tot de hond vanzelf flauwvalt.

Honden weten vaak wel wanneer ze iets hebben gedaan wat niet de bedoeling was.

Ik wil je niet bang maken hoor, ik probeer de situatie te schetsen en misschien kan je er iets mee.

Ik zal eerst even kijken hoe de actie nu tussen die 2 is. Ga eerst even met ze wandelen, zodat ze beide aan de lijn zijn. Laat ze niet direct samen los, niet op jouw terein, niet op het terrein van de chihuahua. Dit kan juist weer dat conflict opleveren. Laat je hond signalen zien als: Extreem beklikken, fixeren op de chihuahua, verstijven, grommen dan zal ik de 2 honden niet meer samen laten los.

Het blijft tot 15 kg tegen 2 kg. Je zou het niet op je geweten willen hebbe ndat er wel iets gebeurd.

Veel succes, mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!

kevindd

Berichtdoor kevindd » 17 Aug 2012, 22:40

Ik hoop dat het zijn jachtinstinct was en de frustratie.. Ze lopen terug beide rond nu maar er was wel een 2de incident vanmorgend. Ik had ze nl. Direct terug samen gezet en dacht wel dat in orde was, maar plots hoorde ik weer gepiep en ging meteen kijken. Ik zag romer bovenop spooky maar meer niet, hij hield hem klem met zen poten en ik heb hier snel gebruik van gemaakt door hem onverwachts Op de grond te duwen. Hij verschoot meteen en lijkt het wel te snappen nu. Maar vind het wel jammer, die 2 konden samen zo leuk spelen en nu durft spooky niet eens meer buiten komen. Soms snap ik men staff niet. Ik vraag me nog wel af of castreren zou helpen? Ik denk zelf als die volwassen is dat zen hormonen ook wel zullen minderen of bezie ik dit fout? Ik wil niet kweken of dergelijke maar ik wil hem wel natuurlijk houden. Bedankt voor het antwoorden.

MvdB
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor MvdB » 17 Aug 2012, 22:47

he, wat rot zeg.. ik denk dat betreffende de situatie met de chihuahua je gewoon moet beseffen en accepteren dat je een stafford hebt en die dus niet altijd even goed met honden overweg kunnen. Onze Lady heeft het ook even goed met andere honden kunnen vinden en met sommige nog wel, maar ik laat haar nooit met andere honden spelen en zeker nooit zonder toezicht in de buurt van een andere hond..

Tis inderdaad wat hier boven al gezegd word.. als er weer mot komt kan het wel eens zijn dat die chihuahua aan het kortste eind trekt met zn 2 kilo tegen een stafford van 15 kilo..

Castreren kan soms helpen bij dominantie, maar daarmee sluit je bijtincidenten niet uit.

Overigens ken ik de situatie met gillende hondjes, als er op het hondenlosloopveld hier in de buurt er eentje loopt te piepen of keffen of er 2 honden mot hebben dan raakt Lady ook helemaal over de toeren en zenuwachtig.

Succes
[img]http://i46.tinypic.com/2dt39qd.jpg[/img]

[color=#800080]"Properly trained, a man can be a dog's best friend."[/color]

The_King

Berichtdoor The_King » 18 Aug 2012, 00:32

Hmmm... Oke, maar wat ik me dan ook direct afvraag: Is het hiervoor wel altijd leuk spelen geweest? Is het altijd netjes gegaan, gaven ze elkaar ruimte en was er ruimte om ook van rang te wisselen tijdens een "speelpartij"?

Pas alsjeblieft op. Een chihuahua kan echt heel weinig hebben, ze weegt echt niet op tegen zo'n "grote" staff. En ook als het geen staff was geweest had ik hetzelfde gezegd ;-)

Ik zou ze gescheiden houden, je moet om het welzijn van beide honden denken, want je staff moet niet te vaak een "goede ervaring" hebben met het onderdrukken van een kleine hond, zo bouwt hij alleen maar ego op en kan je meer moeilijkheden krijgen in de toekomst.

Daarbij: Pas op met het ( ik kan het niet vaak genoeg zeggen ) bestraffen van grommen naar de kleine hond. Zorg liever dat het nooit gebeurd door ze gescheiden te houden, want als de hond gromt geeft hij een heel duidelijk signaal dat hij niet blij is in deze situatie. Als je hem dit afneemt, zit er niets anders op dan direct in de aanval te gaan.

Castreren kan een uitkomst zijn, wij hebben onze reu vrij vroeg laten castreren omdat hij dit gedrag bij alle kleine honden liet zien. Hij is rustiger geworden, maar het is er zeker niet uit!!

En indd MvdB, gillende honden zijn heel erg lastig. Het geeft een noodkreet, dit lijkt op iets van een prooidier en daardoor kan het jachtinstinct gaan werken.. Ze kunnen dan gaan fixeren, enorm tongelen, zelf geluid gaan maken, drentelen of happen (zeg maar snel de mond open en dicht om meer geur/smaak op te vangen uit de omgeving)

Succes.

maula
Chatstaff
Chatstaff

Berichtdoor maula » 18 Aug 2012, 07:53

weer zo'n doet die anders nooit,waar zo hard voor gewaarschuwd word....
[img]http://i3.photobucket.com/albums/y67/maula/2011/OnderschriftWINNAARnew.jpg[/img]

kevindd

Berichtdoor kevindd » 18 Aug 2012, 08:17

[quote="maula"]weer zo'n doet die anders nooit,waar zo hard voor gewaarschuwd word....[/quote]
En nu maar afwachte zeker?

Funky
Forum Verslaafde Staff
Forum Verslaafde Staff

Berichtdoor Funky » 18 Aug 2012, 08:20

Heel herkenbaar gedrag voor een staff. Er lopen een paar honden door elkaar, dan wordt er zoals ik het begrijp de chi gecorrigeerd, die gaat gillen, dan klapt de staff erop. Dat is nou het "bekende" knopje van een Staff dat omgaat. Je tilt dat kleintje op (begrijpelijk) maar de Staff wordt hierdoor nog meer getriggerd en zal zijn "prooi" najagen totdat hij het te pakken heeft, met alle mogelijk nare gevolgen van dien.

Jouw Stafford is met zijn 11 mnd de volwassenheid aan het inslaan en dit is typerend gedrag wat daarbij hoort. Daarom is het imo van belang dat je de honden niet zonder duidelijke leiding/toezicht door elkaar laat struinen. Als ik hier bezoek krijg van mensen met honden, ookal kennen ze de honden, dan berg ik mijn Staffies op in de bench. Met het korte lontje van een Staff kan ik erop wachten dat er anders problemen gaan komen, en ook ben ik altijd te laat met signaleren, ik kan immers niet goed toezicht houden en leiding geven als ik lekker aan de koffie zit met mensen.

Ik zou dat loslopen in je huis met je Staff en bezoek van andere honden voorkomen, het is er het type hond niet naar, uitzonderingen daargelaten, maar bij jouw hondje blijkt al dat het problemen gaat geven. En ik zou duidelijk leiding gaan geven aan je honden, jij bepaalt, corrigeert waar nodig, niet je honden. Je Staff teveel ruimte geven hierin gaat ongelukken in de toekomst geven.
[img]http://i983.photobucket.com/albums/ae311/nuttah_album/Jimmy_ond_22022015_1_zpss8ri09u5.jpg[/img][img]http://i983.photobucket.com/albums/ae311/nuttah_album/funky_ond_22022015_1_zpsj57smnmg.jpg[/img]

Toska

Berichtdoor Toska » 18 Aug 2012, 08:30

Helemaal eens met Funky,castreren zal in deze ook weinig verschil maken mijn teefje vertoont hetzelfde gedrag.

Fester
Hardnekkige Staff
Hardnekkige Staff

Berichtdoor Fester » 18 Aug 2012, 12:19

Bij mij is het vrij eenvoudig, bij ons thuis is geen hond welkom. Ik sluit mijn hond ook niet op voor een ander z'n hond.

Ga ik op visite, gaat de hond niet mee. Kom ik toch ongepland ergens waar honden in huis zijn dan worden ze gescheiden en blijft die van mij aangelijnd.
[img]http://i1190.photobucket.com/albums/z444/Fester76/0020maand_zpse035e2c4.jpg[/img]

[i][b]Faye, 17/7/2011 - right now[/b][/i]

Poor man wanna be rich,

rich man wanna be king.

And a king ain't satisfied

till he rules everything...

Terug naar “Opvoeding en gedrag”