Welke Orijen voor amstaff

Wissel hier je ervaringen uit met anderen over alles wat met (brokken)voeding te maken heeft. Ook medische dingen kunnen hier besproken worden. Bij twijfel altijd een dierenarts inschakelen!
Forumregels
Frankfrank125
Rookie Staff
Rookie Staff

Welke Orijen voor amstaff

Berichtdoor Frankfrank125 » 07 Mei 2020, 11:19

Hallo staffordvrienden,

Wij hebben onze vorige amstaff altijd op vers gehad.
Hij heeft het hier 15 jaar lng goed op gedaan.
Echter binnenkort krijgen we een nieuwe amstaff pup.
Ik wil deze om hygiënische en praktische redenen op Orijen gaan zetten.
Ik twijfel nu alleen welke Orijen puppybrok ik voor de pup fase moet kopen.
De Orijen normal breed of de Orijen Large breed?

Gr Frank

wakefullestaff
Beheerder
Beheerder

Re: Welke Orijen voor amstaff

Berichtdoor wakefullestaff » 07 Mei 2020, 19:26

Waarom Orijen, wat is de reden om specifiek Orijen te willen gaan voeren en waarom geen geperste brok?
Ik ben zeer benieuwd...
"It is better to be yourself and make a fool of yourself than to try to be someone else and make a fool of yourself anyway."

Frankfrank125
Rookie Staff
Rookie Staff

Berichtdoor Frankfrank125 » 08 Mei 2020, 17:28

Dank voor je reactie.
Ik wil alleen het beste voer voor de hond en naar mijn mening kom je na vers vlees uit op de hoog vlees gehalte en graanvrije brokken van Orijen, Acana, Carnilove, Wellness Core, enz....
Geperste brokken spreek je al snel van graanhoudende brokken en een minder gehalte aan vers vlees.
Omdat van bovengenoemde merken Orijen de top is, wil ik dus voor deze brok gaan.
Het verse vlees gehalte is gewoon maximaal tov alle andere brokken.
Zie jij dat anders dan?
Alle input is welkom.

wakefullestaff
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor wakefullestaff » 08 Mei 2020, 20:53

Hoihoi Frank, thx voor je reactie.
Kan me absoluut voorstellen dat je het beste voer wilt voor je hond, dat wil ik zelf ook. Wat is dan het beste voer? Geen idee en die discussie ga ik hier niet (meer) voeren. Het "beste" voer is dat voer daar waar jouw hond goed op gaat... Persoonlijk voer ik het liefst KVV, aangevuld of afgewisseld met brok (en pasta, en rijst, en brood, en vis en, en, en, en...alles "gepaste hoeveelheden"). Brok imo absoluut een geperste variant, je kunt daarin een/de brok zoeken met het hoogste aandeel vlees/vis etc. Graanvrij is idd. een keuze, niets mis mee.

Waarom voor mijn honden "geperste" brok? Voor mij simpel, puur en alleen m.b.t. de bereidingstemperatuur van de brok. Gebakken brok (geëxpandeerd / geëxtrudeerde) word verhit tot (redelijk ver) boven de 100 graden, je maakt mij niet wijs dat de essentiële voedingsstoffen dan heel blijven, alles word kapot gebakken als je het mij vraagt. Kijk naar je eigen eten/maaltijd, die verhit je ook niet tot boven de 100 en doe je dat wel...mwoah, zwartgebakken en kapotgekookt = volgens mij niet echt OK. Gebakken brok achteraf door een badje van jus met vitamines/mineralen of bestoven met vitamines/mineralenpoeder. Gebakken brok lost in de maag ontzettend traag op.

Geperste brok verhit tot ca. (en max.) 75 graden, voedingsstoffen blijven imo optimaal behouden. Geperste brok is (zeer) makkelijk verteerbaar, leg er maar eens een paar in vocht. Je zoekt de brok die bij jouw hond(en) past... Ervaringen van anderen zijn geen garantie. Resultaten behaald in het verleden zijn ook geen garantie!

Resumé?
Just my 2 cents en ik ben niet onze lieve heer van de voeding/brok/kvv etc. Ik voer dat waarvan ik denk dat het goed is voor mijn honden. Ik voer iig. zoveel mogelijk "op het oog", kijkende naar de honden. Welk voer slaat goed aan, misschien zet aan. Alles in combinatie met voldoende beweging. Heb je een hond/honden in de sport? Gaat er weer een geheel andere vlieger op, been there, done that!

Supplementen? Ligt er aan waarvoor en of dat het wel nut heeft, m.b.t. sport/zeer actief kunnen supplementen absoluut een goede rol spelen. Geven bij "noodzaak".
"It is better to be yourself and make a fool of yourself than to try to be someone else and make a fool of yourself anyway."

Frankfrank125
Rookie Staff
Rookie Staff

Berichtdoor Frankfrank125 » 08 Mei 2020, 21:29

Hey Wakefull

Thanks voor je uitgebreide antwoord en visie.
Tja ik merk idd dat voeding de meest uiteenlopende discussies kan uitlokken en alle hippie theorieën uit de kast worden getrokken door sommigen.
Ik deel je mening dat je gewoon naar je hond moet kijken en gezond verstand moet gebruiken.
Mijn amstaff is 15 geworden op een heel leven KVV van Carnibest en Farmfood. 15 jaar geleden waren mensen hier minder bekend mee dan hedendaags en ik heb dit vaak moeten uitleggen aan de mensen om mij heen maar ik heb gewoon mijn gevoel gevolgd. En na 15 jaar zonder een noemenswaardig kwaaltje gehad te hebben denk ik dat het goed was.
Echter nu wil ik over op brok, puur ivm hygiëne en gemak. Orijen word tot 93 graden verhit dus het verschil valt nog wel mee. Verder wordt Orijen met een hoog gehalte vlees gemaakt waarvan 2/3 echt vers vlees wordt gebruikt.
Bij geperste brok wordt volledig met vleesmeel gewerkt wat voor mij minder goed voelt dan echt vers.
Verder staat het mij aan dat alle ingrediënten wat Orijen gebruikt biologisch en verantwoord zijn. Wij zelf kopen onze groente en vlees ook bij de plaatselijke groentenboer en een biologische vleesboerderij dus dat is voor mij ook wel in lijn met het idee hoe er met je eten omgegaan moet worden.
Mijn ouders hebben altijd gezonde honden gehad die altijd Royal Canin kregen. De meeste mensen die zich serieus verdiepen in het eten van hun hond vallen van hun stoel als je het merk RC noemt. Ook niet mijn smaak maar de honden van mijn ouders zijn er toch allemaal gezond oud op geworden.
Dus ja, zeg het maar. Wat is goed en wat niet.
Ik heb een goed gevoel bij Orijen.
Hun visie staat mij aan en ik denk dat ik mijn volgende hond het minste tekort doe door na het stoppen met KVV de brokken van Orijen te geven.
En uiteraard geldt, de ene hond is de ander niet. Dus misschien gaat hij wel helemaal niet goed op Orijen, dan ga ik snel over op een vergelijkbaar alternatief.

Terug naar “Medisch en voeding”